עוד קורבן של הקורונה: רשתות המלונות בארה"ב

חברות המלונות הגדולים ביותר בארה"ב כבר הזהירו כי פברואר היה חודש קשה במיוחד • מריוט אינטרנשיונל, הילטון והייאט כבר דיווחו על פגיעה צפויה בהכנסות

התפרצות נגיף הקורונה בני יורק / צילום: Bebeto Matthews, AP
התפרצות נגיף הקורונה בני יורק / צילום: Bebeto Matthews, AP

התפשטות נגיף הקורונה והחששות מפניו בארה"ב מאיימים להפוך את 2020 לשנה הגרועה ביותר של תעשיית המלונאות מאז המשבר הפיננסי.

מותגי המלונות הגדולים ביותר כבר הזהירו שפברואר היה חודש קשה במיוחד, והרבעון הראשון יהיה מאתגר. מריוט אינטרנשיונל מסרה בשיחת ועידה בשבוע שעבר שההכנסות לחדר זמין בסין רבתי (כול הונג קונג וטייוואן), שמייצגות 9% מסך החדרים של הרשת הזו, צנחו בכמעט 90% בפברואר בהשוואה לפברואר 2019.

הילטון מעריכה שמגפת הקורונה תפגע ברווחיה המתואמים בשנה כולה ב-25-50 מיליון דולר, בהנחה שהמגפה תימשך שלושה עד שישה חודשים. נשיא הייאט הוטלס, מארק הופלמזיאן, אמר שהמלונות בסינגפור, יפן והאי באלי באינדונזיה דיווחו על ירידה בהזמנות, כתוצאה מהירידה החדה בנסיעות של סינים. "הייתי אומר שאנחנו רואים את זה מקרין גם על שאר העולם", הוא אמר בשיחת ועידה עם משקיעים ב-20 בפברואר.

ביום שני מסרה הייאט שהיא חוזרת בה מהתחזית שפרסמה קודם לכן לשנת 2020 בעקבת הגבלות נסיעות העסקים בצפון אמריקה ובאירופה וביטול הזמנות בסין רבתי. "זהו מצב מתגלגל, והיכולת שלנו להעריך את ההשלכה הכספית של הקורונה על עסקינו ממשיכה להיות מוגבלת בגלל הנסיבות המשתנות במהירות וביקוש צרכני לא ודאי לנסיעות", נאמר בהודעת המנכ"ל.

מניות רשתות המלונות שיקפו את התחזית הקודרת. מניית מריוט  ירדה ב-22.6% מ-19 בפברואר עד ה-3 בפברואר, מול הירידה של המקבילה של מדד 500 P&S ב-11.3%. אך במסחר אתמול המניה עברה לעליות של 3.5%. מניות הילטון  והייאט ירדו ביותר מ-17%. אך גם הן נסחרו אתמול בעליות של 5.45% ו-1.3% בהתאמה. קרנות השקעה לנכסי בתי הארחה, שאין להן חשיפה בינלאומית גדולה, מומשו בכל זאת. מדד קרן מניות המלונות והאירוח של דאו ג'ונס ירד ב-19%.

בסוף השבוע שעבר, תחזית הנסיעות נראתה גרועה עוד יותר. "ב-72 השעות האחרונות אנחנו שומעים הרבה יותר דיבורים מבעלים פרטיים של מלונות, מנהלי נכסים ואחראים על נסיעות בחברות על הגבלות נסיעות, ביטולים ו/או השתתפות נמוכה בכנסים", כתב פטריק שולס, אנליסט בכיר בבנק סאנטרסט רובינזון המפרי, ללקוחותיו ביום ראשון.

רוב האירועים שבוטלו או נדחו היו מחוץ לארה"ב, אך כמה ארגונים אמריקאים ביטלו גם הם אירועים. מארגני כנס התובלה הימית השנתי, שהיה צפוי למשוך מעל 2,000 משתתפים ללונג ביץ', קליפורניה, בשבוע הראשון של מרץ, ביטלו אותו בנימוק של הנגיף, לפי הודעה בשבת באתר שלהם.

גם את הנגיף ירוסן בתוך זמן קצר, הנזק לעסקי האירוח עלול להדהד זמן מה, אמרו אנליסטים. אחרי אירועים כמו סארס והתקפות הטרור של 11 בספטמבר 2001, חברות האירוח מחזירות לעצמן את ההפסדים רק אחרי שנתיים-שלוש, ציין שולס.

תעשיית האירוח האמריקאית נהנתה מהבראה חזקה בעשר השנים האחרונות, עם רמות תפוסה ומחירים לחדר ללילה בשיא של כל הזמנים בשנה שעברה, לפי חברת הנתונים STR. אך בינואר, החברה צפתה שהגידול בהכנסה לחדר, RevPAR, מדידה בסיסית בתעשייה הזו, יהיה השנה אפסי. זו הייתה הפעם הראשונה מאז 2009 שהחברה צפתה שנה לא גידול ב-RevPAR.

צמיחה כלכלית מוחלשת בארה"ב ותחרות מוגדלת מחברות השכרת דירות לטווח קצר פוגעות בכוח התמחור של המלונות, אמר ראיין מליקר, נשיא חברת החיזוי Lodging Analytics Research. בכמה שווקים מרכזיים, כולל ניו יורק סיטי, נשוויל טנסי ומיאמי, גם היצע של חדרים חדשים הוא בעיה.

אנליסטים מזהירים שהגבלות הנסיעות של עובדי חברות וביטולי אירועים יחמירו לפני שהם ישתפרו. אבל החשש האמיתי הוא שהקורונה יתפשט בארה"ב, ינמיך עוד יותר את הצמיחה הכלכלית ויפגע בתעשיית האירוח בשוק הבית של הרשתות.

יאן פרייטאג, סגן נשיא בכיר ב-STR, אמר שכמה הזמנות נסיעות שבוטלו או לא בוצעו ברבעון הראשון ילכו לאיבוד לחלוטין, כמו באירועים שבוטלו לאחרונה. גם נסיעות העסקים נראות מאתגרות לפי שעה. "לא הייתי מופתע לראות שכמה חברות יבטלו כליל את נסיעות העסקים", הוא אמר.

אם יש נקודת אור, נסיעות הנופש נוטות להתאושש במהירות אחרי שהתפרצות נגיף או איומים אחרים מסתיימים. "הביקוש לנופש יורד כעת בתלילות, אבל ראינו שהוא תמיד מתאושש די מהר", אמר פרייטאג.