הפאניקה מהקורונה: אנשים אוגרים נייר טואלט ופסטה

העלייה המדאיגה בהיקף הנדבקים בנגיף הקורונה ברחבי העולם גורמת לגלי "קניות פאניקה" • כך, באוסטרליה לא ניתן להשיג נייר טואלט בסופרמרקטים רבים, ובגרמניה מצטיידים בפסטות ובשימורים לתקופות ארוכות

מדפי סופר ריקים באוסטרליה בשל החשש מנגיף הקורונה / צילום: Adam Spence, רויטרס
מדפי סופר ריקים באוסטרליה בשל החשש מנגיף הקורונה / צילום: Adam Spence, רויטרס

באוסטרליה לא ניתן להשיג נייר טואלט בסופרמרקטים רבים, במערב גרמניה מתועדים קונים עם עגלות מלאות בפסטה, שימורים ורוטב עגבניות שמספיקים לשבועות ובצרפת ובריטניה נמכרות מסכות לפנים במאות אירו - ובאלפי אחוזים יותר ממחיריהם הנורמליים; ההתפרצות העולמית של נגיף הקורונה, התמונות הזורמות של תושבים בבידוד ומעל הכל הפחד מהעתיד הלא-ידוע, גורמים לגלי "קניות פאניקה" ברחבי העולם.

בגרמנית קוראים לזה "לקנות כמו אוגר" (Hamsterkauf), והכוונה היא להצטיידות במוצרי יסוד לתקופה ארוכה. עד כה, התופעה הייתה מוגבלת לאזורים שהושמו בבידוד - או היו בסכנה גבוהה להיות מושמים בבידוד - ובמיוחד באזור היינזברג במערב המדינה. 170 מתוך 270 המקרים שאובחנו עד כה בגרמניה היו במדינת המחוז שבה שוכנת העיירה. אבל כלי התקשורת במדינה - ובעיקר הרשתות החברתיות - תיעדו מדפים ריקים משימורים או מפסטה גם במקומות אחרים.

עד כה, הפניקה טרם הגיעה לבירת גרמניה, שבה התגלו בימים האחרונים שבעה מקרים. "היו כמה שעות שלא הייתה פסטה אבל היום הגיע משלוח חדש ואפשר לקנות הכל", סיפרה אמש ל"גלובס" עובדת בסופרמרקט "רווה" במרכז העיר, על רקע מדפים מלאים בפסטה איטלקית. בין המדפים הבודדים הריקים בסופרמרקט היו אלה של הרטבים המוכנים, של קופסאות השימורים (במיוחד עגבניות) ושל מוצרי החיטוי. ג'ל לחיטוי ידיים הפך למצרך נדיר בכל רחבי גרמניה, ובבתי המרקחת בבירת גרמניה לא ניתן להשיג כבר מהשבוע שעבר מסיכות.

שלט בסופרמרקט בברלין שמודיע כי "אזל הג'ל לחיטוי" / צילום: אסף אוני, גלובס
 שלט בסופרמרקט בברלין שמודיע כי "אזל הג'ל לחיטוי" / צילום: אסף אוני, גלובס

התקשורת במדינה התייחסה לתופעה, ודיווחה כי ישנם חוסרים מצולמים ומדפים ריקים - הרי שהם רגעיים בלבד, וכי מחסני רשתות השיווק מלאים עדיין בסחורה. "הסופרמרקטים לא מספיקים להביא את הסחורה והיא כבר נמכרת", דיווח עיתון מקומי בברלין. במקביל, הרשתות מדווחות על זינוק ברכישות. עובד מקומי בברלין סיפר לתקשורת בעיר כי הפדיון היומי דומה לזה שנרשם בתקופת חג המולד.

במדינות אחרות תפסה הבהלה אופי אחר. באוסטרליה, דיווח אתמול ה"אינדפנדנט" הלונדוני, מתבטא החשש מהתפרצות מגיפה באגירה של נייר טואלט, והמדפים בסופר המכילים בדרך גלילים על גבי גלילים מצולמים ריקים. גם מדפי הפסטה והשימורים בכמה סופרמקרטים התרוקנו, והתמונות שנפוצו בתקשורת המקומית גרמו לראש ממשלת אוסטרליה לפנות לאזרחים ולקרוא להם להימנע מאגרנות. "חשוב שהציבור ימשיך בסדר היום הרגיל, ולא ייכנס לבהלה", אמר. לפי מומחה שציטט העיתון, ייתכן כי הפניקה נובעת מהמחסורים שנרשמו בזמן שריפות הענק שהשתוללו באוסטרליה, והניסיון של התושבים עם מצבי חירום בתקופה האחרונה. רק 52 מקרים אובחנו עד כה באוסטרליה.

בצרפת ובבריטניה פועלות הרשויות נגד מי שמוכרים מסכות לפנים וג'ל לחיטוי ידיים במחירים גבוהים דרך האינטרנט. אמזון הודיעה כי הורידה אלפי פרסומים של אנשים פרטיים שמוכרים ב-500 אירו ויותר מסיכות שעלותן בימים רגילים כ-20 אירו. באיביי, עם זאת, אפשר היה לראות אתמול כי עשר מסכות מסוג FFP3 נמכרות ב-150 אירו - פי חמישה ממחירן הרגיל. בתי החולים והקליניקות בברלין גם דיווחו על גל גניבות של בקבוקים לחיטוי ושל מסיכות מעמדות שונות הפזורות בבתי החולים. הרשויות הבטיחו להילחם בתופעה. הממשלה בברלין גם הודיעה כי תאסור על יצוא של חומרי חיטוי ושל מסכות כל עוד המשבר נמשך.

גם בארה"ב, שנכנסה מאוחר יחסית לבהלת ה"קורונה" העולמית, החלו בימים האחרונים תושבים רבים בהצטיידות לקראת בידוד אפשרי, משבר בריאותי, או כל תסריט אימים אחר. רשת CBS בניו יורק דיווחה על מדפים ריקים ב"קוסטקו" וב"וולמארט" בניו ג'רזי, ובמיוחד מדפי השימורים, המים המינרליים ונייר הטואלט. גם מגבונים לחים אזלו. אחד מבעלי הסופרמרקטים באזור דיווח על עלייה של 10% במכירות.