דעה - אסור להפסיק: עצירה או האטה בשיווק יח"ד עלולה להחזיר אותנו למציאות של עליית מחירי הדיור

הואיל ומתן פתרון דיור לצעירים ולחסרי הדיור היא משימה לאומית עם מעורבות של ראשי הערים, מוטב כי האיומים לעצירה או האטה בשיווק יחידות הדיור ייצאו מהשיח

יחידת דיור / צילום: גיל ארבל
יחידת דיור / צילום: גיל ארבל

משבר הדיור שפקד את המדינה לפני מספר שנים, הביא את רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר בהובלת שר האוצר משה כחלון לנקוט בפעולות דרמטיות על מנת להגדיל את היצע יחידות דיור ובכך למנוע את העלייה במחיר הדיור. בסל הפתרונות שננקטו בולטות לטובה שתי החלטות משמעותיות וכבדות משקל שהצליחו להביא לתחילתו של מפנה בשוק הדיור בישראל: הרחבה והעמקה של הסכמי הגג לעוד עשרות רשויות נועדה להגדיל את היצע הקרקע לדיור ותוכנית מחיר למשתכן שנועדה לגשר על הפער שבין רוכשי הדירות ובין מחירן.

הסכמי הגג, שנחתמו עם רשויות שונות ברחבי הארץ בכלל ובאזורי הביקוש בפרט, אפשרו לרשויות המקומיות לתמוך בהקמת שכונות חדשות בנות אלפי יחידות דיור. במסגרת הסכמי הגג הרשויות מקבלות קדמי מימון להקמת מוסדות ציבור חינוך ותשתיות, הכול כדי להקל על פיתוח הערים ולסייע בכך.

הרחבה של הסכם "נתיב לדירה", שקידמה הממשלה, סיפק את פתרונות התחבורה, הנדרשים כדי לאפשר את בניית השכונות ברחבי הערים השונות. לא תמיד זה נעשה בקצב הרצוי וחלק מהתוכניות לא נותנות מענה לכל הבעיות, בוודאי לא בטווח המיידי. אבל גם בתחום זה ניתן כבר לראות את הפיתוח האדיר שנעשה בכל רחבי הארץ ובערים השונות. שכונות חדשות בנות אלפי יחידות דיור מתאכלסות באחרונה.

מתוך הבנה של צורכי הציבור בישראל, ובייחוד צורכי הזוגות הצעירים, נרתמו ראשי הערים לקדם את תוכנית הממשלה - תמכו בבניית יחדות דיור, בנו גנים, הקימו בתי ספר, פיתחו פארקים, סייעו בפיתוח תשתיות ועוד, הכול כדי לתמוך בבניית יחידות הדיור, גם במחיר של נטל כלכלי על הרשויות. האחריות והמנהיגות שגילו ראשי הערים בתמיכה כמעט מלאה בפרויקטים הרבים, מעוררת הערכה ותחושה טובה שאלו הם נבחרי הציבור, גם במקרים שבהם הייתה ביקורת מבית על הגידול המאסיבי והמהיר של הערים הללו.

בחודשים האחרונים החלו להישמע קולות שונים, צורמים קצת לאוזן, על המשך התמיכה בשיווק יחידות דיור ומתן מענה לצורכי הדיור של הזוגות הצעירים.

במהלך ישיבה שהתקיימה באחרונה עם ראש עיר של אחת מהערים האמידות והמבוססות במרכז הארץ, הועלתה התנגדות חזקה לקידום תוכנית לכמה מאות יחידות דיור, בטענה שקליטה של כמה מאות זוגות צעירים עלולה לפגוע באיתנות הפיננסית של העיר.

לאחרונה פרסם ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך מאמר בעיתון "גלובס": שכותרתו "מדינה יקרה אל תבקשי מאיתנו עוד יחידות דיור". במאמר זה מציג קינסטליך משנה סדורה שלפיה בלא מתן פתרונות תחבורה למכלול הבעיות של העיר, הוא כראש עיר לא יכול לתמוך בבניית יחידות דיור נוספות.

רז קינסטליך, מלבד היותו חבר קרוב לדרך, עומד בראש עיר שהייתה חלוצה בהסכמי הגג. בכל פתרון ויוזמה שהממשלה מנסה לקדם, עיריית ראשון לציון נמצאת בחזית - מסייעת, דוחפת ותומכת: הסכמי הגג, מחיר למשתכן, פרוייקטי פינוי בינוי, שיקום שכונות ועוד. כתוצאה מכך, בשנים האחרונות ניתן לראות את ההתפתחות האדירה של העיר והבנייה המסיבית בה. עיריית ראשון לציון והעומדים בראשה הבינו לאורך כל השנים שבניית יחידות דיור וקליטת זוגות צעירים, שתומכים בהתפתחות העיר, תוביל בטווח הארוך להתפתחות ולהתבססות העיר. רק לאחרונה התבשרנו שאחד הבנקים הגדולים העביר את המטה שלו ממרכז תל אביב לשטח עיריית ראשון לציון, די בכך כדי להבין כיצד קליטת זוגות צעירים תרמה לראשון לציון והפכה מנטל לחוסן כלכלי של העיר.

פיתוח התשתיות ככלל, ומתן פתרונות תחבורה בפרט, היה ועודנו נושא שמעסיק רבות את פקידי הממשלה המלווים את שוק הדיור. ישנה הבנה מלאה לכך שלצד הפיתוח והבנייה האדירים של הערים יש לתת פתרונות תחבורה לתושבים. די לנו לראות את התוכניות הגדולות של הרכבת הקלה והמטרו שמתגבשות לכדי עשייה באזור המרכז.

עצירה ואפילו האטה בשיווק יחידות דיור בגלל בעיות אלו או אחרות עלולה להחזיר אותנו למציאות של עליית מחירים בשוק הדיור. כל זמן שהמדיניות המוניטרית תומכת בריבית נמוכה, ללא שיווק מאסיבי של יחידות דיור, כפי שנעשה בשנים האחרונות, לא ניתן יהיה למתן ולהוריד את מחירי הדיור. בטווח המיידי מדובר בפגיעה אנושה בזוגות הצעירים.

ניתן להבין מדוע נבחרי ציבור מקומיים נאבקים על עמדותיהם התכנוניות ועל בקשותיהם להרחבת תשתיות. אולם, לא ניתן להצדיק שימוש באיומים על הפסקת בניית יחידות דיור בעיר זו אחרת, מה שעלול לפגוע בסופו של דבר בזוגות הצעירים. הואיל ומתן פתרון דיור לצעירים ולחסרי הדיור היא משימה לאומית עם מעורבות של ראשי הערים, מוטב כי איומים אלה ייצאו מהשיח.

האבות המייסדים של המדינה קלטו עולים גם ללא פתרונות תחבורה ואפילו ללא פתרונות דיור שבאו מאוחר יותר. זה אינו המצב כיום. לכל תוכנית שמשווקת ומקודמת יש מענה בהיבט התחבורה והתשתיות האחרות. ברשות מקרקעי ישראל, תחת ניהולו של מנהל הרשות עדיאל שמרון, ישנה אמונה מלאה כי ראשי הערים ימשיכו את ההתנהלות האחראית והממלכתית שאפיינה אותם בשנים האחרונות והכל מתוך מטרה להגדיל את היצע יחידות דיור ולתת מענה דיור לזוגות הצעירים שהם ההווה והעתיד של המדינה. 

הכותב הוא מנהל מחוז מרכז ברשות מקרקעי ישראל