גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגיפת הקורונה גרמה לסינים לגלות את הדרך למטבח הביתי

החיפוש של מוצרי אפייה גדל פי 100, המכירות של שמרים זינקו פי 40, וברשתות החברתיות סינים צעירים החלו לשתף תבשילים שהכינו בעצמם במקום מנות במסעדות ● החשש להידבק והזמן הפנוי הפכו פתאום את הבישול לתחביב מספר 1 בסין, ואפליקציות המתכונים רק מרוויחות

מבשלים בבית במחוז אנחווי שבסין / צילום: Yao Dawei, Associated Press
מבשלים בבית במחוז אנחווי שבסין / צילום: Yao Dawei, Associated Press

כמו רבים מבני דורה, גם ג'אנג שיאויאן בת ה-30 מהעיר נאנג'ינג במזרח סין ממעטת לבשל בזמנים רגילים. "באמצע השבוע נהגתי לאכול במשרד, ובסופי שבוע העדפתי להזמין אוכל", היא הסבירה בראיון לסוכנות הידיעות הסינית שינחואה. אלא שבמהלך תקופת הקורונה, כשהיא סגורה בבית ימים ארוכים, ג'אנג מצאה את עצמה יותר ויותר במטבח. ג'אנג הציבה לעצמה יעד לפתח את כישורי הקולינריה ובכל יום למדה לבשל מנה אחת. זה התחיל במרקים והמשיך למנות מטוגנות וקינוחים. בימים אלה היא מתאמנת באפייה.

סינים עירוניים, ובמיוחד בני הדור הצעיר בסין, נטשו כבר לפני שנים רבות את הבישול בבית. האוכל במסעדות בסין זול למדי, ושירותי משלוחים יעילים להחריד יכולים להביא כל מנה אליך תוך עד חצי שעה. בנוסף, אורח החיים של הצעירים הסינים עמוס מאוד עם מקומות עבודה שדורשים מחויבות מהבוקר עד הלילה. בנסיבות האלה למי יש זמן להתעסק בצלייה ובערבוב?

הדברים הלכו רחוק כל-כך, עד שרבים מהצעירים הסינים הביעו נכונות לוותר לחלוטין על המטבח בביתם. בסקר שערכה חברת המחקר של ענקית הטכנולוגיה הסינית טנסנט ב-2014, הביעו 35% מהצעירים ילידי שנות ה-80 וה-90 בסין נכונות לשכור דירה ללא מטבח. 7% אפילו היו מוכנים לקנות בית בלי מטבח.

סינים ילידי שנות ה-80 וה-90 ידועים בכינוי "הקיסרים הקטנים". בעקבות מדיניות הילד האחד, הם גדלו כילדים יחידים במשפחה, כשהוריהם העמידו לרוב את ההצלחה האקדמית בראש סדר העדיפויות ודרשו מהילדים מעט מאוד בכל הנוגע לעבודות הבית. כך הם גדלו בלי עניין רב בבישול ועם כישורים מינימליים בתחום.

אפילו פעוט בן שנתיים הופך לטבח

אלא שמגיפת הקורונה משנה את הרגלי הצריכה הסינים. מאז סוף ינואר סגורות רוב המסעדות בסין כחלק מהמאמצים למגר את המגיפה. גם המסעדות שנותרו פתוחות ספגו ירידה חדה במכירות, כשהלקוחות חוששים להידבק בקורונה דרך האוכל. אפילו בימים אלה, כשהמשק הסיני חוזר בהדרגה לעבודה, חברות רבות ממשיכות לעודד עובדים להביא אוכל מהבית במקום לאכול בחוץ.

במקביל, בתקופת הקורונה מצאו עצמם מיליוני סינים מבלים ימים ארוכים בבידוד בבית, זמן אידאלי לפתח תחביבים חדשים. מכאן הדרך למטבח הייתה קצרה. במקום לחלק ארוחות מוכנות ממסעדות, חברות השליחויות בסין עברו בחודשיים האחרונים לספק בעיקר מצרכים מהסופרמרקט, כשהלקוחות מכינים את האוכל בעצמם. חברת שליחויות המזון הגדולה בסין מייטואן דיאנפינג דיווחה על צמיחה מסחררת של פי 100 בחיפוש של מוצרי אפייה באפליקציה, כאשר המכירות של שמרים זינקו פי 40 במהלך ימי הקורונה.

בעוד בזמן רגיל נוהגים סינים לשתף מנות יפות וטעימות שאכלו במסעדות, בתקופת הקורונה המגמה השתנה לשיתוף של מנות שהכנת בעצמך. אחת התגיות שצברו תאוצה בסינה וויבו, הגרסה הסינית לטוויטר, נקראת "נשארתי בבית ובישלתי בפעם הראשונה", ובה גולשים מציגים את המטעמים שהכינו, כולל דיווח כנה על "תאונות בישול".

רבים מן המצטרפים למעגל הטבחים החדשים הם גברים. בתשדיר שירות סקסיסטי משהו שפרסם שירות הכבאות של שנחאי נראה גבר שעוזב את הגז דולק במהלך הבישול והולך לסדר משהו בחדר השני. במקום לנזוף בו, הכבאית בתשדיר נוזפת דווקא בחברתו, על כך שלא הקפידה לפקח על המאסטר שף שצומח אצלה במטבח.

התעסקות בבישול אינה נחלת המבוגרים בלבד והפכה לטרנד לוהט גם בקרב ילדים, שגם הם תקועים בבית בזמן שבתי הספר סגורים. בסרטון חמוד במיוחד ברשת נראה פעוט ממחוז שינג'יאנג בצפון-מערב סין, בן שנתיים ו-4 חודשים בלבד, שמבשל בעצמו כופתאות סיניות ממולאות. לדברי האם, הילד שנשאר בבית בלי מסגרת למד לבשל דרך חיקוי פעולותיה.

כמו טרנדים רבים אחרים בסין, גם מגמת הבישול הביתי קיבלה חיזוק מסלבריטאים מקומיים. עבור השחקנים וכוכבי הטלוויזיה הסינים תקופת הקורונה הפכה לפגרה ארוכה, כשההפקות והצילומים נדחו או בוטלו. בזמן הפנוי הם החלו לפתח את כישוריהם הקולינריים וכמובן לשתף את התוצאות עם המעריצים. השחקנית והזמרת יאנג מי הדגימה למשל את יכולותיה ברקיחת מרקים, השחקנית ג'יאו ליינג שיתפה עוף מוקפץ בווק, ושחקנית אחרת, ג'אנג שווה יינג, פשוט התגאתה בצ'יפס שלה.

להכין כנפי עוף כמו של KFC

הצעירים הסינים שמחוברים ללא הפסקה לסלולרי מקבלים את שיעורי הבישול שלהם באפליקציות ייעודיות למתכונים, שצברו פופולריות אדירה. שיאצ’ופאנג, אפליקציית המתכונים המצליחה ביותר בסין, רשמה זינוק של פי שישה בהורדות בימי הקורונה ואפילו קרסה זמנית כתוצאה מנפח פעילות גדול.

אלא שטרנד הבישול הביתי פרץ גם מעבר לאפליקציות הייעודיות. שפע של סרטוני הדרכה לבשלנים מתחילים ומתקדמים אפשר למצוא גם באפליקציית הווידאו הסינית ביליבילי ובאפליקציית טיקטוק. בטיקטוק סין זכה ל-3.8 מיליון לייקים סרטון המסביר כיצד להכין כנפי עוף בדיוק כמו של KFC. בסרטון פופולרי אחר מסביר המגיש איך להשתמש ביוגורט כדי ליצור עוגה קלה ומהירה להכנה.

בצר להן, גם המסעדות קפצו על העגלה. רשת שיביי, המתמחה באוכל ממונגוליה הפנימית, מפעילה כ-350 מסעדות ברחבי סין, אך בימי הקורונה רובן נשארות סגורות. כדי לגייס מעט הכנסות בתקופה הקשה, הטבחים של שיביי מלמדים בישול בלייב-סטרימינג ברשת. תוך כדי הם מנסים למכור מוצרים של הרשת.

השאלה המעניינת ביותר היא האם העיסוק בבישול ימשיך גם כאשר המדינה תחזור לשגרה, המסעדות ישובו יפעלו, והלחץ בעבודה יעלה. לפחות ג'אנג שיאויאן מבטיחה להמשיך לבשל בעתיד כדי לשמור על דיאטה בריאה יותר. 

עוד כתבות

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים