הצרות של מאיר ברק: מנכ"ל זירת הסוחר קולמקס התפטר בשל חקירת רשות ני"ע, קצת לפני הודעה על סגירת מכללת מגמות

דודי פריד, שמונה למנכ"ל זירת הסוחר קולמקס ביוני האחרון, התפטר מתפקידו לפני כשבועיים בעקבות חקירת הרשות • קודם לכן שימש פריד במשך שבע שנים בתפקיד מנכ"ל מכללת מגמות, שאתמול הודיעה חברת קו מנחה, השותפה בה לצד מאיר ברק, כי תיסגר בתוך כמה חודשים

מאיר ברק / צילום: איל יצהר, גלובס
מאיר ברק / צילום: איל יצהר, גלובס

כשבועיים לפני שדווח אתמול כי מכללת מגמות ללימודי שוק ההון והנדל"ן תיסגר בתוך כמה חודשים, התפטר דוד (דודי) פריד מתפקידו כמנכ"ל זירת הסוחר קולמקס (Colmex), בעקבות חקירה של רשות ניירות ערך.

חברת קולמקס נמצאת בשליטתו של מאיר ברק, השותף במכללת מגמות לצד החברה הבורסאית קו מנחה . פריד עצמו שימש מנכ"ל מכללת מגמות במשך כשבע שנים, עד שמונה לתפקיד מנכ"ל קולמקס ביוני 2019. בהודעת קולמקס לאתר רשות ני"ע נכתב כי פריד הפסיק לכהן כמנכ"ל החברה ב-18 בפברואר. עוד נכתב שם כי "מנכ"ל החברה זומן לחקירה ברשות ני"ע. למיטב ידיעת החברה, בשלב זה החקירה עוסקת בחשדות לביצוע עבירות לפי חוק הייעוץ הנוגעות לתאגיד קשור".

במקומו של פריד מונה לתפקיד מנכ"ל קומלקס אבגד מור. מקולמקס נמסר היום כי "למיטב ידיעת החברה, החקירה אינה קשורה לפעילות קולמקס".

ככל הנראה, חקירת הרשות עדיין נמצאת בעיצומה, כך שייתכן כי יש עוד מעורבים בפרשה ושהדבר קשור בדרך כלשהי גם למכללת מגמות, שההודעה על סגירתה פורסמה אתמול על ידי קו מנחה. על פי הודעת החברה לבורסה, בדוחותיה לשנת 2019 היא תימחק "מוניטין ונכסים בלתי מוחשיים, המיוחסים לפעילות בסכום כולל של כ-9 מיליון שקל".

סגירת מכללת מגמות מגיעה כ-20 שנה לאחר שהוקמה, על פי אתר המכללה. מאיר ברק וקו מנחה, בחלקים שווים, רכשו את מכללת מגמות לפני כשמונה שנים, לאחר פטירתו של מייסד המכללה, נפתלי מנדלוביץ' (מנדי) המנוח. 

על פי הדיווח של קו מנחה, מכללת מגמות תיסגר בקרוב, מכיוון שבשנת 2019 הניבה הפסדים חשבונאיים מהותיים, כשמאז תחילת 2019 ועד היום נדרשה קו מנחה להעביר לחברה הנסגרת 750 אלף שקל בעבור חלקה. עוד על פי קו מנחה, השותף ברק הבהיר כי אין בכוונתו להמשיך להפעיל את פעילות מגמות וכי הוא נכון להזרים אך ורק סכומי כסף שיידרשו לצורך סגירת הפעילות. כלומר, נראה כי מבחינת קו מנחה וברק, סגירת מגמות נעשית משיקולים עסקיים.

קו מנחה, המנוהלת על ידי שי מגל ונמצאת בשליטת משפחת בגס, עוסקת באספקת מידע ממוחשב בנושאי שוק ההון, משפטים, כספים, מיסוי ונדל"ן. קולמקס היא אחת מארבע זירות הסוחר הישראליות ששרדו הליך מפרך של הפיכה לחברה מפוקחת.

על פי רשות ני"ע, "זירת סוחר היא מערכת ממוחשבת, שבאמצעותה קונה אדם מלקוחותיו לחשבונו העצמי מכשירים פיננסיים, או מוכר ללקוחותיו מחשבונו העצמי מכשירים פיננסים, באופן מאורגן, תדיר ושיטתי, למעט מערכת שבה כל המכשירים הפיננסיים שנקנים או שנמכרים הם מכשירים פיננסיים שתנאיהם נקבעו במשא ומתן ישיר בין הצדדים לעסקה, או מערכת ממוחשבת המעמידה ללקוח אפשרות לסחור באמצעות מערכת כאמור".

דודי פריד, שהתפטר מקולמקס, נחקר ברשות ני"ע, ושמורה לו חזקת החפות