גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על גבול צרפת-גרמניה: אופל קורסה היא אטרקטיבית ושמרנית

אופל קורסה החדשה חולקת רכיבים רבים עם פיג'ו 208 החדשה, אחותה לקבוצה, ומשלבת מראה אטרקטיבי, וביצועים נמרצים בגרסה הבכירה, ביחד עם תדמית שמרנית לקהל השמרני של היד השנייה ● אבל בשוק מחכה לה קרב שיווקי קשה

בתחילת השבוע הוכרזה הזוכה בתחרות "מכונית השנה באירופה" לשנת 2020. ההכרזה השנתית מתרחשת בדרך כלל בטקס נוצץ וחגיגי, שנערך בערב הפתיחה של תערוכת הרכב של ז'נבה, בנוכחות נציגי המדיה העולמית ואח"מים מכל תעשיית הרכב. אבל השנה, בצל הקורונה וביטול התערוכה כולה, טקס ההכרזה היה חפוז ועגום ובוצע באמצעות שיחת ועידה ושידור וידאו ברשת.

ועדיין, זו הייתה נחמה עבור הזוכה, קבוצת פיג'ו-סיטרואן (PSA), שהפיג'ו 208 החדשה שלה קטפה את התואר, וגם עבור אופל, חברת הבת החדשה שלה. אמנם בהנהלת PSA מתעקשים ליצור בידול רשמי מוצהר בין המותג הצרפתי למותג הגרמני וטוענים לדי-אן-איי נפרד ועצמאי. אבל אפשר בהחלט להניח שאנשי המכירות של אופל באירופה כבר תודרכו לציין ב"דרך אגב" בפני הלקוחות כי הקורסה החדשה חולקת הרבה מרכיביה ותכנונה עם אחותה הצרפתית שזכתה בפרס.

חיצונית לפחות, מאמצות שתי האחיות כיוון שונה בתכלית. אמנם הממדים החיצוניים שלהן זהים וגם הפרופורציות הכלליות דומות, אבל מעצבי אופל קיבלו יד חופשית ליצור בידול. התוצאה היא מכונית שמכוונת בעליל לכיוון אאודי A1 החדשה עם מראה רחב-נמוך ואתלטי, קווים ספורטיביים-אלגנטיים וחרטום עדכני, שמחצין גריל טרפזי ופנסים מחודדים עם תאורת לד מעוצבת בגרסה הבכירה.

כמו אצל אאודי, פרופיל הצד מציג קפלי מתכת מורכבים וגג צף ואילו הזנב רחב ושרירי. גרסת ה-GS הבכירה של הקורסה בה נסענו גם צוידה בחישוקי 17 אינץ' רחבים ונאים, עם צמיגים בפרופיל קרבי, ובעוד כמה תוספות קוסמטיות כמו מפלטים ופגושי ספורט, שהשלימו את המראה הנמרץ. מכונית ההדגמה שלנו משכה לא מעט תשומת לב ברחוב הישראלי הטרוד, אם כי קרוב לוודאי שניתן לייחס זאת גם לשילוב הצבעים שלה - גוף כתום וגג שחור (אופציה) במראה של חיפושית אפריקנית עצבנית.

גם תא הנוסעים של השתיים פונה לקהלים שונים. בעוד שפיג'ו 208 מתהדרת במערך פיקוד עתידני-חללי נוסח מותג הפרמיום DS, שבמרכזו לוח מחוונים דיגיטלי מתוחכם, הגה אליפטי צר ומתגי "פסנתר" אופקיים, הקורסה פונה לקהל שמרני ובוגר יותר, שמסרב להצטרף לדור האייפון. יש לה לוח מחוונים אנלוגי למהדרין עם מחוונים בעיצוב קלאסי (מילה עדינה למיושן), הגה בתצורה תקנית ועזרי שליטה מאורגנים וקלים לאיתור ולתפעול. רק מוט ההילוכים בתצורת סטיק זהה לזה של משפחת פיג'ו-סיטרואן ורומז על המורשת. גרסת ה-GS גם כוללת ריפוד ספורטיבי נאה וכמה פסי קישוט, שמוסיפים קצת צבע לאווירה חמורת הסבר.

פחות מרווחת מהמתחרות

בלי דיגיטציה אי אפשר ולכן גם הקורסה מצוידת במסך מולטימדיה רחב, שהוא פריט הכרחי כיום. המסך חד וברור אבל תפעולו הפיזי באמצעות מתגי מגע שטוחים די איטי ומגושם. עמדת הפיקוד עטויה בחומרים רכים אבל המרכיב הדומיננטי בתא הוא פלסטיק נוקשה, כמקובל בפלח המחיר הזה. איכות ההרכבה והגימור טובה ובידוד הרעשים סביר לקבוצה. מפרט האבזור של הגרסה הבכירה עשיר יחסית וכולל בין השאר גג זכוכית פנורמי עם הצללה חשמלית, מערכת קול איכותית ומערך מקיף של עזרי נהיגה מתקדמים.

מרחב הישיבה מלפנים נדיב, והמושב האחורי מספק מרחב ברכיים, כתפיים וראש סביר לשני מבוגרים ממוצעי קומה. מנגד, מפתחי הדלתות מאחור די צרים, ועם בסיס גלגלים של 2.54 מטר יש בפלח המחיר הזה מתחרות מרווחות יותר - בוודאי אם מכלילים בקטגוריה גם ג'יפונים. תא מטען שטוח בנפח של 309 ליטר יענה על רוב הדרישות העירוניות של משפחה צעירה.

הסיבה המרכזית לזכייתה של משפחת ה-208 החדשה בתואר מכונית השנה היא הגרסה בעלת ההנעה החשמלית שמצוידת בסוללה גדולה. גם לאופל קורסה יש גרסה מקבילה אבל שיקולי תמחור והיצע משאירים כרגע את שתי הגרסאות המעניינות הללו בחו"ל. בינתיים מגיעה אלינו הקורסה עם מנוע הטורבו-בנזין המוכר של קבוצת פיג'ו-סיטרואן, בתצורה של 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר והספק של 100 כוח סוס בגרסת הבסיס, או 130 כוח סוס בגרסת ה-GS בה נסענו.

זהו הספק מכובד למכונית קומפקטית קלת משקל, וביחד עם מומנט בריא של 23 קג"מ ותיבה אוטומטית זריזה בת שמונה מהירויות, המנוע מעניק למכונית תחושת מרץ, שבהחלט הולמת את המראה החיצוני.

סלחנות לטעויות נהיגה

אמנם מצב התכנות הרגיל של התיבה האוטומטית, ובוודאי המצב החסכוני, מגיבים בעצלתיים ומיועדים בעיקר לחיסכון בדלק והפחתת פליטה בעת התנהלות עירונית או שיוט בין-עירוני מנומנם. אבל מצב התכנות הספורטיבי כבר מחלץ מהמנוע הקטן ביצועים מכובדים של אפס ל-100 ב-8.7 שניות, עקיפות החלטיות ודחף מענג בכל סוגי השיפועים. המצב הספורטיבי גם מעבה במקצת את צליל המנוע ומאיץ משמעותית את העברות ההילוכים, אך ללא זכר לתגובות הקפריזיות שמפגינות חלק מהתיבות כפולות המצמדים בתנאים תובעניים. אופל מצהירה על צריכת דלק שאפתנית של כ-22 קילומטרים לליטר, אך בתנאי אמת, שבהם הנהג רוצה גם ליהנות מדי פעם ולא רק לדאוג לתקציב, אפשר לצפות לכ-16 קילומטרים לליטר. לא רע בהתחשב בביצועים.

הכוח והמומנט מועברים לכביש בסיוע שלדה מוצלחת ונעימה לנהיגה. אמנם נטיית הגוף בפניות יותר בולטת מאשר בפולו וב-A1, למשל, אבל צמיגים בחתך 45' ספורטיבי נוטעים את המכונית על האספלט, מאפשרים לה להיצמד במדויק לקו הפניה הנכון, ומגלים סלחנות רבה לשעשועי כביש ולטעויות נהיגה על אספלט חלקלק. ההיגוי מרגיש קליל ומנותק במצב הרגיל, אבל למודי ניסיון מדגמים אחרים של קבוצת PSA ניגשנו ישר לאופציית הניתוק של מערכת הסיוע להיגוי, מה ששיפר משמעותית את ההיזון החוזר ואת הדיוק.

נוחות הנהיגה סבירה בהחלט ברוב התנאים, אם כי היא מרגישה יותר נוקשה מהתוצרת הצרפתית העדכנית, ונוטה להיות קופצנית על מהמורות עירוניות איטיות. האשמים כאן הם אותם צמיגים בחתך נמוך, וסביר להניח, שהגרסה הרגילה עם צמיגים מתונים תפגין הרבה יותר קרבה למורשת.

גרסת הבסיס של הקורסה (100 כוח סוס, אפס ל-100 קמ"ש ב-12.2 שניות) מתחילה בכ-106 אלף שקלים ואילו גרסת ה-GS החזקה והמאובזרת מעלה את המחיר ל-119 אלף שקלים. המחירים הללו מציבים אותה בתחרות ישירה לא רק עם המתחרה הגרמנית פולקסווגן פולו, אלא גם מול שלל מתחרות חדישות וג'יפונים באחד הפלחים הצפויים בישראל. כך או כך, אופל היא מייצגת קפיצת דרך משמעותית לעומת קודמתה האנונימית, ובגרסה החזקה היא נהנית מהיתרונות הדינמיים המסורתיים של ההנדסה הצרפתית מבלי לוותר על התדמית של תוצרת גרמניה.

חלק מהמתחרות

טויוטה יאריס 2020

המכונית, שתגיע בהמשך השנה, נוטשת את העיצוב השמרני לטובת מראה אופנתי והרפתקני, עם גריל ענק ומודגש, גג קמור שמשתפל לאחור ושלל תפיחות. המרכב רחב משמעותית מהנוכחי, תא הנוסעים עמוס צגים, הפלטפורמה חדשה והקלף החזק הוא מנוע 1.5 ליטר היברידי עם תגובה וחיסכון משופרים

פולקסווגן פולו 2020

120 אלף שקל עולה גרסת ה-1 ליטר טורבו המשודרגת של פולו 2020 עם הספק של 115 כוח סוס, מומנט של 20 קג"מ, תיבה כפולת מצמדים ותאוצה מאפס ל-100 ב-9.5 שניות. האבזור התקני פחות עשיר מהקורסה אך התא בנוי היטב, כולל מערכות בטיחות מקיפות, ומציע תא מטען של 351 ליטר.

רנו קליאו 2020

רנו קליאו החדשה, שנחתה כאן לאחרונה, ניצבת על פלטפורמה חדשה עם בסיס גלגלים של 2.58 מטר ומצוידת בתא נוסעים עמוס אלקטרוניקה ומערכות בטיחות. הגרסה הבכירה, שעולה 115 אלף, מצוידת במנוע 1.3 ליטר טורבו עם 131 כוח סוס ו-24 קג"מ משודך לתיבה כפולת מצמדים ומאיצה ל-100 ב-9 שניות.

עוד כתבות

ניקאש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

מנכ"ל פאלו אלטו לגלובס: “אין חשש לפגיעה בתגמול עובדי סייברארק”

ניקש ארורה, שהגיע לביקור בישראל, התייחס לתקופת הביניים סביב אקזיט הענק שטרם הושלם, והבטיח בהירות לעובדים ● בדבריו ציין את החותם שהשאיר ניר צוק בחברה גם אחרי עזיבתו, וסימן את האתגרים הבאים של עולם הסייבר בעידן הבינה המלאכותית והמחשוב הקוונטי

הודעה שנשלחה בקבוצת וואטסאפ של מתחזים / צילום: צילום מסך

הונאת הרשת החדשה: הבטיחו תשואה חלומית, ואז המניה נפלה בכ־90%

מתחזים ברשת שכנעו משקיעים ישראלים להשקיע במניה של קבוצת מסעדות מלזית ● הם התחזו לדמויות מוכרות בשוק, וכך זינקה המניה בכ־150% - אך קרסה לאחר בריחת מארגני ההונאה שמכרו את החזקותיהם ● ברקע, פלטפורמות כמו מטא מתקשות לבלום את התופעה

אילוסטרציה: Shutterstock

יוקר מחיה? למה אתרי השוואות המחירים הישראליים לא מצליחים להתרומם

בישראל פועלות כיום רק שתי פלטפורמות פרטיות להשוואה בין מחירי מזון: Pricez ו-CHP ● ברשות להגנת הצרכן מבטיחים רפורמה שתמשוך שחקנים חדשים ותסייע לתחרות ● ובינתיים הפרדוקס נמשך: בשוק המזון מהיקרים במערב לא משתמשים בכלי השוואת מחירים

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר חוששים: צה"ל בדרך למיצוי מכסת המילואים לכל 2026

לפי ההסכמות התקציביות בין משרד האוצר למערכת הביטחון, מילואימניקים ישרתו מספר מוגבל של ימים בשנה ● אולם, לוחמים קיבלו צווים לינואר 2026 שעוקפים אותו ● האם התקציב בדרך להיפרץ?

השנה בה נשברו כל המיתוסים בשוק הרכב / צילום: AI

הסיניות השתלטו, החשמליות נזנחו: הנתונים שמאחורי השנה הדרמטית בשוק הרכב

בשנה החולפת השתנו חוקי המשחק בגזרת הרכב הישראלי: מלאים עצומים הכבידו על השוק ועיוותו את תמונת המכירות, המכוניות החשמליות נזנחו לטובת פלאג-אין, הסינים כבשו את השוק, ומותגים ותיקים נדחקו לקרן זווית ● האם 2026 צפויה להיות סוערת יותר?

מנהיגים מאירופה וארה''ב ממתינים לדיונים בלשכת הקנצלר בברלין / צילום: ap, Markus Schreiber

הפסקת האש מתקרבת? הפסגה בברלין שמשרטטת איך תיראה אוקראינה

גרמניה כינסה שורת מנהיגים אירופיים יחד עם זלנסקי והמתווכים האמריקאים במטרה להציג חזית מאוחדת ולהשיב להצעת הבית הלבן ● לראשונה, שורטט מתווה ל"יום שאחרי" באוקראינה: שיקום במימון רוסי, כוח אירופי במדינה וערבויות אמריקאיות ● הכדור שוב במגרש הרוסי

מדד תשומות הבניה / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המכות שנופלות על יזמי הנדל"ן אחת אחרי השנייה

ההאטה בענף הולכת ומעמיקה אך היא לא המכה היחידה על היזמים ● מדד תשומות הבנייה השלים קפיצה של 5% בשנה, מה שמכביד עוד יותר על צד ההוצאות

אנליסטים מזהירים: "ישראל בדרך למלחמה בכמה חזיתות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ההסדרים של ישראל עם עזה, סוריה ולבנון עלולים לקרוס, מיהו הנשיא החדש של צ'ילה שתומך בישראל, ובאיראן הדיחו את מפקד מערך ההגנה האווירית אחרי הכישלון ביוני ● כותרות העיתונים בעולם

צילום: Shutterstock, Satenik Guzhanina

האינדיקטור שמראה התמתנות משמעותית במחירי השכירות

נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע סיפק הוכחה נוספת להתקררות בשוק הנדל"ן: מחירי הדירות רושמים ירידה שמונה חודשים ברצף, ומציגים קצב עלייה שנתי זניח ● זאת לעומת 2.6% בשוק השכירות ● אבל בהפניקס צופים התקררות חדה בחודשים הקרובים

מערכת CUAS של אלביט, נגד כלי טיס בלתי מאוישים / צילום: אלביט מערכות

דיווח: איחוד האמירויות היא הלקוחה המסתורית החדשה של אלביט

לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין", הלקוחה מאחורי העסקה האסטרטגית שנחתמה בנובמבר בהיקף של 2.3 מיליארד דולר היא איחוד האמירויות ● אלביט שמרה על עמימות ביחס לתוכן ההסכם ולמדינה הרוכשת, וציינה רק שהוא יתפרס על פני שמונה שנים ● העסקה מצטרפת לשורת עסקאות ביטחוניות בהיקפי שיא, על רקע צבר הזמנות שממשיך לטפס

מחירי הדיור / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לא רק המחירים שירדו: המכה שספגו רוכשי הדירות החדשות

מחירי הדירות ממשיכים לרדת שמונה חודשים ברציפות, אך עליית תשומות הבנייה מייקרת את הדירות החדשות ומכבידה על הרוכשים והיזמים ● הירידות ניכרות בעיקר בדרום ובתל אביב, בעוד בירושלים נרשמות עליות, ובשוק השכירות נרשמת יציבות עם עליות מתונות לדיירים חדשים ולמחדשים

בית החולים הדסה / צילום: אביבה גנצר

"המודל של בית החולים לא עובד": איך הדסה שוב נקלע למשבר?

נציגי בית החולים צפויים להיפגש השבוע עם אנשי האוצר ומשרד הבריאות כדי לפתור את המשבר התזרימי של הדסה, שכבר הוביל להכרזת סכסוך עבודה ● הדרישות של ההנהלה, הטענות של האוצר וההצעה של בכיר לשעבר בהדסה שאף צד לא רוצה לקבל

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

התיאבון של עופר ינאי: רוכש את השליטה באלומיי לפי מיליארד שקל שווי

חברת האנרגיה המתחדשת נופר שמוביל ינאי, רוכשת 46% ממניות אלומיי, המחזיקה בתחנת הכח דוראד, תמורת 460 מיליון שקל ● בין המוכרים - יו"ר הפועלים לשעבר שלמה נחמה

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: AP - ניקולס מדורו

הסלמה משמעותית: טראמפ הגדיר את המשטר בוונצואלה כארגון טרור

בהסלמה משמעותית בין המדינות, נשיא ארה"ב הכריז על משטר מדורו כארגון טרור ● טראמפ גם הודיע כי "ונצואלה מוקפת לחלוטין בצי המלחמה הימי הגדול ביותר שאי פעם נפרס בדרום אמריקה", והוסיף: "מורה על מצור מוחלט ומלא על כל מכליות הנפט הנכנסות לוונצואלה והיוצאות ממנה" ● טראמפ איים: "ההלם שהם יחוו יהיה חסר תקדים" ● בקראקס הגיבו: "דוחים את האיום הגרוטסקי"

רכבים בנמל אילת / צילום: איל יצהר

בדיקות כשירות והשלמות לוגיסטיות: נמל אילת נערך לחזרה לפעילות

למרות הפסקת האש, השנה פקדו את נמל אילת שש אוניות בלבד ● כעת בנמל נערכים לחזרה לפעילות מלאה, אחרי תקופה ארוכה של השבתה בעקבות האיום על נתיבי השיט בים האדום

מיכאל קלמן, מנכ''ל מנורה מבטחים, ויורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: נטי לוי, כדיה לוי

על מה ממליצים בחברת הביטוח שהשיגה לחוסכים את התשואה הכי גבוהה השנה בכל האפיקים

2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח, שמובילות את טבלת התשואות גם בנובמבר, ובראשן מנורה מבטחים וכלל ● החוסכים בישראל בדרך לשנה הטובה ביותר מאז 2009 ● במנורה דוגלים כעת בהשקעות סלקטיביות במניות טכנולוגיה, בעוד שבכלל מציעים להיצמד למדדים

הדמיית פארק ''טבעון טק'' / הדמיה: Oilin

הסכום נחשף: כמה תשלם אנבידיה על הקרקע של הקמפוס היוקרתי שלה?

אנבידיה תשלם בשלב הראשון סכום של 90 מיליון שקל על הקרקע עליה יוקם מרכז הפיתוח ● הקמפוס אמור להשתרע על 160 אלף מ"ר, במרכז תעסוקה חדש בקריית טבעון בשם "טבעון טק" שנמצא כעת בשלבי תכנון ● עלותו צפויה להגיע למאות מיליוני שקלים לפחות

מה יחזיר את הקונים לשוק הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

בעולם כבר למדו: הפחתות ריבית לא מייצרות ביקוש לדירות - וזו הסיבה

בזמן שאצלנו בנק ישראל רק החל להוריד את הריבית, מאירופה ועד צפון אמריקה הבנקים המרכזיים נמצאים בעיצומה של סדרת הפחתות ● עם זאת, הנתונים מראים כי השפעת המדיניות המוניטרית על מחירי הדיור חלשה יחסית ● למרות ההבדלים בין הכלכלות והאתגרים של ישראל, נשאלת השאלה: האם גם כאן נראה מגמה דומה?

מצלמת NightHawk2 של נקסט ויז'ן על רחפן / צילום: נקסט ויז'ן

מניית נקסט ויז'ן זינקה לשיא: "עסקה שמבטיחה צמיחה חזקה גם ב־2026"

חברת הטכנולוגיה הביטחונית קיבלה הזמנה של כ־77 מיליון דולר - הגדולה בתולדותיה ● לידר: "עסקה פנומנלית שמהווה קפיצת מדרגה" ● מניית נקסט ויז'ן זינקה בכ־240% בשנה האחרונה