ארגון הבריאות העולמי: לא צפוי מחסור בתרופות מצילות חיים, צפוי מחסור בציוד הנשמה

ד"ר מייק ריאן, ראש תוכנית ההיערכות לחירום של הארגון: "גם אם המחלה לא מורגשת בילדים בריאים היא עלולה להיות קטלנית בילדים בתת תזונה. עלינו להגן על האוכלוסיות הפגיעות ביותר"

ראש ארגון הבריאות העולמי ד"ר טדרוס אדהנום גברהיסוס / צילום: AP Photo, AP
ראש ארגון הבריאות העולמי ד"ר טדרוס אדהנום גברהיסוס / צילום: AP Photo, AP

במסיבות עיתונאים שערך היום ארגון הבריאות העולמי בעניין וירוס הקורונה Covid-19, אירוע שהפך לאחרונה תדיר למדי, אמר ראש הארגון, ד"ר טדרוס אדהנום גברהיסוס, כי כרגע לא צפוי מחסור כללי בתרופות מצילות חיים בעולם, אך צפוי מחסור בציוד הנשמה לטיפול בחולים במחלה.

"ארגון הבריאות העולמי בוחן באופן קבוע את סוגיית שרשרת האספקה של תרופות מצילות חיים בתחומים: סוכרת, HIV, לחץ דם, מלריה. חלק גדול מחומרי הגלם של התרופות הללו מקורם בסין, ולכן היה איום על שרשרת האספקה. כרגע נראה כי בטווח של החודש הקרוב לא יהיה מחסור בתרופות הללו. משום שחלק מהמפעלים בסין שהושבתו החלו לחזור לפעולה. יש עדיין אתגרים גדולים אבל החשש שלנו בתחום הזה נמוך ממה שהיה.

"לעומת זאת צפוי מחסור בציוד הקשור לטיפול נשימתי בחולי, כגון מכשירי הנשמה. אנחנו תלויים מאוד בסקטור הפרטי שיעלה את קצב היצור, הן של מוצרים מתחום הטיפול הנשימתי, והן של מוצרים להגנה על הפרט כגון מסיכות וחליפות הגנה. זמינות המכשירים הללו תהיה ההבדל בין חיים למוות ואנחנו קוראים לסקטור הפרטי - אנחנו זקוקים לכם". גברהיסוס ציין כי הארגון משתף פעולה עם קרן ביל ומלינדה גייטס, קרן קלינטון לנגישות לבריאות וארגון PATH .

גברהיסוס הוסיף כי ישנן היום 40 בדיקות בפיתוח שהן מהירות ונגישות יותר, וכ-20 חיסונים בפיתוח, והארגון נערך ליצור שרשרת אספקה יציבה לחומרי הגלם שבבסיס החיסונים והבדיקות שנראים כיום כמבטיחים ביותר.

בנוגע לממצא כי ילדים כמעט ואינם חולים במחלה, אמר ד"ר מייק ריאן, ראש תוכנית ההיערכות העולמית בחירום בארגון, כי: "ההנחה שלנו היא שילדים נדבקים אבל המחלה שלהם מאוד קלה, אבל צריך להתייחס לאוכלוסיות ספציפיות. כבר ראיתי בעבר מחלות שנחוו כקלות בילדים בריאים, אך בילדים עם חסרים תזונתיים או במחנות פליטים ללא תנאי תברואה מספקים, המחלות הללו היו קשות וקטלניות. אנחנו חייבים להתייחס בהיערכות שלנו דווקא לאוכלוסיות הפגיעות ביותר ולנהוג בסולידריות עולמית".

ריאן אמר בתגובה לשאלת עיתונאי כי: "אנחנו לא יודעים כיצד יתנהג הוירוס באקלימים שונים. אנחנו חייבים לפעול מנקודות הנחה שהוא לא ייעלום בקיץ. אם ייעלם זה יהיה נהדר, אבל אין לנו עדיין סיבה אמיתית מגובה בנתונים להניח שזהו המצב. צריך להילחם בכל כוחנו ולא לחיות בתקוות שווא".

באשר לזעם הציבורי במדינות שונות, בעיקר בארה"ב, על חוסר הנגישות לבדיקות, אמר ריאן: "אם נבדוק כל אחד עם אפצ'י אז לא ישארו לנו בדיקות. אנחנו משאירים זאת להחלטת הרופא המטפל, אשר צפוי לפעול על פי הנחיות כלליות שקבענו באתר שלנו".

בתגובה לשאלה של עיתונאי האם סין צריכה להתנצל בפני העולם על כך שהוירוס התפתח אצלה, הזכיר ריאן כי שפעת העופות החלה דווקא בצפון אמריקה וציין כי: "אנחנו רוצים לעבור להתמודדות של סולידריות ולא האשמה". הוא ציין כי הגבלות מסע צריכות להיות מבוססות על מידע מדעי, עליהן להיות קצרות ככל האפשר, נטולות גוון של פוליטיקה או קטנוניות (חסמת אותי אז אחסום אותך), ואף פעם לא כמהלך בודד ללא היערכות בתוך המדינה. "להגזים בהגבלות מסע על חשבון התגובות האחרות, מסבך את המענה".

ד"ר מריה ואן קרהוב, המנהלת בארגון את תחום המחלות החדשות ומחלות שמקורן בבעלי חיים, אמרה במענה לשאלה מה הציבור יכול לעשות, כי בנוסף לרחצת ידיים ועיטוש או שיעול למרפק, יש לוודא כי יש לכל אחד ולסביבתו נגישות למידע המדוייק על המחלה. "העולם לומד את המחלה והמידע שחשוב לציבור כל הזמן משתנה. חובתו של כל אחד להיות חשוף למידע העדכני, ולוודא כי אחרים בסביבה - ילדים או מבוגרים - מכירים גם הם את המידע העדכני, בעיקר מי שקשה לו יותר לעבד את כל המידע הקיים ולהבדיל בין המידע האמיתי לשקרי".

היא ציינה כי: "אנחנו לא יודעים עדיין מהו שיעור התמותה מן המחלה. אני מעריכה כי ככל שיעבור הזמן ויבדקו יותר אנשים מן הציבור הרחב, בעקבות פיתוח בדיקותנגישות יותר, נגלה כי יותר אנשים נדבקו בלי להציג תסמינים, ואז שיעור התמותה המחושב ירד. אבל כל מוות הוא משמעותי".

תקופת הדגירה ארוכה בנשים

בעיתון הטיימס הבריטי צוטט היום מחקר שצפוי להתפרסם בכתב העת Lancet , הגורס בין היתר כי תקופת האינקובציה של הוירוס בנשים עלולה להיות ארוכה יותר, בגלל מערכות החיסון החזקות יותר שלהן, באופן יחסי. לכן ממליצים בכתב העת לקחת זאת בחשבון בכתיבת הנחיות הבדיקה, כלומר לבדוק את הנשים גם כאשר יש להן תסמינים קלים יותר. המחקר נערך על ידי חוקרים מאזור וו-חאן בסין.