לראשונה בהיסטוריה: הוותיקן אישר לחוקרים לנבור בארכיון של "האפיפיור של היטלר"

פיוס ה־12 שהיה האפיפיור בזמן מלחמת העולם השנייה, נמנע מלצאת בפומבי נגד הנאצים ונגד השמדת היהודים

הארכיון הגנוז של הוותיקן, בשבוע שעבר. נפתח לאחר לחץ מצד ארגונים יהודים / צילום: Gregorio Borgia, AP
הארכיון הגנוז של הוותיקן, בשבוע שעבר. נפתח לאחר לחץ מצד ארגונים יהודים / צילום: Gregorio Borgia, AP

היסטוריונים וחוקרים אחרים הורשו השבוע להיכנס בפעם הראשונה אי פעם לארכיונים של הוותיקן משנות מלחמת העולם השנייה ואחריה, בניסיון לאמוד את מידת המודעות של הוותיקן ושל הכס הקדוש להשמדת היהודים ולפשעי המלחמה של הנאצים ובעלי בריתם במהלך המלחמה, ואת הסיבות לכך שלא הביעו התנגדות פומבית לכך. הנושא עומד במרכז מחלוקת היסטורית, כאשר ארגונים יהודים והיסטוריונים אף הגדירו את פיוס ה-12 כ"אפיפיור של היטלר", משום שנמנע לצאת באופן פומבי נגד הנאצים ונגד ההשמדה השיטתית של שישה מיליון יהודים באירופה.

ההחלטה לפתוח את הארכיונים הרלוונטיים, שנשארו סגורים וחתומים בפני חוקרים בשנים שעברו מאז מלחמת העולם השנייה, התקבלה בשנה שעברה, לאחר לחץ משמעותי של קבוצות יהודיות וארגונים לזכר השואה.

"מחויבות לחקר האמת"

התאריך שנקבע הוא ה-2 במארס. אתמול תיעדה הטלוויזיה הגרמנית צוותי חוקרים שנכנסו בבוקר לוותיקן לטובת התחלת המחקר ההיסטורי, שאמור להתבצע אך ורק בארכיונים עצמם, שכוללים את כל מסמכי הכס הקדוש בשנים 1939-1958, בהן כיהן פיוס ה-12. אחד מהם העריך כי העבודה תיקח זמן רב, מכיוון שמדובר על לפחות 400 אלף מסמכים היסטוריים, ביניהם הודעות ודיווחים מנציגי הכנסייה הקתולית ברחבי אירופה במהלך המלחמה. לפני שמונה לאפיפיור, היה פיוס ה-12 בתפקיד רשמי מטעם הוותיקן בברלין.

לפי דיווחי הוותיקן, כ-150 חוקרים הגישו בקשה לעיין במסמכים, והיא תוענק להם "ללא הבדל דת או אמונה". "הכנסייה אינה מפחדת מההיסטוריה", אמר הספרן הראשי של הכנסייה, כשהוא מצטט את דבריו של האפיפיור פרנציסקוס, שהחליט לפתוח הארכיונים למחקר. ארגונים יהודים שיבחו את החלטת האפיפיור. "האפיפיור מפגין את מחויבות הכנסייה לחקר האמת ואת החשיבות שהוא רואה בזיכרון השואה", אמר איש העסקים רון לאודר, שמשמש גם נשיא הקונגרס היהודי העולמי.

מה ידעו בוותיקן?

ההאשמות כלפי האפיפיור אינן נוגעות רק למה שהתרחש בשדות המוות ובמחנות הריכוז במזרח אירופה, אלא גם בנוגע להתעלמותו מגירוש והשמדת יהודי איטליה, חלק מהם מרומא, לא רחוק מהוותיקן עצמו. החוקרים ינסו להסביר מדוע לא הביע פיוס ה-12 ביקורת ציבורית על הצעדים נגד היהודים, ופשוט נמנע מלהתייחס להשמדה - הגם שהייתה ידועה לרבים באירופה - במשך כל שנות המלחמה. אחת השאלות היא אם היו גורמים בוותיקן שדחקו בו לעשות זאת, ומה ידעו בוותיקן לגבי ההשמדה עצמה.

בניגוד לשתיקתו של האפיפיור, הזכירו כלי התקשורת האירופיים בדיווחיהם על המחקר ההיסטורי, היו מנזרים ואנשי דת שהגנו על יהודים וסייעו להם להתחבא.