לא רק בני אדם, הפד מכניס שטרות של דולר מאסיה לבידוד מחשש שהם נגועים בקורונה

השטרות יישארו בבידוד כ־7־10 ימים, ואז יוחלט מה לעשות איתם • הפד לא לבד: בסין ובדרום קוריאה כבר החלו לפעול באופן דומה ואף הוציאו כסף מזומן מהמחזור

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

הפדרל ריזרב החל לאגור אצלו דולרים שמגיעים מאסיה לפני החזרתם למערכת, על רקע החששות מהתפשטות נגיף הקורונה. בפד מבהירים כי מדובר באמצעי זהירות בלבד, וכי בכוונתם לאחסן את השטרות והמטבעות שמגיעים מאסיה בשלב זה ל-7-10 ימים.

מהלכי הפד באים בעקבות צעדים דומים שנקטו הבנקים המרכזיים בסין ובדרום קוריאה, שעוצרים שטרות כסף שמצויים במחזור המקומי. דוברת הפד ודובר של הבנק המרכזי האירופי מסרו שבינתיים לא נשקל אמצעי כזה של עצירת שטרי כסף משומשים והחלפתם בחדשים.

בנקים ברחבי ארה"ב מבקשים הבהרות מהמפקחים הפיננסיים שלהם, ובעיקר מנסים להבין האם הפדרל ריזרב יוציא מזומנים מהמחזור גם מאזורים בארה"ב, שבהם יתגלו מקרים רבים של חולי קורונה. "אם בפד חוששים מהאפשרות שנגיף הקורונה יישאר 'חי' על שטרות שנשלחו מהמזרח הרחוק, צריך שתהיה לפחות תוכנית מגירה למקרה שנקבל שיעורי התפשטות דומים בארה"ב", אמר אהרון קליין, מנהל המרכז לרגולציה ושווקים במכון ברוקינגס בוושינגטון.

סין ודרום קוריאה תחילה

בינתיים עובדי הפד מקיימים תקשורת קרובה עם "המרכז לבקרת מחלות ומניעתן" (CDC) כדי לקבוע אם שטרי כסף יכולים להפיץ את המחלה. בפד נסמכים על הנחיית ה-CDC לפיה אנשים יכולים לחלות בקורונה אם הם באים במגע עם משטח או חפץ שיש עליהם נגיפים.

דוברת של הפד מסרה כי בשלב זה השינויים בטיפול בכסף המזומן נוגע רק לשטרות ומטבעות שמגיעים במשלוחים מאסיה. עוד נמסר מהפד כי הוא ערוך להכיל את הכללים החדשים גם על מדינות נוספות אם יוחלט כך על ידי המרכז לבקרת מחלות ומשרד החוץ. לפי שעה לא נמסר אם עובדי הפד צופים התפרצות רחבה יותר של הקורונה בארה"ב, שתשפיע על הטיפול בשטרות שנמצאים במחזור האמריקאי.

הבנק המרכזי של דרום קוריאה הודיע בימים האחרונים שהוא מחזיק אצלו שטרות כסף לשבועיים. ממשלת סין הורתה בחודש שעבר לבנקים לחטא שטרות ומטבעות נגועים בכוח ולאחסן אותם לפני הוצאה שלהם חזרה למחזור. הבנק המרכזי הסיני מסר שהוא ישמיד שטרות באזורים הנגועים ביותר בקורונה, וינפיק שטרות חדשים במקומם.

חשש ל-350 מיליון תושבי האיחוד

בעוד שהשימוש הרחב במזומנים באיטליה ובמדינות נוספות באירופה מעורר חששות ששטרות אירו יעבירו את המחלה בין 350 מיליון תושבי האיחוד, כרגע אין תוכנית לפעול באופן דומה לארה"ב, סין ודרום קוריאה. "עד כה אין ראייה לכך שהמחלה הועברה באמצעות שטרות אירו", מסרה דוברת של הבנק המרכזי האירופי. רסיסי טיפות נשימה של אדם שנדבר בנגיף על שטרות כסף יכולים אמנם לשרוד לתקופה מוגבלת, אבל הסבירות להידבקות דרך שטר כסף נמוכה מאד בהשוואה למשטחים כמו ידיות דלתות או מתגי חשמל.

לפי סקר של הבנק האירופי מ-2017, כסף מזומן משמש ב-80% מכל העסקאות הפיזיות של הצרכנים בגרמניה וב-86% באיטליה. זאת בהשוואה ל-30% בלבד בארה"ב באותה שנה, לפי סקר של שלוחת הפד בסן פרנסיסקו.

3,000 סוגי חיידקים על הדולר

כשבנקים מסחריים מפקידים שטרות באחת משלוחות הבנק המרכזי, השטרות נספרים במכונות מהירות ונבדקים. שטרות שאינם ראויים עוד לשימוש - בממוצע 15% מסך ההפקדות - מושמדים, בדרך כלל מפני שהם קרועים או מלוכלכים.

כ-1.75 טריליון דולר היו במחזור המוזמנים ב-12 בפברואר, כשני שלישים מזה מחוץ לארה"ב. שטרות אמריקאים מסתובבים בדרך כלל במשך שנים עד שהם מושמדים. הפד מעריך שלשטרות של 10 דולר יש את תוחלת החיים הקצרה ביותר, 4.5 שנים, בהשוואה ל-5.8 שנים לשטרות של 1 דולר ו-15 שנים לשטרות של 100 דולר.

שטרות שראויים לשימוש חוזר נארזים ומאוחסנים עד שהם מוזמנים על ידי בנק מסחרי, ומועברים אליו במשאית משוריינת. הפד מחזיק מלאי של שטרות חדשים לשימוש במידת הצורך.

חוקרים ב"פרויקט הכסף המלוכלך" של אוניברסיטת ניו יורק שניתחו חומר גנטי על שטרות של 1 דולר זיהו 3,00 סוגים של חיידקים, שחלקם קשורים למחלות קיבה וריאות.