"הסיכון הברור למגזר התוכנה מהתפרצות הקורונה הוא שיבושים בשרשרת האספקה העולמית"

כלכלני קרדיט סוויס סבורים כי מהווירוס יושפעו חברות עם חשיפה לתחום החומרה, חברות שתלויות יותר בפגישות אישיות וחברות שמספקות פתרונות שנמצאים בעדיפות נמוכה יחסית

תעשיית התוכנה. איך היא תשופע מהקורונה? / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
תעשיית התוכנה. איך היא תשופע מהקורונה? / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

"לאורך השנים האחרונות, מגזר התוכנה נהנה ממספר מגמות מתמשכות, והמשקיעים נהגו נכון כשקנו את מניות התוכנה בתקופות אי-ודאות מאקרו כלכליות (קיצוצי מס, תעריפי מכס בסין, חקיקה). למרות שבשלב זה אנו לא רואים הרס של הביקוש לתוכנה בשל COVID-19 (וירוס קורונה), אנחנו כן מזהים שיבושים בטווח הקרוב", כך נפתחת סקירה שכתבו כלכלני קרדיט סוויס על מגזר התוכנה בצל התפרצות הווירוס.

בקרדיט סוויס סבורים שהחברות שיושפעו יותר הן חברות תוכנה שיש להן גם רכיבי חומרה או חשיפה לתחום החומרה; חברות שתלויות יותר בפגישות אישיות לצורך פיתוח עסקי; חברות שמספקות פתרונות שנמצאים בעדיפות נמוכה יותר ועם החזר השקעה ארוך יותר - "או כל דבר שניתן לדחות עם השפעה עסקית מינימלית או ללא כל השפעה", כהגדרתם.

כלכלני קרדיט סוויס מציינים את חברות התוכנה שהם מסקרים ובוחנים אותן על בסיס מספר סיכונים פוטנציאליים. "הסיכון הברור ביותר הוא השיבושים בשרשרת האספקה העולמית", הם כותבים. "מיקרוסופט  כבר הפחיתה תחזיות בתחום המחשוב, ואנחנו מאמינים שחברות אחרות שתלויות בשרשרת אספקת הרכיבים - מספקיות Firewall ועד חברות תוכנה שקשורות להטמעת שרתים - עלולות להיות בסיכון".

הסיכון השני קשור לתהליכי מכירה: חברות שבהן התהליכים דומים יותר לייעוץ עם קשר קרוב נמצאות בסיכון גבוה יותר. עוד הבחנה היא בין חברות שנוטות יותר לחידושי עסקאות עם לקוחות קיימים לבין כאלה שמתרחבות ללקוחות חדשים, כאשר חברות שהצמיחה שלהן נוטה יותר לחידוש עסקאות נמצאות בסיכון נמוך יחסית לאחרות.

קריטריון נוסף הוא מידת הקריטיות, כשלדבריהם בסביבת מאקרו קשה יותר, יש צורך ברציונליזציה של תקציבים. ספקיות תוכנה שקשורות יותר לפרויקטים קריטיים (mission-critical projects) יהיו בסיכון נמוך יותר מספקיות של פתרונות שהם רק "nice to have".

סיכון בינוני לדחיית רכישות מוצרי סייבר

עניין אחר הוא העבודה מהבית. על רקע ההתפרצות, חברות רבות מאפשרות לעובדים לעבוד מהבית, וחברות תוכנה שמספקות פתרונות לתקשורת ושיתופי פעולה עשויות להערכת הכלכלנים ליהנות מכך, כמו גם חברות שנהנות מתעבורת אינטרנט.

נקודה אחרונה שאליה מתייחסים כלכלני קרדיט סוויס היא המועד שבו פרסמו החברות את התחזיות שלהן לשנה זו. "לאור תזמון האירועים, כשהירידה בהיקפי הטיסות באופן רציני יותר החלה בסוף פברואר, אנו מזהים סיכון רב יותר בחברות שסיפקו תחזיות מוקדם יותר ואולי לא לקחו בחשבון את השיבושים האלה", הם מציינים.

ספציפית לגבי צ'ק פוינט , בקרדיט סוויס מציינים כי יש לה חשיפה לתחום החומרה, שעיקר הצמיחה שלו מגיעה מחידושי חוזים, והיא לא צפויה ליהנות ממגמת העבודה מהבית. באשר לסיכון שאם האי ודאות תימשך תהיה דחייה ברכישות חדשות של מוצריה - הם מגדירים אותו כסיכון בינוני.

בפאלו אלטו , הם מציינים, תהליך המכירה דורש קשר קרוב עם הלקוח, יש לחברה חשיפה לחומרה, הצמיחה שלה מגיעה גם מחידושי עסקאות וגם מלקוחות חדשים, והיא לא אמורה ליהנות ממגמת העבודה מהבית. גם במקרה שלה, בקרדיט סוויס מעריכים סיכון בינוני לדחייה ברכישות מוצריה אם תימשך האי ודאות.