גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הקורונה מרסק ענף שתורם יותר מ-7.5 מיליארד שקל בשנה להכנסות המדינה"

לא רק ענף התעופה נפגע ממשבר נגיף הקורונה - גם המלונאות הישראלית סובלת ממנו ישירות ● הצניחה בהזמנות גרמה לכך ששלוש רשתות המלונאות הנסחרות בבורסה בת"א פרסמו אזהרות רווח, והצפי הוא לצמצום משמעותי בכוח-אדם

מלון בתל-אביב / צילום: shutterstock
מלון בתל-אביב / צילום: shutterstock

אם היה מי שסבר כי הישראלים שנאלצו לבטל על טיסות לחו"ל ימלאו בהמוניהם את המלונות בישראל - המציאות מראה את ההפך. אומנם ענף התעופה נמצא בחזית המשבר, אלא שעם הירידה בהיקף התיירות הנכנסת לישראל ועם העלייה בחשש של ישראלים לנפוש בארץ ולהיות במקומות ציבוריים - גם המלונות מתמודדים עם ביטולים ועם עוצר הזמנות. בענף המלונאות הישראלי מועסקים כ-41 אלף עובדים, פי כמה וכמה מענף התעופה, וכבר 10% מתוכם, כ-4,000, הוצאו לחופשה ללא תשלום.

"המלונות ניצבים על פי תהום"

עובדי המלונות אינם יכולים להיענות להמלצת משרד האוצר ולעבוד מהבית, והחשש של המלונאים הוא לא רק מפגיעה מיידית בחופשת הפסח, שכבר הובן שתהיה עגומה, אלא גם מהיום שאחרי הקורונה.

יו"ר התאחדות המלונות בישראל, אמיר חייק, מגדיר את המשבר כ"שפל חסר תקדים והתרסקות לענף שתורם יותר מ-7.5 מיליארד שקל בשנה להכנסות המדינה". לדבריו, "אנו ניצבים כעת על פי תהום. זו רק ההתחלה". הנזק המוערך במצב הנוכחי הוא 4.2 מיליארד שקל, כ-350 מיליון שקל בחודש.

עם מחיקת התיירות הנכנסת, הנפגעות הראשונות הן תל-אביב וירושלים, שהתפוסות בהן ירדו מכ-70%-80% לכ-30%. ישרוטל אף סגרה את מלון ישרוטל טאואר בתל-אביב לפעילות, והמלון ינצל את הזמן לשיפוצים. במלון כפר המכביה מציעים את חדרי המלון למתחמי עבודה, "בסביבה שקטה ובמקום להגיע למקומות עבודה הומים", וקומות שלמות בבתי מלון כבר נסגרו - אין אורחים, ואין טעם לתחזק אותן.

לפי חייק, תרחיש לפיו יהיו מלונות ש"יגיעו למצב אנוש", אינו דמיוני. תרחיש שהוא מייחל לו, לעומת זאת, הוא סיוע מהמדינה. "יש לפעול עכשיו ולא לחכות. בכל הקלה אפשרית. לסרוק עלויות מיותרות שהמדינה גובה ולמחוק אותן - למשל אגרות שמירה שגובות העיריות - וליישם מידית דמי ארנונה בהתאם לתפוסה שיורדת. ענפי התעופה, סוכני הנסיעות והתיירות הם הנפגעים הקשים מהמשבר, והסיוע להם צריך להיות במידה שווה", אומר חייק.

שלוש הרשתות הנסחרות בבורסה בתל-אביב אף פרסמו אזהרות רווח. פתאל, הרשת הגדולה בישראל, פרסמה אזהרה שנייה, ובה היא מעריכה ירידה של 10% בהכנסות החברה ברבעון הראשון של 2020. מניית פתאל  המשיכה להגיב בימים האחרונים בירידה שהצטברה ל-30% מתחילת השנה. גם ישרוטל ודן התריעו בפני ירידה ברווחים לרבעונים הראשונים של השנה.

"במלונות ירושלים ותל-אביב ימשיך להיות חלש מאוד בגלל שאין תיירים", אומר מנכ"ל רשת ישרוטל, ליאור רביב. "אם יש אזור בארץ שיש לו סיכוי לעבור את פסח בשלום זה אילת, ולמלונות באילת יש הזמנות, אבל יש גם ביטולים. אנחנו מגיבים עם מבצעים והנחות בהתאם לביקוש הנמוך. הבעיה היא שהכול יכול להשתנות בדקה. אם משרד הבריאות יחמיר את ההנחיות שלו, למשל בנוגע לתחבורה ציבורית או לאיסור התקהלויות גם בפחות מ-5,000 איש, זה יסגור את ענף המסעדנות, האירועים והמלונאות. אי-אפשר לשתק את המדינה לגמרי. פאניקת הקורונה הזו חייבת להיפסק".

את הצניחה בהזמנות מרגישים גם במועדוני הצרכנות שהפכו להיות ערוץ הזמנות לחופשות. בהייטקזון מזהים עצירה כמעט מוחלטת של תיירות הפנים בכל הנוגע לחופשות הפסח. נועם בוסידן, מנכ"ל משותף בהייטקזון, מסביר כי "בדרך-כלל,בתקופה של חודש לפני פסח כבר אי-אפשר למצוא חדר. אחרי שראינו ביטולי חופשות לחו"ל ועלייה בהזמנות לנופשים בארץ, בימים האחרונים כבר רואים גל של ביטולים לחופשות בארץ לפסח". 

הצימרים: הבעלים עומדים בפני דילמה

ומה עם המקומות המבודדים? יו"ר איגוד הצימרים, יעקב רוזנווסר, מספר על פניות של אזרחים שמבקשים לשהות במהלך הבידוד דווקא בצימר ולא בבית, אולם זה "דבר שמעמיד את בעלי הצימרים בדילמה קשה".

כך או כך, עם זה המלונות לא נאלצים להתמודד, אבל עם מהלכים דרסטיים בהחלט כן: רביב מספר על מהלכי התייעלות שאליהם נדרשה ישרוטל, "חברה שהיא חפצת חיים שנפגעת באופן משמעותי מירידה בהכנסות וחייבת לצמצם עלויות. אם המצב יחמיר, והתפוסות ימשיכו לרדת, לא נוכל להמשיך לעבוד עם מצבת כוח-אדם מלאה של 5,500 איש. נכון לעכשיו אנחנו שורדים. עשינו צעדים שבמונחים שלנו הם רדיקליים. המטרה היא לשמור על העובדים, כי הם הנכס הכי חשוב, וכי בסוף המשבר הזה יעבור. לא נוכל לפרק את מה שבנינו ב-30 השנה האחרונות. ההוצאות השוטפות שלנו מדי חודש עומדות על 100 מיליון שקל, גם בתקופה הזו".

מבחינת רביב, ההערכות לקיץ משקפות מצב אופטימי יותר: "בתוכניות העבודה שלנו הדבר הזה אמור להיעלם בקיץ ואני מקווה שאחרי שעם ישראל היה כלוא בבתים או שוויתר על נסיעה לחו"ל וביטל חופשות גם בארץ - לנו תהיה הרבה עבודה", הוא אומר.

"הפגיעה העיקרית מורגשת באזורי תיירות חוץ ועסקים, כמו המרכז וירושלים. באילת ובים המלח התפוסות מושתתות על תיירות הפנים, ושם הפגיעה פחות משמעותית", אומרת מנכ"לית פתאל, אביה מזרחי-מגן. "הירידה בהכנסות הובילה לצמצום ימי עבודה ולניהול תהליכי העבודה. גורם האי-ודאות והמציאות המשתנה מיום ליום מחייבים אותנו לפעול בהתאם ותוך כדי תנועה, כשמעל הכול עומדת לנגד עיננו אחריות רבה המשולבת בחשיבה חיובית ואופטימית. פתאל חזקה ותוכל לעמוד במשבר הזה שאנו מאמינים שהוא זמני".

מלונות הבוטיק שמרוכזים בעיקר בתל-אביב חשים היטב את הצניחה בתיירות הנכנסת שנמחקת לאיטה. אז האם הישראלי יבואו להושיע במלונות הפחות המוניים? "ישראלים, באופן כללי, הם קהל שפוטנציאלי לחופשות בחגים וסופי שבוע - בינתיים חווינו הרבה ביטולים וקצב ההזמנות לסופי השבוע הבאים הוא נמוך", אומר מנכ"ל ובעלים של רשת מלונות הבוטיק אטלס, דני ליפמן, "זה למרות שפלח השוק הפוטנציאלי גדול יותר אחרי שמאות אלפים לא יצאו לחו"ל. אם הבהלה תירגע, והישראלים יבינו שכבר אין זרים במלונות, אולי הם יגיעו".

גם ליפמן סבור כי "מדובר במשבר שעוד לא היה בענף. הוא מתנהג אחרת ממשבר ביטחוני, הוא עמוק יותר ומיידי יותר". הוא מספר על התייעלות מחויבות המציאות ברשת המעסיקה 350-400 עובדים, "במטרה לנסות להתאים את ההוצאות שלנו לירידה העמוקה בהכנסות, אחרת החמצן ייגמר מהר מאוד. בצער אני אומר שיש במתחרים שלנו כאלה שהחמצן שם ייגמר מהר יותר ממה שחושבים, כאלה שהתרוצצו בזחיחות בשנים האחרונות ולא התכוננו לעתות משבר".

באשר להזמנות לקיץ אומר ליפמן: "בלי קשר למשבר, טווח ההזמנות של הישראלים הוא של שבועות בודדים לפני היציאה לחופשה. נכון לעכשיו לוח ההזמנות של הקיץ נקי. מהיום הראשון קיבלנו החלטה שלא לחייב בדמי ביטול, והצענו לכולם לשמור הזמנות למקרה שישתפר המצב, אז יש עוד הזמנות שלא בוטלו, אבל רק כי מחכים לראות מה יהיה".

לרשת אטלס יש 16 מלונות פעילים ועוד שניים בבנייה. "גם אם תהיה החמרה במדיניות של משרד הבריאות, אנחנו כבר בתחתית. כשיש מושבים ריקים במטוסים - זה אומר שאין למה לקוות. אנחנו מפנים את משאבי השיווק לקהל הישראלי עם דילים שמותאמים לביקוש הנמוך, בתקווה שזה יעורר את מחלקת ההזמנות"

ההוסטלים: "יהיו כאלה שלא ישרדו"

"בימים הראשונים המשבר הזה התנהל כמו משברים ביטחוניים שבהם התיירים העצמאים (FIT - כלומר תיירים שמטיילים לבד ולא בקבוצות) לא מגיבים בפאניקה ובורחים. עם זאת, ככל שנוקפים הימים, הורחבו איסורי הכניסה, והופסקו טיסות ממערב אירופה - לב-ליבה של התיירות העצמאית - אנחנו חווים גלי ביטולים מאוד משמעותיים", אומר ירון בורגין, מנכ"ל ובעלים במשותף ברשת אברהם הוסטל וטורס.

לדבריו, "בהוסטלים באיטליה, באוסטריה ובמזרח הרחוק חווים דברים דומים. היו מקרים שגם ביקשנו מתיירים מאיטליה או מדרום קוריאה להיכנס לבידוד וזכינו לתגובה בוגרת ומבינה, גם זה היה חלק מהחוויה של המשבר הזה. ירדנו לתפוסות של 50%, ואני מעריך שנמשיך לרדת. ברגע שנסגרו מדינות כמו גרמניה וצרפת - זה כבר היה ברמת מכת מוות לתיירות העצמאית בישראל.

"אני בקשר עם בעלי הוסטלים אחרים. בטבריה יש הוסטל ריק עד שבעלי הבית עברו לגור בו. אנחנו חברה איתנה שהתכוננה למשבר, אבל יש כאלה שלא ישרדו. אני מבין את הצעדים שנוקטת מערכת הבריאות, אבל זה חייב לבוא עם הפנמה של הממשלה שזה לא משבר בטחוני חולף. תוך זמן קצר בענף, ובדגש על העסקים הקטנים והבינוניים שההוסטלים הם דוגמה מובהקת לכך, נראה עסקים שנופלים ואלפי עובדים שנשלחים הביתה. אני קורא למדינה להפעיל את קרן מס הרכוש שמיועדת למלחמות, כי אנחנו במצב של מלחמה. רק במצב כזה נוכל לראות מנגנוני פיצוי מהירים ורלוונטיים. אם יתנו לי הנחה של 50% בארנונה בעוד 8 חודשים, אנחנו עוד נהיה כאן, אבל לאחרים זה כבר יהיה מאוחר מדי".

ומה באשר ליום שאחרי הקורונה?

"זה לא שלמחרת כבר נהיה מלאים. ייקח לפחות 4-5 חודשים עד שנחזור לתפוסות. הענף שלנו תרם מיליארדי שקלים לכלכלה דרך בילויים, קניות או שימוש בתחבורה ציבורית. יש לכולנו אינטרס שזה יחזור. צריך לזכור שהראשונים שיחזרו לישראל הם התיירים העצמאיי, ולכן יש לדאוג שיהיה להם לאן לחזור. חבר שמנהל את הרשת הוסטל בלו באיטליה הגיע לתפוסה של 20%. כמעט כל העובדים שוחררו הביתה, ושם המדינה העמידה לכל העסקים, ולא רק במלונאות, מנגנון שמשלים שכר לעובדים שקוצצו להם משמרות. גם אם זה זמני, זה משהו שהיה יכול לעזור לנו להתאושש באמצעותו ולשמר את העובדים".

עוד כתבות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט