מאחורי הקריסה במניות המלונאות: החרפה בתחזיות הפסימיות של פתאל ומלונות דן על השפעות הקורונה

מניית פתאל מובילה את הירידות בענף לאחר שאיבדה מחצית משווייה מתחילת השנה, והאג"ח נסקו לתשואה דו-ספרתית • מידרוג: "הרחבת היקפי הבידוד הביתי ומגבלות התנועה בישראל ובעולם צפויות להחריף את מגמת הירידה בהכנסות"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר
דוד פתאל / צילום: איל יצהר

תחום המלונאות בארץ ובעולם הוא אחד מהנפגעים המיידיים ממשבר הקורונה שהולך ומחריף בשבועות האחרונים, עם התפשטות היקפי הגילוי של הווירוס הסיני המסתורי במדינות שונות ברחבי העולם, והדבר בא לידי ביטוי בין היתר בתשואות שמציגות מניות חברות המלונאות בבורסה.

בראשן, מובילת הענף, פתאל החזקות  (הפועלת בישראל ובאירופה), שמנייתה צללה מתחילת החודש ב-27% והשלימה קריסה של 45% מתחילת השנה, לשווי של 4.4 מיליארד שקל. שווי זה נמוך ב-5% מזה שבו הנפיקה החברה את מניותיה בתל-אביב לפני כשנתיים. אחריה מניות המתחרות ישרוטל  ודן , שפעילותן מתרכזת בישראל, שאיבדו כל אחת כ-20% מתחילת החודש.

בד-בבד עם התמשכות המשבר, מעדכנות החברות את הערכותיהן הקודרות לגבי השפעותיו השליליות על פעילותן. אתמול (ב') עדכנה פתאל כי על-פי הערכה עדכנית צפויה ברבעון הראשון של 2020 ירידה מהותית בהכנסות החברה הן בישראל והן באירופה, בשיעור של כ-10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, וכפועל יוצא ירידה בשיעור של כ-50 מיליון שקל ב-EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) בתקופה זו, בעיקר בגין ביטול הזמנות קיימות בשילוב עם ירידה בהזמנות עתידיות, אשר להערכת החברה ניתן לייחסן לאירוע נגיף הקורונה. 

בעל השליטה בחברה, דוד פתאל, ובת זוגו לשעבר הדסה, ניצלו את מחירי השיא במניה ומכרו אשתקד מקצת מהחזקותיהם לגופים מוסדיים תמורת כ-550 מיליון שקל - עיקר התמורה (457 מיליון שקל) של דוד פתאל, והיתרה (93 מיליון שקל) של הדסה. 

רשת מלונות דן עדכנה היום (ג') כי על-פי הערכה עדכנית שביצעה היא צופה "ירידה מהותית ברווחיות התפעולית של החברה ברבעון הראשון לשנת 2020 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בעיקר בגין ביטולי הזמנות קיימות וכן ירידה בהזמנות עתידיות, אשר להערכת החברה ניתן לייחסן לאירוע נגיף הקורונה והשלכותיו".

עוד היא מעריכה כי השפעת המצב על הרבעון השני של השנה "הן מבחינת ההכנסות והן מבחינת הרווחיות התפעולית צפויה להיות מהותית מאוד".

בשל המצב, בחברה ממשיכים "לפעול לצמצום הוצאותיה והתאמתם לפעילות החברה בעת זו, ובכלל זאת על דרך של צמצום כוח-האדם של החברה (לרבות בדרך של חופשות), איחוד פעילות של בתי מלון סמוכים, צמצום השקעות החברה והתאמת מדיניות המכירות למצב ולקהל היעד הרלוונטי".

"החרפה בענף - כבר בימים הקרובים"

בחברת מידרוג מפנים זרקור לסיכונים בענף. אחרי הירידה המהותית בהכנסות הצפויה לחברות המלונאות מההתרחשויות עד כה, הרחבת היקפי הבידוד הביתי ומגבלות התנועה בישראל ובעולם, לפי מידרוג, "צפויות להחריף את המגמה כבר בימים הקרובים".

צפי זה מייצר הערכה של חברת הדירוג לכך שתוצאות חברות הענף במחצית הראשונה של השנה "יהיו חלשות ביחס לתחזיות קודמות".

מעבר לכך, במידרוג מציינים כי "התמשכות האירועים מעבר לרבעון השני עלולה להוות גורם שיש בו כדי להשפיע לשלילה על דירוג החברות העוסקות בענף", וכי "במצב זה, רמת ההשפעה תיבחן בהתאם לפרופיל העסקי והפיננסי של כל חברה וחברה".

בדומה לכיוון המניות, גם אג"ח חברות המלונאות סבלו מירידות משמעותיות באחרונה, וגם פה ניצבת במרכז הפעילות של פתאל, המחזיקה בשתי סדרות אג"ח בעצמה, בעוד שלחברה-הבת שלה, פתאל אירופה, יש שלוש סדרות - שתיהן בראשות המייסד דוד פתאל.

התשואות על שתי הסדרות של פתאל החזקות, בהיקף מצרפי של קרוב ל-1 מיליארד שקל, נסקו ל-9%-12%; ואלה של פתאל אירופה, שהיקפן מגיע יחד ליותר מ-1 מיליארד שקל, נעות בטווח של 8.5%-11.5%.

כל הסדרות מחזיקות בדירוג A1, וכולן סבלו מירידות דו-ספרתיות משמעותיות, שהצטברו תוך יומיים לטווח של כ-15%-23%, כחלק מגל הירידות החד שנרשם בבורסה המקומית ולא פסח גם על אפיק האג"ח הקונצרני.

לישרוטל, שבשליטת משפחת לואיס, יש סדרת אג"ח אחת, בדירוג A1, בהיקף של כ-155 מיליון שקל, לפדיון בנובמבר שנת 2022, והיא נסחרת בתשואה נוכחית של יותר מ-4%, אחרי שביומיים האחרונים רשמה ירידה של כ-4%, המצטברת לכ-7% מתחילת השנה.

למלונות דן, בשליטתו של מיקי פדרמן (המחזיק גם באלביט מערכות), אין אג"ח הנסחרות בבורסה.

במידרוג מדגישים כי "המלונאות הוא ענף תנודתי המושפע מאירועים גלובליים ואזוריים וממגמות מאקרו-כלכליות, ובהתאם לכך מאופיין ברמת סיכון ענפי גבוהה, בהשוואה לענפים אחרים".

עוד מציינים במידרוג לגבי המצב הנוכחי כי "היקף הפגיעה יושפע בעיקר ממשך הזמן שיידרש עד להשתלטות המדינות על התפרצות הנגיף, כך שככל שהמגבלות יוסרו בחודשים הקרובים, והחזרה לשגרה תתרחש לפני חודשי הקיץ, השפעת ההתפרצות על סיכון האשראי תהיה מצומצמת".

כדוגמה לכך מציגים במידרוג את התפרצות מחלת הסארס בשנת 2003, שלפי חברת הדירוג, "הביאה בטווח הזמן המיידי לצמצום משמעותי בהיקפי התעבורה האווירית ולפגיעה בהכנסות מגזרי התעופה והתיירות, אולם עם ההשתלטות על המחלה, ההתאוששות הענפית הייתה מהירה".

לגבי ההשפעות השליליות על פעילות הענף עד כה, במידרוג מציינים כי אלה כוללות בין היתר "ביטול הזמנות קיימות לצד ירידה בהזמנות עתידיות, הרחבת איסור הכניסה ממדינות אירופה והמזרח הרחוק, ביטולי טיסות בישראל וברחבי העולם, לצד הרחבת היקפי הבידוד הביתי ומגבלות התנועה וההתכנסות בישראל".

הפגיעה המשמעותית הצפויה בתוצאותיהן של חברות המלונאות המקומיות מגיעה אחרי תקופה חיובית ממושכת שממנה נהנו בתוצאותיהן הכספיות, כמו גם בתשואות מניותיהן. כמגמה, בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 נהנו שלוש הרשתות משיפור בהכנסות.