שבוע עבודה מקוצר והורדת מסים: מנהיגי אירופה מתחילים להתעורר ומגיבים לקורונה

גרמניה תעניק הלוואות גישור לחברות במצוקה, איטליה תגדיל את הגירעון כדי לחדש הצמיחה, ובצרפת מפחיתים לעסקים את תשלומי הרווחה

תור לבדיקות קורונה בגרמניה / צילום: Markus Schreiber, AP
תור לבדיקות קורונה בגרמניה / צילום: Markus Schreiber, AP

המדינות המובילות באירופה ובעולם נאבקות לא רק עם המשבר הבריאותי של התפרצות הקורונה, אלא גם עם ההשלכות הכלכליות והפיננסיות שלו, שמזכירות לרבים את המשבר הכלכלי של 2008. בעוד שמערכות הבריאות מנסות להאט את התפשטות הנגיף, ו"יום שני השחור" שנרשם אתמול בבורסות אירופה "מחק" יותר מ-600 מיליארד אירו משווי החברות הנסחרות ביבשת, ניצנים ראשונים של תגובות כלכליות קונקרטיות כבר נראים בשטח.

ממשלת גרמניה התכנסה לדיון חירום בלילה שבין ראשון לשני, כדי לנסות ולהציג לשווקים חבילה מוסכמת של צעדים מעודדים כבר בפתיחת המסחר. שווי חבילת התמריצים שהוסכמה בסופו של דבר עומד על כ-13 מיליארד אירו, אך היא יכולה גם להתרחב בהתאם לנסיבות.

בין הצעדים המרכזיים נכלל מתן "הלוואות גישור" לעסקים ולחברות שסובלים באופן זמני מבעיות נזילות, בין אם בשל השיבושים בשרשרת האספקה העולמית, הקריסה בצריכה בסין בחודשים האחרונים בעקבות המשבר שם או ההשפעות האדירות של משבר הקורונה בתחום הנסיעות והתיירות.

"המטרה היא שאף חברה בריאה בעלת מודל עסקי מוצלח לא תפשוט רגל בגלל המשבר", הסביר קלמנס פוסט, מנהל מכון המחקר הכלכלי IfO, ששיבח את חבילת הצעדים הממשלתית.

להימנע מפיטורים

צעד נוסף, שמזכיר מדיניות מוצלחת וייחודית שבה נקטה גרמניה במהלך המשבר הכלכלי של 2008 - הוא מעבר לשבוע עבודה מקוצר, במשמרות בלבד, במקום פיטורים המוניים, בכמה מהקונצרנים הגדולים במדינה. הצעד הוכיח את עצמו במיוחד בשלב ההתאוששות העולמית מהמשבר הפיננסי, כאשר התעשייה הגרמנית הצליחה להיחלץ ממנו במהירות רבה וחזרה לתפקד בהספק גבוה. גם הפעם נאמנים הגרמנים - הממשלה, המעסיקים ואיגודי העובדים - למדיניות זו.

המשמעות המעשית שהוסכמה היא כי ממשלת גרמניה תיקח על עצמה נתח גדול יותר מתשלומי הרווחה המגיעים לעובדים (את ההפרש בין העבודה בפועל להיקף החוזה), וכן תזרים מאות מיליוני אירו לקרן, שמטרתה לפצות את העובדים ואת העסקים על "עבודה במשמרות". צעד זה מוגבל עד סוף השנה. במקביל, הממשלה הגרמנית אישרה הטבות מס - סידורים ספציפיים בנוגע לדחיית תשלומים - והודיעה כי תשקול הורדת מסים על יבוא מסוים.

צעד משמעותי יותר נוגע להגדלת ההשקעות הממשלתיות בגרמניה. סעיף זה לא נועד לפתור את הבעיות שהתעוררו רק כתוצאה ממשבר הקורונה, אבל הוא אמור לשדר למשק הגרמני כי צמיחה תהיה אפשרית בכל זאת השנה, למרות התחזיות העגומות. גרמניה ממשיכה להיות נאמנה למדיניות ה"אפס שחור" - ללא גירעון כלל - אבל ברלין הודיעה כי תעלה את ההשקעה הפדרלית ב-3 מיליארד אירו מדי שנה בארבע השנים הקרובות. אלה יוקדשו לפרויקטי תשתית כמו רכבות, כבישים או סיבים אופטיים לאינטרנט מהיר.

גישה דומה - הגדלת ההוצאות הממשלתיות - מפגינה גם איטליה. המדינה האירופית היא הנפגעת הקשה ביותר מהתפרצות הקורונה עד כה, עם כ-500 קורבנות וסגר מלא על המדינה שמשמעותו עוצר נסיעות ופגיעה אדירה בכלכלה.

גירעון איטלקי תופח

נכון לעכשיו, תשומת-הלב העיקרית נוגעת לניהול המשבר הבריאותי, אולם ראש הממשלה ג'וזפה קונטה הבהיר כי בכוונתה להציג כבר השבוע תוכנית תמריצים בשווי מיליארדים כדי להחיות את הכלכלה. נכון לעכשיו, הממשלה ברומא ציינה כי תקצה 7 מיליארד אירו לטובת תוכנית זו, אך סכום זה עשוי לצמוח.

במקרה האיטלקי, לעומת גרמניה, תוכנית זו תמומן מהגירעון התופח של המדינה. "אנחנו נשתמש ב'טיפול בהלם' (Shock Therapy) כדי לצאת מהמשבר הזה", הבטיח קונטה בנאום לאומה, "נשתמש בכל היכולת האנושית והכלכלית שלנו".

לאיטליה כבר יש את יחס החוב-תוצר השני בגובהו באיחוד (אחרי יוון), והעמקת הגירעון עמדה במרכז מחלוקת עם בריסל, אך קונטה הבהיר כי החוקים הקיימים צריכים להשתנות. "אירופה אינה יכולה לחשוב שביכולתה להתמודד עם כזה משבר באמצעים רגילים", אמר. במקביל, משרד האוצר האיטלקי הודיע כי יקדם חקיקה לדחות החזרת הלוואות מצד חברות שנקלעו למשבר.

גם שר האוצר הצרפתי, ברונו לה-מר, נשמע נחוש להציג צעדים כלכליים שיעודדו את הצריכה, אך נמנע מלהציג אותם באופן ישיר. "אירופה חייבת להוכיח את האפקטיביות שלה", אמר שלשום, "אני מצפה לתגובה חזקה, נחושה ויעילה כדי למנוע את האפשרות של משבר כלכלי אחרי התפרצות הקורונה".

אחד הצעדים הקונקרטיים היחידים שהוכרזו עד כה בצרפת היא הפחתת תשלומי הרווחה מצד המעסיקים בסקטור המסעדות והמלונות. למרות צעדים אלו, אנליסטים רבים מעריכים כי המשבר יציב חלק ממדינות אירופה, בוודאי אלו שנפגעות משמעותית מהקורונה, במסלול למיתון ב-2020.

הצעדים וההצהרות מצטרפים להורדת ריבית אפשרית נוספת מצד הבנק המרכזי האירופי, בניסיון לעודד את הצריכה במשק האירופי ולתרום לצמיחה. נגידי הבנקים האירופיים צפויים להתכנס ביום חמישי הקרוב ולהודיע על החלטתם.

צעדי "ענק" בארה"ב

הם גם מצטרפים לצעדים "ענקיים" אותם הבטיח היום לפנות בוקר (שעון ישראל) נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, במסגרת מאבקו על מצב ותדמית הכלכלה האמריקאית, שהם מפתח לקמפיין הבחירות שלו. טראמפ אמר את הדברים אחרי הירידות החריפות במדדי המניות בארה"ב.

לצד הלחץ ההולך וגובר להורדת ריבית נוספת בארה"ב, הקציב הקונגרס כ-8.3 מיליארד דולר לטובת המאבק בהשלכות התפרצות הקורונה. לפי דיווחים והדלפות, אלה - ומיליארדים רבים נוספים - עשויים לכלול סבסוד של ימי מחלה לעובדים באזורים נגועים במטרה שיישארו בבית, הפחתת מס הכנסה, הלוואות גישור לחברות שנקלעו לקשיים ועוד.