גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה דחף את רשות ני"ע להסדר מקל עם רואה החשבון של דורי בנייה

רונן קמחי, רואה החשבון המבקר של חברת דורי, עתר לביהמ"ש שיורה לרשות ני"ע לערוך השלמת חקירה שתטהר את שמו • באופן תקדימי נעתרה השופטת לעתירה, אך כדי להתחמק מביצוע פסק הדין, הרשות הגיעה להסדר מקל עם העותר

השופטת רות רונן, עו"ד ירון קוסטליץ ועו"ד אילנה ליפסקר-מודעי / צילום: שלומי יוסף, רובי קסטרו
השופטת רות רונן, עו"ד ירון קוסטליץ ועו"ד אילנה ליפסקר-מודעי / צילום: שלומי יוסף, רובי קסטרו

הותר לפרסום: מה הוביל את רשות ניירות ערך להגיע להסדר מקל עם רואה החשבון המבקר של דורי בנייה? רשות ניירות ערך ביקשה להימנע מפסק הדין התקדימי של בית המשפט הכלכלי שהורה לבצע השלמת חקירה, ובמקום זאת הגיעה להסדר עם האיש שעתר לבית המשפט בבקשה להורות על ביצוע אותה השלמת חקירה.

השלמות החקירה נדרשו בפרשת "שיפוץ" הדוחות הכספיים בחברת א. דורי בנייה ונתבקשו על-ידי רואה החשבון המבקר שלה ממשרד קוסט פורר גבאי את קסירר (EY), רו"ח רונן קמחי. בסוף 2017 פתחה רשות ניירות ערך הליך אכיפה מינהלי נגד גורמים בחברת דורי בנייה, וביניהם החברה עצמה, נושאי משרה בכירים בחברה, מנהל הבקרה התקציבית בחברה ורו"ח קמחי.

רשות ניירות ערך טענה כי נושאי משרה בחברה, יחד עם מנהל הבקרה התקציבית בה, פעלו לעיוות נתוניה הכספיים של החברה. זאת, לשיטת הרשות, במסגרת קנוניה מתוכננת שרקמו להסתרת הנתונים האמיתיים מרואה החשבון המבקר שלה, רו"ח קמחי. כתוצאה מכך נכללו בדוחות הכספיים פרטים מטעים אשר חייבו הצגה מחדש בדוחותיה הכספיים של החברה (Reststement) לשישה דוחות, החל מדוח הרבעון הרביעי לשנת 2012 ועד לדוח הרבעון הראשון לשנת 2014 (כולל) בגין טעויות בסכום של 441 מיליון שקל. כתוצאה מהתיקונים של הדיווחים נמחקה יתרת העודפים של החברה, ונוצר לחברה גירעון של כ-241 מיליון שקל בהון העצמי של החברה.

הרשות טענה כי לא רק שהיה מדובר בקנוניה שנועדה להסתיר נתונים מקמחי כדי לפטור אותו מאחריות לשיפוץ שני דוחות כספיים שאותם אישר בשנים 2013 ו-2014, אלא שכל רואה חשבון מבקר סביר היה אמור "לעלות" על הקנוניה, ומכאן שקמחי התרשל לכאורה. בנסיבות אלה פתחה רשות ניירות ערך בהליך אכיפה מינהלי גם נגד קמחי.

חברת דורי ומנהל הבקרה התקציבית, בוריס אברמוב, הגיעו להסדרים עם רשות ניירות ערך, שבהם הודו בהפרות שיוחסו להם. במסגרת ההסדר הוסכם כי על חברת דורי יוטל עיצום כספי בסך של 1.5 מיליון שקל, בעוד על אברמוב הוטל עיצום כספי בסך של 200 אלף שקל וכן איסור על כהונה כנושא משרה למשך שנתיים. 

בסוף החודש שעבר פרסמה הרשות גם את ההסדר שאליו הגיעה עם רו"ח קמחי, שלפיו הוא לא יודה בהפרה של חוק ניירות ערך, ויוטל עליו עיצום כספי בסך של 150 אלף שקל בפועל ועוד 150 אלף שקל על-תנאי. מצד אחד, מדובר בעיצום הכספי הגבוה ביותר שהוטל במסגרת הליך אכיפה מינהלי על רואה חשבון מבקר (עד כה התנהלו ארבעה הליכים כאלה). מצד שני, קמחי לא הודה במסגרת ההסדר במעשים שייחסה לו הרשות במהלך החקירה. ביחס לעוצמת החשדות וטענותיה של הרשות גם בפני בית המשפט המחוזי, גורמים בשוק סבורים כי מדובר בהסדר מקל.

כעת הותר לפרסום כי הסיבה העיקרית שבגינה מיהרו וניאותו ברשות להגיע להסדר עם קמחי נעוצה בפסק הדין התקדימי של רונן, אשר הורתה לרשות ניירות ערך להשלים חקירה במסגרת ההליך המינהלי, לבקשתו של קמחי. ככל הידוע, מדובר בפעם הראשונה אי-פעם שבית המשפט הכלכלי מתערב בשיקול-דעתה של מחלקת מודיעין וחקירות ברשות ניירות ערך באופן כה ברור וגס, למורת-רוחה של הרשות.

פסק דינה של השופטת רות רונן מבית המשפט הכלכלי התקבל לאחר שעורכי דינו של רו"ח קמחי - ירון קוסטליץ, יואב סגל ומיכל מן ממשרד קוסטליץ ושות' - הגישו עתירה מינהלית בבקשה לערוך השלמת חקירה בעניינו של יו"ר דירקטוריון החברה, רונן אשכנזי, ולקבל את תיבת הדוא"ל שלו בחברת דורי. תחילה טענו ברשות כי הם ביקשו מהחברה את התיבה האמורה, אך נאמר להם כי זו כבר אינה קיימת. ואולם לאחר שבאי-כוחו של קמחי איתרו בחומרי החקירה הודעת דוא"ל שנשלחה אל אשכנזי מגורמים אחרים בחברה, הם דרשו לקבל לידם את תיבת הדואר האלקטרוני של אשכנזי.

עו"ד ירון קוסטליץ / צילום: תמר מצפי

ההסדר שמייתר את ביצוע פסק הדין

כך, קיוו באי-כוחו של קמחי, הם יוכלו לקבל ראיות נוספות שיסייעו להוכיח את טענתם כי קמחי רומה באופן שמנע ממנו לגלות את עיוות הנתונים הכספיים, ועל כן לא התרשל בדבר, וכן ראיות נוספות שיסייעו להוכחת מעורבותו של יו"ר הדירקטוריון החברה בתרמית כחלק מטענת אכיפה בררנית, שעה שהרשות החליטה שלא לפתוח בהליך מינהלי נגדו.

רשות ניירות ערך, שיוצגה בהליך על-ידי עו"ד ליאב וינבאום מפרקליטות מחוז תל-אביב ועו"ד אילנה ליפסקר-מודעי, מנהלת מחלקת אכיפה מינהלית ברשות, התנגדה כמובן לעתירה. לטענת הרשות, כל התערבות של בית המשפט, בייחוד בשלב המתקדם שבו נמצא הליך האכיפה בעניינה של דורי, יפר את ההלכה שלפיה על בית המשפט להתערב בהחלטות של רשויות מינהליות רק במקרים חריגים ונדירים.

על אף נימוקיה הרבים של הרשות, באי-כוחו של רו"ח קמחי הצליחו לשכנע את השופטת רונן, שהתייצבה לצידו של קמחי. כבר ביוני 2019 קיבלה רונן את מרבית טענותיו של קמחי וקבעה, באופן חסר תקדים כאמור, כי על הרשות לערוך חלק מהשלמת החקירה המבוקשת, לקבל את תיבת הדוא"ל של יו"ר הדירקטוריון וכן לפנות לבית משפט השלום בתל-אביב ולקבל מידע על אודות 52 הודעות שנשלחו ליו"ר הדירקטוריון בכתובות הדוא"ל שלו בקבוצת א. דורי ובחברת גזית גלוב, שבתקופה הרלוונטית לחקירה הייתה בעלת השליטה בדורי. הנימוק המרכזי של רונן היה כי מדובר במהלך חקירה שדורש השקעה מינימלית ושאינו אמור לפגוע בפרטיותו של אשכנזי.

נוכח העובדה שרשות ניירות ערך נדרשה בעתירה להגיש לבית המשפט צו תפיסת מסמכים (שמוגש ככלל בדלתיים סגורות), ההליך כולו התנהל בדלתיים סגורות. אלא שכעת, משאישרה ועדת האכיפה המינהלית את ההסדר אליו הגיעו ברשות עם קמחי, יזמה רונן את פרסום פסק הדין.

תקדימית ככל שתהיה, התערבותה חריגה של השופטת בשיקולי האכיפה והחקירה של רשות ניירות ערך היא רק חלק מהסיפור, שכן מיד לאחר קבלת העתירה, החליטה הרשות להגיע להסדר עם קמחי ולא להמשיך בניהול ההליך שניהלה נגדו, באופן שייתר את ביצועו של פסק הדין.

כך, בניגוד להסדרי האכיפה שהושגו עם דורי בנייה ומנהל הבקרה התקציבית שלה, הגיעה רשות ניירות ערך להסדר עם קמחי שאינו כולל הודאה בהפרת חוק ניירות ערך או בהתרשלות שנטענה כלפיו מלכתחילה, חרף עמדתה של הרשות כי הוא התרשל בתפקידו.

הנימוק המעניין ביותר שהופיע כאמור בבקשת הרשות לאישור ההסדר, נוגע כאמור לפסק הדין של רונן שמביצועו ביקשה להימנע. כך, למשל, ציינה הרשות כי יש בהסדר אליו הגיעה עם קמחי כדי "לחסוך את ביצוע השלמת החקירה עליה הורה בית המשפט המחוזי, אשר תתייתר עם קבלת הסדר זה". עוד ציינה הרשות כי קמחי נתן את הסכמתו במסגרת ההסדר להודיע לבית המשפט כי אינו עומד על ביצוע פסק הדין התקדימי.

רשות ניירות ערך: "המשיב ביקש הסדר"

ברשות ניירות ערך ביקשו להדגיש כי מי שיזם את ההסדר הוא רו"ח קמחי, ואף טענו כי הציטוטים שהובאו בכתבה מתוך הבקשה לאישור ההסדר חסויים על-פי חוק, אף שהם היו הגורם שהגיש את הבקשה לעיונו של בית המשפט בתיק המוגדר כעת כפתוח לציבור. הם גם טענו בפני "גלובס" כי פסק הדין ניתן בעיצומו של משא-ומתן בין הצדדים להסדר, כנתון שלדעתם מחליש את המסקנה העולה מהכתבה.

"בהמשך להתייחסותנו לגבי אי-דיוקים שנפלו בכתבה, נבקש להדגיש כי הרשות פועלת מכוח סמכותה לביצוע הסדרי אכיפה ובהתאם להחלטות המותב, שהוא הסמכות השיפוטית שעל-פיה מתקבלות החלטות בתחום האכיפה המינהלית, בכל מקום בו היא סוברת כי יש בכך משום לייעל את ההליך מבלי לפגוע בתוצאות במונחי הרתעה ומשמעת שוק. על-פי החוק, למשיב בהליך המינהלי יש זכות לפנות לרשות בבקשה לביצוע הסדר אכיפה ולייתר את משיכת ההליך על תומו.

"במקרה האמור המשיב פנה לרשות ביוזמתו וביקש הסדר אכיפה. על המשיב הוטל בהסדר העיצום הגבוה ביותר שהוטל על רואה חשבון עד עתה - 150 אלף שקל בפועל ועל-תנאי. לאחר אישור ההסדר ביקש בא-כוח המשיב שלא לבצע את ההחלטה בעתירה, מאחר שהסעד שקיבל במסגרתה התייתר. החוק מתיר עריכת הסדרים ללא הודאה על-מנת לייעל את הדיון, והסדרים כאלה נערכו בהפרות דומות גם עם רואי חשבון חיצוניים שהועמדו לדין בתיקים טלדור וכמיפל".

עוד כתבות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין