נפילת מעצמות הביטוח ההיסטוריות: כלל ומגדל יחד שוות כמו הראל

הירידות החדות במניות הביטוח מתרחשות על רקע הירידות בשוקי ההון, הריבית ששבה למציאות של ירידות והחשש הגובר ממיתון

מנכ"ל כלל ביטוח יורם נוה, ומנכ"ל מגדל רן עוז. שתי החברות שירדו הכי הרבה / צילומים: כדיה לוי, איל יצהר
מנכ"ל כלל ביטוח יורם נוה, ומנכ"ל מגדל רן עוז. שתי החברות שירדו הכי הרבה / צילומים: כדיה לוי, איל יצהר

ירידות השערים החדות בבורסה בת"א ממשיכות להבליט את ביצועי החסר של מניות הביטוח, ובעיקר של שתי קבוצות הביטוח הגדולות של פעם: מגדל  שבשליטת שלמה אליהו וכלל עסקי ביטוח , שמתנהלת ללא גרעין שליטה. הצניחה במניותיהן של השתיים היא שיאו של תהליך הידרדרות מתמשך במעמדן העסקי ביחס לחברות המתחרות בענף הביטוח.

כך, מניית כלל ביטוח יורדת היום בכ-6%, ובסך הכל מתחילת חודש מרץ היא צנחה בכ-40%. מאז תחילת סערת הקורונה, במחצית השנייה של ינואר השנה, היא איבדה יותר ממחצית שווייה והיא נסחרת בפחות מ-1.5 מיליארד שקל. המצב עבור כלל ביטוח היה עלול להיות גרוע בהרבה, אם החברה לא הייתה משלימה בדצמבר האחרון הנפקת מניות חדשות בהיקף 630 מיליון שקל, בצעד שיצר בזמנו כעס בקרב חלק מהמשקיעים.

במגדל התמונה גרועה גם כן, בצל סערות ניהוליות שאופפות אותה בשנים האחרונות. היום מניית מגדל ירדה 5%, כך שהשילה 33% מתחילת החודש ו-45% מהמחצית השנייה של ינואר השנה. מגדל שווה היום רק 1.8 מיליארד שקל - שווי שכמו זה של כלל ביטוח משקף את הסקפטיות הרבה של המשקיעים ביחס למצב החברות וההנהלות בשתיהן. שתי המניות רשמו ירידות חדות יותר מאשר המדד הרלוונטי בכל התקופות האמורות. נכון להיום דומה השווי המצרפי של שתי החברות יחד לזה של מובילות הענף - הראל ( 3.5  מיליארד שקל) והפניקס (3.3 מיליארד שקל).

הירידות החדות במניות הביטוח בבורסה מתרחשות על רקע הירידות בשוקי ההון, הריבית ששבה למציאות של ירידות והחשש הגובר ממיתון. מציאות מורכבת ומאתגרת זו רלוונטית בעיקר למגדל ולכלל ביטוח, בשל טעויות ניהוליות רבות שהתקבלו בהן בעבר ובשל ההטיה העסקית ארוכת השנים שלהן לתחומי ביטוח החיים הישנים. ברבות השנים התברר כי תחומים אלה מהווים משקולת בעידן של ריביות נמוכות ויורדות ושל תשואות שליליות - כפי שקורה עתה ביתר שאת בשל הקורונה. המציאות הזו גם משפיעה על איתנות שתי החברות בראי משטר ההון הרגולטורי (הסולבנסי 2), שמצריך אותן להשלמות הון גדולות.