טראמפ: כל הטיסות מאירופה יעצרו במשך חודש בשל התפשטות הקורונה

נשיא ארה"ב נשא נאום לאומה מהבית הלבן, בו הכריז של שורת צעדי חירום בעקבות משבר הנגיף. טראמפ הודיע כי הטיסות מאירופה, מלבד בריטניה, יופסקו החל משישי בחצות. משרד החוץ המליץ לאזרחים לשקול נסיעות לחו"ל. "בסופו של דבר נביס את הווירוס"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשא הלילה נאום לאומה מהבית הלבן במהלכו הורה על עצירת כל הטיסות מאירופה, מלבד בריטניה, ל-30 הימים הבאים במסגרת הצעדים למניעת התפשטות הנגיף הקורונה. טראמפ אמר כי קיבל את ההחלטה במטרה "למנוע ממקרים חדשים להגיע לחופינו", והבהיר כי "ההנחיות יותאמו לתנאים בשטח". הצעד ייכנס לתוקפו ביום שישי בחצות (שעון מקומי). במקביל, הורה משרד החוץ לאזרחי המדינה לשקול טיסות לחו"ל.

עם זאת, הנשיא הדגיש כי ההנחיה לא כוללת את עצירת הסחר בין המדינה ליבשת. "האיסורים האלה לא תקפים לכמות האדירה של מסחר ומטען, אלא למגוון דברים אחרים כשנקבל את האישור לכך", הוסיף. "אנחנו דנים בכל דבר שמגיע מאירופה לארצות הברית".

לדבריו, "אנחנו נמצאים בקשר רציף עם בעלי בריתנו ואנחנו מאפשרים לממשל הפדרלי ולמגזר הפרטי לעשות הכול כדי להגן על העם האמריקני". אולם דיפלומט אירופי טען כי ארצות הברית לא תיאמה את הצעד החריג עם בכירים באיחוד האירופי. "לא הייתה התראה מראש, לא היה תיאום כפי שטען הנשיא".

טראמפ פנה לאזרחים מהחדר הסגלגל ברקע התפשטות הנגיף, שגבה עד כה את חייהם של 38 אזרחים. 1,322 אמריקנים נוספים אובחנו עם קורונה. "אני בטוח שעל ידי המשך נקיטת הצעדים האלה נפחית באופן משמעותי את האיום על אזרחינו ובסופו של דבר ובזריזות נביס את הווירוס", הדגיש. "מבראשית, אומות ועמים התמודדו עם אתגרים לא צפויים שכוללים מגוון גדול ומסוכן של איומים בריאותיים. כך זה היה תמיד וכך תמיד יהיה. משנה רק איך אתה מגיב ואנחנו מגיבים במהירות ובמקצועיות רבה".

בעקבות המאמצים לבלום את הווירוס, טראמפ ביטל את השתתפותו בשני כנסי בחירות שתוכננו להיערך השבוע בנבאדה ובקולורדו.

ברקע המשבר הכלכלי ברחבי העולם, הנשיא אמר כי ינקוט בפעולות חירום כדי להעניק סיוע כלכלי לעובדים שחלו, נמצאים בבידוד או מסייעים לאדם שנדבק בנגיף. "כדי להבטיח שעובדים אמריקנים שהושפעו מהווירוס יכולים להישאר בבית מבלי לפחד ממצוקה כלכלית, בקרוב אנקוט בפעולת חירום חסרת תקדים כדי להעניק סיוע פיננסי. אבקש מהקונגרס לפעול לחקיקת חוקים כדי להרחיב סיוע זה".

עם זאת, הנשיא הבטיח כי לא מדובר במשבר כלכלי. "זה רק רגע זמני שנתגבר עליו כאומה וכעולם".

במחלקה לביטחון לאומי מסרו בעקבות הצהרתו של הנשיא כי איסור הטיסות כולל את מרבית האזרחים הזרים שביקרו במהלך השבועיים שקדמו להגעתם לארצות הברית למדינות אירופה החברות באמנת שנגן. עוד הוסיפו כי ההנחיות, שנועדו להילחם בהתפשטות נגיף הקורונה, לא נוגעות לתושבי קבע של ארצות הברית או לבני משפחתם של אזרחי המדינה.

במקביל, מחלקת ההגנה הורתה על אזהרת מסע למשרתי הצבא, עובדי הפנטגון ומשפחותיהם הנוסעים אל או דרך המדינות שהוגדרו על ידי המרכז לבקרת ומניעת מחלות כאיום ברמה 3 - סין, איראן, איטליה וקוריאה הדרומית. זאת לאחר שכמה אנשי צבא שמוצבים ברחבי העולם נדבקו בווירוס.

במדינת וושינגטון, בתי הספר הציבוריים בסיאטל ביטלו את כל השיעורים, כולל מעונות היום ופעילויות ספורט למשך שבועיים. סגירת מוסדות החינוך בהם לומדים 53 אלף תלמידים היא הגדולה ביותר בארצות הברית בעקבות נגיף הקורונה. במדינה תועדו 366 מקרי הידבקות, הכוללים 29 קורבנות.