דוד אמסלם | בלעדי

כך מעכב באופן תמוה שר התקשורת את אישור מינויים של שני חברי מועצה לתאגיד

ל"גלובס" נודע כי כבר לפני שבועות ארוכים הועברו למשרד התקשורת שמות של שני מועמדים שוועדת האיתור של התאגיד המליצה על מינויים לתפקיד חברי מועצה

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר
דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

מדוע שר התקשורת דוד אמסלם מעכב באופן תמוה אישור מינויים של שני חברי מועצה חדשים למועצת תאגיד השידור הציבורי - זאת למרות שאין מניעה חוקית לאשר את מינויים? ל"גלובס" נודע כי כבר לפני שבועות ארוכים הועברו למשרד התקשורת שמות של שני מועמדים שוועדת האיתור של התאגיד המליצה על מינויים לתפקיד חברי מועצה.

חוק השידור קובע שלאחר שוועדת מהאיתור מגישה לשר התקשורת המלצות יש לו שתי אופציות או לאשר את המינוי או במקרים נדירים ובנסיבות קיצוניות באפשרותו לא לקבל את ההמלצה ולבקש מהוועדה מועמדים חדשים. במקרה הנוכחי המועמדים לא אושרו אך הוועדה גם לא התבקשה לאתר מועמדים אחרים, מה שמעלה את התהייה מדוע.

מועצת תאגיד השידור היא אולי הרגולטור החזק והעצמאי בישראל. לאחר שנים של התערבות פוליטית מאסיבית של בניהול רשות השידור ניסה המחוקק לייצר בתאגיד (הגוף שקם על חורבות רשות השידור) גוף שקשה להשפיע עליו ועל ניהולו באופן פוליטי, וכפועל יוצא מכך בידי מועצת התאגיד מופקד ניהולו אך אין עליו פיקוח ממשי של משרד או שר. המועצה כוללת 12 חברים ביניהם יו"ר, וכדי למנוע התערבות פוליטית במינויים מופקדת על בחירתם ועדת איתור שבראשה עומד שופט. לאחר תהליך האיתור מועברים שמות הנבחרים לאישור ועדת גילאור שאמורה להסדיר נושאים של ניגודי עניינים ולאישור שר התקשורת.

הקדנציה של מועצת התאגיד אמורה לפקוע במאי 2020, אולם כבר תקופה ארוכה שפורום המועצה איננו מלא וכיום חברים בה תשעה חברי מועצה בלבד. חבר המועצה הראשון שעזב היה נפתלי גליקסברג - אי שם ב- 2018 ואחריו פרש אבי רד. כדי למנות חברים במקומם אמור היה משרד התקשורת להשלים ועדת איתור אולם במשרד התמהמהו תקופה ארוכה בבחירת היו"ר ובאישור חבר נוסף שהיה דרוש כדי למלא את הוועדה. לבסוף נבחר לתפקיד היו"ר השופט אבי שיף ובהמשך הצטרף כחבר ועד עקיבא כהן. במהלך הזמן שעבר עד שגובשה ועדה כבר היה צורך למלא מקום של חברת מועצה נוספת שפרשה מישל קרמרמן שאמורה הייתה להתמנות לתפקיד מנכ"ל הרשות השנייה כבר לפני למעלה משנה אך מינויה שדורש אישור ממשלה מתעכב מסיבות תמוהות.

אין זאת הפעם הראשונה שבה מעכבים במשרד התקשורת מינוי של חברי מועצה. נזכיר כי בעת הקמת התאגיד כיהן כשר התקשורת גלעד ארדן שלא אהב את הרכב חברי המועצה עליהם הוחלט ולא חתם על מינויים. לאחר מכן קיבל את תיק התקשורת בנימין נתניהו וגם הוא לא התלהב מהרכב חברי המועצה ולא חתם על כתב המינוי שלהם. בסופו של דבר ורק לאחר שעמותת הצלחה הגישה בג"צ בנושא אושר מינוי המועצה.

כאמור במאי 2020 תפקע הקדנציה של כלל חברי המועצה, ובימים אלה משלימים חברי ועדת האיתור שיחות עם חברי המועצה הנוכחית כדי להחליט למי מבניהם יוערך המינוי לקדנציה נוספת ומי ייאלץ לפרוש. כל חברי המועצה הנוכחית - לרבות היו"ר גיל עומר הביעו נכונות להמשיך לקדנציה נוספת. עם זאת ע"פ ההערכות ועדת האיתור לא תמליץ על הארכת הקדנציה של כלל המועצה, ולאחר בחירה מתוך החברים הקיימים תצא להליך איתור של מועמדים מבחוץ.

נכון לעכשיו, לא ברור כי כהונתו של עומר כיו"ר תוארך אוטומטית. שלא לייחוס, טוענים מקורבים בתאגיד כי יש מי שפועל לסכל את המשך מינויו ולקדם על פניו מועמד/ת אחרת מתוך חברי המועצה המכהנים כמו למשל חברת המועצה דלית שטאובר. נזכיר כי עומר נחשב לאופוזיציה למנכ"ל אלדד קובלנץ עימו עבד בתחילת הדרך כתף אל כתף. עומר כמו המועצה כולה צידד במשך תקופה ארוכה בקובלנץ וגיבה אותו אך פרשיות כמו רשימות העובדים שהתגלו בהן תויגו עובדים של רשות השידור שהיו מועמדים להיקלט בתאגיד בכינויים לא הולמים, מינויה השנוי של מחלוקת של טל פרייפלד לתפקיד סמנכ"ל הטלוויזיה, דו"ח מבקר המדינה ופרשיות נוספות הביאו להתערערות היחסים בין השניים ועומר גם הצביע נגד מינוי קובלנץ למנכ"ל קבוע של התאגיד. למרות כל הפרשות קובלנץ קיבל מחדש את אמונם של רוב חברי המועצה שהעדיפו אותו על פני המועמד השני- יורם מוקדי, אך לאחר בחירתו התערערה מערכת היחסים שלו עם חברי מועצה נוספים, וכיום ישנו מספר מבוטל של חברים המנהל מולו מערכת יחסים לעומתית ופועל להחליש את כוחו.

לכן לסוגיה מה יהיה הרכב המועצה החדשה שתיבחר וכמה חברים מתוכה יהיו חברי מועצה ותיקים עשויה להיות השפעה מרחיקת לכת על האופן בו יתנהל התאגיד בהמשך. זה משמעותי גם לאופן שבו תתנהל מערכת היחסים שבין המועצה למנכ"ל ואיזון הכוח שביניהם אך גם בכל הקשור לאתגרים עימם מתמודד התאגיד בחטיבותיו השונות. הדוגמא הבולטת היא התנהלות חטיבת החדשות שהיום לא מצליחה להפוך לגורם משמעותי הן מבחינת הרייטינג והן מבחינת סדר יום. מערכת היחסים עם המנכ"ל וחטיבת החדשות היו נושאים שהמועצה הנוכחית שינתה בו קו רק בחודשים האחרונים, אך בגלל שזה כבר סוף הקדנציה לא היה טעם בביצוע צעדים מרחיקי לכת. לכן חלק משמעותי מהכיוון אליו ילך התאגיד מונח כיום בידיים של שיף וחבריו. ובידיו של שר התקשורת.

מ"כאן" נמסר: "מועצת התאגיד והנהלת התאגיד עובדים בשיתוף פעולה מלא ומחלוקות מקצועיות הן חלק בלתי נפרד מהעבודה השוטפת בכל גוף".