התפקיד המסוכן של ילדים והגישה הרגועה של הגרמנים: המדריך היומי לעולם במשבר

למה ילדים עלולים למלא תפקיד מפתח בהעברת הקורונה ואיך מתייחסות גרמניה ודרום קוריאה למגפה • מדריך יומי של "גלובס" יגלה לכם את כל מה שכדאי לדעת וצריך להכיר, בדגש על כלכלה, מדע וסיקור עולמי

פעוט בבייג'ין מחזיק בידו במסכת המגן שלו / צילום: Andy Wong, Associated Press
פעוט בבייג'ין מחזיק בידו במסכת המגן שלו / צילום: Andy Wong, Associated Press

חזית המדע:

הילדים לא פגיעים לקורונה, אבל הם עלולים למלא תפקיד מפתח בהעברת המחלה

עם התפשטות מגפת הקורונה, הורים רבים חוששים לילדיהם, למרות שעד כה הילדים נראים פחות פגיעים להידבקות חמורה, למרבה ההפתעה. עם זאת, המדענים חושדים שילדים עלולים למלא תפקיד מפתח בהעברת המחלה, שכן לפי דיווחים, הנגיף מקנן במערכת ההפרשה הפנימית שלהם עד 22 יום. לכן, חיוני למנוע מהם להידבק ולהפיץ את המחלה לאחרים.

לפי מחקר שפורסם בכת העת המדעי JAMA בחודש שעבר, 2% בלבד מבין כ-45 אלף מקרי קורונה שאומתו בסין היו של ילדים, ולא היו מקרי מוות של ילדים מתחת לגיל עשר (זאת לעומת 136 מקרי מוות של ילדים משפעת בעונת המחלה בארה"ב). לפי הנתונים, 3% ממקרי ה-Covid-19 התגלו בקשישים בני מעל ל-80, 87% מהנדבקים הם בגילאי 30-79, וכ-8% מהמקרים היו בבני פחות מ-20. גילאי 10-19 מהווים 1% מהנדבקים, ואלו שמתחת לגיל 10 1% בלבד. אחוזי התמותה היו גבוהים יותר בין מבוגרים: 14.8% מקרי מוות בחולים בני 80 ויותר ו-8% בין חולים בשנות ה-70 לחייהם, כאשר שיעור התמותה הכללי עומד על 2.3%.

לפי דוח של ארגון הבריאות העולמי על סין, מקרי קורונה בילדים הם נדירים וקלים יחסית. "בנקודה זו העדויות מאותתות שלילדים יש סיכון מופחת לפתח תסמינים של הידבקות", אומרת קרן קוטלוף, מנהלת היחידה למחלות ילדים מדבקות בבית הספר לרפואה באוניברסיטת מרילנד. "יש להם פחות סיכוי להידבק, וכשהם נדבקים - הם פחות צפויים לפתח מחלה קשה".

עם זאת, גם אם ילדים לא סובלים מתסמינים חריפים בעצמם, ייתכן שהם מפיצים כמויות גדולות של נגיפים במשך ימים רבים - כך לדברי ג'יימס קמפבל, פרופסור לרפואת ילדים באוניברסיטת מרילנד. כמה מקרים הראו שהנגיפים נמצאים במערכות ההפרשה הפנימית של ילדים (הורמונים, יותרות כליה, עיניים וכו') במשך 6 עד 22 יום, או ממוצע של 12 יום.

לפי המומחים, הדרכים הטובות ביותר להגביל את ההפצה הן לשמור על היגיינה יומיומיות מוגברת. 

וול סטריט ג'ורנל

טיפ כלכלי:

בנק לאומי: "ההתמודדות עם הפגיעה הכלכלית הניכרת צריכה להגיע דרך הרחבת התקציב"

"לדעתנו, ההתמודדות עם הפגיעה הכלכלית הניכרת צריכה להגיע דרך הרחבת התקציב", אומר ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, על רקע משבר הקורונה. "באופן מעשי, מדובר בצעדים כמו השעיה זמנית של תשלומי מקדמות מס על מנת להקל על חברות ועסקים שתזרים המזומנים שלהם נפגע. יש מקום לסיוע ממוקד לענפי המשק שנפגעו במידה רבה והם חיוניים להמשך התפקוד התקין".

לדברי בפמן, חשוב להגדיל מאוד את התקציבים המיידיים לצרכי בריאות וחברה על מנת להתמודד עם ההיבטים האפשריים והצפויים של הווירוס. "המשמעות הינה עלייה זמנית בגירעון התקציבי, אך זהו צו השעה ומצבה הכלכלי של ישראל מאפשר זאת (יחס חוב תוצר סביר, רמה גבוהה של יתרות מט"ח וחשבונות חוץ איתנים)".

להערכת הבנק, בתרחיש של חזרה לשגרה בתוך מספר חודשים, הגירעון התקציבי צפוי להסתכם השנה בטווח שבין 4.0%-4.5% תוצר. "גודל הגירעון יושפע, בין היתר, ממידת החומרה של השפעת משבר הקורונה על המשק המקומי, ובפרט מאורך המשבר, שאם ימשך במהלך כל 2020 - יבוא לידי ביטוי בגירעון תקציבי גדול יותר מהאמור לעיל ועלייה בחובות הממשלה".

בפמן מעריך כי "הלכי המיסוי שניתן היה לצפות כי ינקטו ע"י ממשלה חדשה לכשתקום, יידחו לאחר שתושג שליטה מלאה על ווירוס הקורונה בישראל והפעילות הכלכלית תשוב לתפקוד תקין ומלא".

ביחס למדיניות הריבית הנחוצה, בבנק סבורים כי " מצד המדיניות המוניטארית נראה שאין מקום רב להפחתת ריבית שכן כבר כעת היא נמוכה וקרובה לאפס וגם לא ברור אם מהלך כזה יהיה בעל משמעות ותרומה למצב. לא מן הנמנע שהפחתת ריבית משמעותה יצירה של בעיות שונות, כמו ליבוי של אינפלציה של מחירי נכסים (נדל"ן, אג"ח), ולכן ייתכן שהנזק יעלה על התועלת".

בפמן מעריך עוד כי צפויה "האטה ניכרת של הצמיחה ב-2020 כתוצאה מהמשבר, הן בתרחיש המרכזי (חזרה מהירה יחסית לשגרה ברבעון השלישי של 2020) והן בתרחיש הפסימי (מתמשך תוך החזרת השליטה רק במהלך 2021, עם האטה חריפה עד כדי צמיחה שלילית לנפש ועלייה ניכרת בשיעור האבטלה. צפויה האטה של ממש בקצב הבנייה (למגורים ושלא למגורים) ובהשקעות ריאליות אחרות, בפרט בתרחיש החמור. בתרחיש הפסימי צפויה פגיעה ניכרת ביצוא של המשק הישראלי (בעיקר בצד הסחורות), זאת על רקע התכווצות של ממש בנפח הסחר העולמי". 

שירות "גלובס"

מה קורה בעולם:

בדרום קוריאה חוששים מהתפרצות מחודשות של הנגיף

באיטליה מנסים התושבים להסתגל לאופי החיים החדש - כשרוב החנויות במרחב הציבורי סגורות - בעוד במחוז לומברדיה ממשיכים רופאים להיאבק על חייהם של מאות בני אדם, בעיקר מבוגרים, שחלו בקורונה ומצבם הולך ומידרדר. בתי מרקחת, סופרמרקטים, חנויות טבק וקיוסקים נשארו פתוחים היום, בעוד כל השאר - כולל מסעדות ובארים - נסגרו עד ה-25 במרץ. הצעד תקף לכל איטליה, אך המצב חמור במיוחד במחוז לומברדיה, שבו נרשמו 7,300 מ-12 אלף המקרים במדינה. לפי הדיווחים במדינה, איגוד המרדימים פירסם הנחיות חירום לרופאים לפיהן הם רשאים להעדיף טיפול בחולים צעירים יותר, וללא מחלות רקע, על פני טיפול במבוגרים חולים, ונימק זאת במצב החירום השורר באזור. "איטליה סגורה כולה" הכריז עיתון החינם "מטרו" ממילאנו.

עיתון החינם "מטרו" ממילאנו, איטליה. "איטליה סגורה כולה"  / צילום: צילום מסך
 עיתון החינם "מטרו" ממילאנו, איטליה. "איטליה סגורה כולה" / צילום: צילום מסך

הרשויות בדרום קוריאה, שקצרו שבחים בינלאומיים עד כה על מספר הבדיקות שערכו וצעדים שצמצמו את התפשטות המחלה, הזהירו היום כי ייתכן שהמחלה תתפרץ מחדש. לאחר ימים בהן מספר הנדבקים הלך וקטן, דווח הבוקר במדינה כי ביממה האחרונה נרשמו 114 נדבקים חדשים, ושישה מקרי מוות. הודו הכריזה אתמול על צעד יוצא דופן בחריפותו, במסגרתו תיאסר הכניסה כליל על אזרחים זרים (למעט במקרים מסוימים), בניסיון לבודד עצמה מהתפרצות הנגיף. "הודו מבודדת את עצמה מהעולם", הכריז הבוקר ה"טיימס אוף אינדיה" בכותרת הראשית שלו.

עיתון "טיימס אוף אינדיה", הודו. "הודו מבודדת את עצמה מהעולם" / צילום: צילום מסך
 עיתון "טיימס אוף אינדיה", הודו. "הודו מבודדת את עצמה מהעולם" / צילום: צילום מסך

גרמניה ממשיכה להוביל מדיניות רגועה יחסית בנוגע להתפרצות הקורונה. למרות שבמדינה אותרו עד כה קרוב ל-2,000 חולי קורונה (ונרשמו שלושה מקרי מוות), המדינה אינה מונעת מאף אחד להיכנס לשטחה. מי שחזר מאיטליה התבקש להיות בבידוד ביתי. בברלין נרשמו עד כה כ-60 מקרים. העיתון הברלינאי TAZ התבדח בכותרת הראשית שלו: "נעמוד יחדיו... אבל לא קרוב מדי". בשכנותיה של גרמניה, לעומת זאת, התגובה חריפה הרבה יותר. צ'כיה הודיעה כי תיישם מחדש את ביקורת הגבולות מול גרמניה, וסגרה את כל בתי הספר בה. גם אוסטריה בדרך לסגירת כל בתי הספר, והודיעה כי תשעה את תנועת הרכבות מאיטליה.

העיתון הברלינאי TAZ, גרמניה. "נעמוד יחדיו... אבל לא קרוב מדי" / צילום: צילום מסך
 העיתון הברלינאי TAZ, גרמניה. "נעמוד יחדיו... אבל לא קרוב מדי" / צילום: צילום מסך

אסף אוני