רשתות המזון יוחרגו מהזכות לתביעת פיצוי על איחור בהגעת משלוח

הרשות להגנת הצרכן לקחה את מגפת הקורונה כבסיס לחוסר וודאות באשר לסיבת האיחור (והיכולת לעמוד בחוק הטכנאים), היקפה ומשכה, המאפשר לקמעונאים המשלחים מזון חריגה מהזמנים הקבועים בחוק, זאת בשל העומסים הגדולים

שוק המשלוחים. / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
שוק המשלוחים. / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המשלוח שהזמנתם משופרסל איחר? לא נורא. הרשות להגנת הצרכן מחריגה את הזכות לתבוע פיצוי על איחור בהגעת משלוחי מזון של הרשתות. בהלת הקורונה הובילה את כל רשתות המזון הפועלות באונליין לעלייה משמעותית בהיקף הקונים ובהיקף הקניות.

בימים כתיקונם, על משלוחים בהזמנות מקוונות וגם על משלוחים שנעשים בקנייה בסניף, שמגיעים באיחור של מהמועד הנקוב, רשאי הצרכן לתבוע פיצוי וזאת בהתאם לחוק הטכנאים שקובע כי זמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים. הפיצוי ללא הוכחת נזק עומד על 300 שקל במקרים שבהם נותן השירות לא הגיע בחלוף שעתים ואחרי ארבע שעות - הפיצוי עולה ל600 שקל. משלוחי האונליין הוכנסו לחוק לפני כשנה.

"בתקופת משבר הקורונה - הרשות מפרשת את מגפת הקורונה כבסיס לחוסר וודאות באשר לסיבת האיחור (והיכולת לעמוד בחוק הטכנאים), היקפה ומשכה, המאפשר לקמעונאים המשלחים מזון חריגה מהזמנים הקבועים בחוק, זאת בשל העומסים הגדולים שחווים קמעונאי המזון בעקבות התפרצות הקורונה ועליית ההזמנות המקוונות והמשלוחים לבית הצרכן", כך מסבירים ברשות להגנת הצרכן מפיץ. גילוי הדעת שמפיץ היום הממונה על הגנת הצרכן עו"ד מיכאל אטלן מחריג את הענף בימים אלו מהחובה לשלם פיצויים לצרכנים. נוסיף כי מדובר בהחלטה נבונה לימים אלו בהם גם על הצרכנים לגלות אורך רוח מול העוסקים ולא למהר לכעוס או לתבוע במקרה של עיכובים.

החלטת הרשות נובעת מהעלייה החדה ברכישת מוצרי מזון בכלל ובאונליין בפרט המובילים להתנהלות חריגה מהרגיל בקרב החברות בכל הנוגע לאספקת המשלוחים המכילים "מוצרי צריכה חיוניים".

גילוי הדעת עוסק אך ורק במשלוחי מזון ואינו עוסק במשלוחי מוצרי צריכה אחרים. גילוי הדעת אינו מהווה הנחייה לאי אכיפה ואינו יכול לפתור מתביעות אזרחיות, אלא שהוא משקף את עמדת עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן שציין כי "אני מקווה שהפרשנות של הרשות תתקבל גם על ידי בתי המשפט בהליכים אזרחיים ותקל על העוסקים על מנת שהצרכנים המעוניינים לקבל משלוח מזון לביתם יקבלו אותו גם אם באיחור מהזמנים הקבועים בחוק".