כחול לבן: נענים לקריאת נתניהו לפתוח במו"מ על הקמת ממשלת חירום

לפי המקורות, המגעים מתנהלים בכמה מישורים, הן דיבורים ישירים בין נציגים של שתי המפלגות הגדולות, והן העברת נוסחאות ראשוניות של מתווכים ויועצים פוליטיים • לפי מקורות בליכוד ובכחול לבן, נתניהו יזמין רשמית את גנץ לשיחות על הקמת ממשלת חירום • ריבלין: "ביתי פתוח בפניכם"

בנימין נתניהו מול בני גנץ / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
בנימין נתניהו מול בני גנץ / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין רשמית את בני גנץ לשיחות על הקמת ממשלת חירום. בכחול לבן החליטו להיענות לקריאת נתניהו לפתוח במו"מ על הקמת ממשלת חירום, אך הם מציבים תנאי סף גבוהים.

לאחר דיון נוקב של רביעיית ההנהגה, במהלכו התנגד יאיר לפיד לעצם היכנסות לממשלה כלשהי בראשות נתניהו, הוחלט להיענות לקריאה לשיחות בעניין. עם זאת, כחול לבן תדרוש כי כל המפלגות מגוש השמאל ישתתפו בממשלה כזו, לרבות אפשרות לנציגות של הרשימה המשותפת.

גורם בכחול לבן אמר ל"גלובס" כי גם בממשלת חירום יש לשקף את תוצאות הבחירות, ולתת לגנץ ולראשי כחול לבן את המעמד המתאים לגודל המפלגה. עם זאת, בתוך הקוקפיט לא הסתיימו חילוקי הדעות באשר לממשלת אחדות. לפי הגורם הבכיר, גבי אשכנזי ויאיר לפיד בעמדות מקוטבות, ואשכנזי אף האשים את לפיד כי בגין התנגדותו בנובמבר נמנע מכחולבן להגיע לשלטון.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שוחח מוקדם יותר עם ראש הממשלה ואמר לו כי הוא מברך על כל יוזמה שתוביל להקמת ממשלה בהקדם האפשרי והדגיש: "ביתי פתוח בפניכם. עלינו לעשות הכל כדי להתמקד במשימות העומדות לפנינו", אמר הנשיא.

עוד הדגיש הנשיא כי בית הנשיא יעמוד גם הוא לרשות הצדדים כמקום מפגש ושיח וכי הוא נכון לסייע בכל שיידרש על מנת להביא להסכמות מהר ככל הניתן למען אזרחי ישראל.

ריבלין שוחח גם עם גנץ, וחזר באוזניו על תמיכתו בהקמת ממשלה להתמודדות עם המשבר הלאומי בהקדם האפשרי. ריבלין שב והבהיר כי ביתו פתוח לרשות הצדדים לקידום השיח, וזאת במקביל להליך הדמוקרטי המקובל של ההתייעצויות עם הסיעות, הצפויות להתקיים בתחילת השבוע בבית הנשיא.

מוקדם יותר היום נשמעו קריאות במערכת הפוליטית להקמת ממשל חירום בשל מגפת הקורונה. חברי הכנסת גדעון סער מהליכוד ויועז הנדל מכחול לבן פרסמו הודעות על הכורח בהקמת ממשלה כזו, והנדל הגדיר אותה כצו 8 לפוליטיקאים. גם השרה גילה גמליאל והשר נפתלי בנט הצטרפו לקריאה.

שר הביטחון נפתלי בנט אמר בהצהרה שמסר הערב כי נדרשת ממשלת חירום בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו לחצי שנה, ובעוד שישה חודשים יחלו מחדש המגעים הפוליטיים. הוא הציע כי הדבר ייקבע בחוק. 

 

מקור: צעדיהם של חברי כחול לבן צבי האוזר ויועז הנדל קשורים למהלך 

מוקדם יותר פורסם כי מקורות בכמה מהמפלגות לרבות הליכוד וכחול לבן מאשרים לגבי קיום גישושים ראשוניים להקמה של ממשלת חירום לאומית בגלל משבר הקורונה. לפי המקורות, המגעים מתנהלים בכמה מישורים, הן דיבורים ישירים בין נציגים של שתי המפלגות הגדולות, והן העברת נוסחאות ראשוניות של מתווכים ויועצים פוליטיים.

במהלכים מעורבים פוליטיקאים בכירים שאינם משתי מפלגות השלטון, הן בצד החרדי והן ממפלגת העבודה, שרבים בהנהגתה סבורים כי חובה ללחוץ על כחול לבן לקדם ממשלת חירום עם הליכוד במקום ממשל המיעוט שהינה חסרת סיכוי מלכתחילה.

אחד מהגורמים הפוליטיים הסביר כי צעדיהם של חברי כחול לבן צבי האוזר ויועז הנדל קשורים למהלך הזה, וכי הם העלו את הדרישה לממשלת חירום לאומית כנימוק עיקרי להתנגדותם לממשלת המיעוט, שגם אם תוקם לא תוכל לבצע מהלכים דרסטיים.

גם המהלך של אורלי לוי קשור לכך, ובסביבתה הסבירו הבוקר כי בנוסף לעניין הבעייתי של התחברות לרשימה המשותפת, היא, כמי שמכירה את תחום הבריאות והרווחה מקרוב, מבינה את הצורך בממשלת חירום לאומית ודוחפת לכך.

בליכוד מבהירים, כי נתניהו וממשלת המעבר שלו מתפקדים היטב, אבל אחד מחברי הכנסת הבכירים אמר כי ממשלה כזו תתקשה מאוד לבצע צעדים משמעותיים בעיקר במישור הכלכלי, ולשם כך דרושה לדבריו ממשלה רחבה ככל שניתן, ולו לזמן מוקצב.

אחת הנוסחאות שהוצעו מדברת בדיוק על כך, ממשלת חירום לאומית לתקופה שתוגדר מראש, ככל הנראה שנה, ובמהלך השנה ימשכו השיחות להפיכת הממשלה הזו לקבועה.

נציין כי במהלכים מעורבים כמה מהדוחפים העיקריים לממשלת האחדות שהשיחות עליה נכשלו בנובמבר, הן מכחול לבן, הן מהליכוד, והן מהמפלגות החרדיות.

לפי אחד מהמעורבים במגעים, ההסכמות שאליהם הגיעו הצדדים בנובמבר, משמשות בסיס גם למגעים הנוכחיים, אך הדרישה מהיכוד היא שינוי במתווה הנבצרות, כך שנתניהו ימשיך לכהן כראש ממשלה ולו לכמה חודשים. הצידוק לדרישה הזו הוא משבר הקורונה.