"אל תסתערו על הסופרים": בעקבות הפאניקה הודעה חריגה של משרד הבריאות

לאחר הסתערות הציבור על רשתות המזון בסופ״ש האחרון, משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה מנסים להרגיע: "אין צורך או הצדקה באגירת מזון" • ברקע, שמועות וידיעות לא מאומתות על הסגר רחב יותר

תור בטיב טעם / צילום: שירה ספיר, גלובס
תור בטיב טעם / צילום: שירה ספיר, גלובס

חוסר הוודאות בנוגע לצעדים שינקטו בנוגע להתפשטות הקורונה בישראל הביא להסתערות חריגה על רשתות המזון בסוף השבוע. תורים ארוכים וחוסרים נקודתיים במוצרי בסיס כמו טישיו, נייר טואלט, ביצים או פסטה נרשמו היום ברשתות הקמעונאות שפועלות במהלך השבת, כשבמקביל פעילות אתר האונליין של קבוצת שופרסל קרסה פעם נוספת, אך הוא שב לפעול בתוך זמן קצר.

תור לקצביה / צילום: דני זקן, גלובס
 תור לקצביה / צילום: דני זקן, גלובס

העומסים הללו הביאו היום את מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לצאת בהצהרה מרגיעה בה הוא קורא: "אזרחי ישראל הסופרים יישארו פתוחים נקודה. אין טעם להסתער עליהם. המערכת נערכת אבל בכל תסריט אפשרי הסופרים יישארו פתוחים. אני מבקש מהציבור לנהוג באחריות ולהקשיב להנחיות הגורמים המוסמכים לכך".

תור בסופרמרקט בגוש חלב / צילום: טל שניידר, גלובס
 תור בסופרמרקט בגוש חלב / צילום: טל שניידר, גלובס

גם דוברת ראש הממשלה, שיר כהן, שלחה היום הודעה חריגה בתקווה להרגיע את הציבור הישראלי: "יש מלאים גדולים לרשתות המזון. ייבוא המזון לישראל נמשך. כל אלה יוצרים מלאי גדול ולכן אין צורך או הצדקה באגירת מזון. כמו כן, הנגישות לרשתות המזון והפארם תמשך".

מדפים מלאים במרכז תל אביב / צילום: שני אשכנזי, גלובס
 מדפים מלאים במרכז תל אביב / צילום: שני אשכנזי, גלובס

גם מבנק ישראל הבהירו הערב כי "המערכת הבנקאית ערוכה להמשיך לתחזק את הכספומטים ולא צפוי שום מחסור במזומן. בנק ישראל מוודא שתחת כל הנחייה הכספומטים הבנקאיים יעבדו כסדרם".

כל ההודעות הדרמטיות מגיעות על רקע ידיעות בכלי התקשורת החל מיום שישי בערב לפי הן המדינה תיכנס להסגר רחב יותר החל מיום ראשון בבוקר וזאת כדי להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה. ב"גלובס" עשו מאמץ לאמת את המידע שפורסם במהדורות החדשות של ליל שישי, אך לא ניתן היה לקבל פרטים מדויקים ביום שישי בערב.

מדפים מלאים במרכז תל אביב / צילום: שני אשכנזי, גלובס
 מדפים מלאים במרכז תל אביב / צילום: שני אשכנזי, גלובס

הן ברשתות המזון והן בקרב ספקיות המזון פועלים בימים האחרונים על מנת להגדיל את מצבת כוח האדם היכן שנדרש. כך, שופרסל הכריזה כבר בתחילת השבוע כי היא מבקשת לגייס 400 עובדים למערך האונליין, יינות ביתן-מגה פעלה באופן דומה לגיוס של כ-100 עובדים למערך האונליין, וגם בתנובה מסרו כי החברה מגייסת עובדים באופן נקודתי לפעילות התפעולית של הקבוצה במפעליה השונים ברחבי הארץ.

במקביל, ניסו לשלוח מסרים מרגיעים על מנת לעצור את בהלת הקניות, ולשדר כי הן ערוכות עם מלאים מתאימים. גם באסם וגם בתנובה ציינו כי החברות עובדות בתפוקה מלאה כדי לעמוד בביקושים וכדי להימנע ממחסור.

בתוך כך פרסמה היום התאחדות התעשיינים מסמך הנחיות ל"צמצום התפשטות הנגיף במפעלים והבטחת רציפות הייצור". ההנחיות כוללות הצבת עמדות חיטוי ידיים, צמצום ישיבות מרובות משתתפים למינימום הנדרש, ביטול ביקורי חוץ לא הכרחיים במפעל, החתמת מבקרים על הצהרות בריאות, ביטול טיסות גורף, הפרדה בין עובדי מטה לייצור. בנוסף יידרשו המפעלים להקפיד על חלוקת צוותים קריטיים לתת קבוצות, שמירה על מרחק של שני מטר בין העובדים, וארוחות בקבוצות קטנות ובמרחק זו מזו.