פז צפויה לבצע הפחתת ערך מוניטין של יותר מחצי מיליארד שקל בגין בית הזיקוק באשדוד

החברה מדווחת כי השפעות הקורונה והירידה החדה במחיר הנפט ממשיכות להוביל לכך שמרווחי הזיקוק בעולם נשארים ברמות נמוכות • הפחתת הערך הצפויה מוערכת ב-540-570 מיליון שקל

פז אשדוד / צילום: רפי קוץ
פז אשדוד / צילום: רפי קוץ

חברת האנרגיה פז  מזהירה מפני אפשרות של ירידת ערך המוניטין של בית הזיקוק באשדוד, בסכום המוערך ב-540-570 מיליון שקל. החברה דיווחה היום לבורסת תל אביב כי בהמשך לדיווח קודם בנוגע לצפי להפסד תפעולי ברבעון הרביעי של 2019 של בית הזיקוק, כעת הסביבה התחרותית העולמית בתחום הפעילות של החברה, לצד השפעות התפשטות נגיף הקורונה והירידה החדה במחיר הנפט, ממשיכות להוביל לכך שמרווחי הזיקוק בעולם נשארים ברמות נמוכות.

במסגרת היערכותה של פז לפרסום דוחותיה הכספיים לשנת 2019, היא מבצעת בחינה לירידת ערך המוניטין של בית הזיקוק. פז מציינת כי התקבלה בחברה אינדיקציה ראשונית ממעריך שווי חיצוני, ובהתאם לכך החברה מעריכה כי היא צפויה לרשום הפחתה בגין ירידת ערך מוניטין של בית הזיקוק בדוחות 2019, בסכום המוערך ב-540-570 מיליון דולר.

נכון להיום, מדובר באינדיקציה ראשונה, ועוד לא הושלמה העבודה הכלכלית של מעריך השווי. בדוחות 2018, השקעתה של פז בבית זיקוק אשדוד הוערכה על ידי BDO זיו האפט ייעוץ וניהול בשווי של 947 מיליון דולר, שהיו כ-3.55 מיליארד שקל. הערך הפנקסני המיוחס למגזר הזיקוק עמד אז על 846 מיליון דולר (כ-3.2 מיליארד שקל).

כאמור, לפני כחודשיים פז דיווחה כי לפי נתונים ראשוניים, החברה הבת פז בית זיקוק אשדוד צפויה לרשום הפסד תפעולי של 55-65 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2019, הנובע בעיקרו מעליית מחיר הנפט בסוף השנה, שהובילה לרישום הפסד בגין הגנות על המלאי. כמו כן, השפיעו לרעה על תוצאות הרבעון התארכותה של השבתת המתקנים לצורך רענון ודחיית מטעני יצוא עקב תנאי מזג האוויר.

התוכנית האסטרטגית: צמצום תלות בדלקים

שאלת הכדאיות של החזקת פז בבית הזיקוק באשדוד עומדת כבר תקופה ארוכה על הפרק. מצד אחד, יש מי שמזהה פוטנציאל הגלום בהחזקה זו, עם תוצאות העשויות להשתפר בזכות שינוי בתנאי שוק (בין השאר, בתמיכת תקן חדש, הנוגע למזוט ימי), ולאחר השקעה של כמה עשרות מיליוני דולרים בשיפוץ חלק ממתקניו של בית הזיקוק. מנגד, יש מי שחושש מירידת ערכו של בית הזיקוק בעקבות המעבר העולמי לשימוש באנרגיה ירוקה על חשבון הדלק המסורתי, אחרי שבשנים האחרונות תוצאותיו התאפיינו בתנודתיות גבוהה יחסית.

פז פרסמה באחרונה תוכנית אסטרטגית לשנים הקרובות, שבמרכזה צמצום התלות במוצרי נפט ודלקים, כך שבעוד חמש שנים הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) משיווק דלקים יירד מרמה נוכחית של 65%-70% מסך ה-EBITDA השנתי של החברה לפחות מחצי מהרווח בעוד חמש שנים ולכ-25% מהרווח בעוד עשר שנים.

במקביל, בכוונתה של הנהלת פז להגדיל את הפעילות והרווחיות ממגזרי הפעילות האחרים של החברה - קמעונות (כיום מפעילה החברה את רשת חנויות Yellow במתחמי התדלוק שלה), תעשיות ונדל"ן. מטרת התוכנית, כפי שהוגדרה במצגת למשקיעים, היא הכפלת שווי החברה בתוך חמש שנים. 

נכון להיום נסחרת פז, המנוהלת על ידי המנכ"ל ניר שטרן וללא גרעין שליטה, בשווי של כ-2.9 מיליארד שקל, לאחר שמתחילת השנה מניית החברה איבדה כ-40% מערכה.