התאחדות המלונות מעריכה: אובדן הכנסות של מיליארד שקל בחודש

בהתאחדות המלונות מעריכים כי מחצית ממלונות ישראל נסגרו על רקע משבר הקורונה, "כאשר כל יום נסגרים מלונות נוספים, עד לסגירה של כמעט כל מלונות ישראל"

אזור המלונות באילת / צילום: שלומי יוסף
אזור המלונות באילת / צילום: שלומי יוסף

התאחדות המלונות בישראל מפרסמת היום (א') כי הפגיעה במלונות בישראל לאור מגפת הקורונה מוערכת באובדן הכנסות של כמיליארד שקל בממוצע לחודש.

הפגיעה - שבאה לידי ביטוי בסגירת מאות מלונות, בהוצאה לחל"ת ובפיטורים של מרבית עובדי הענף המונים כ-41 אלף עובדים - נובעת מתפוסה אפסית וממחיקת התיירות הנכנסת עם קריאת משרד התיירות היום לכל התיירים המועטים שעוד נותרו בישראל לעזוב את המדינה.

בהתאחדות המלונות מעריכים כי מחצית ממלונות ישראל נסגרו על רקע משבר הקורונה, "כאשר כל יום נסגרים מלונות נוספים, עד לסגירה של כמעט כל מלונות ישראל".

בהקשר זה נציין כי משרד הביטחון נמצא במשא-ומתן עם בתי מלון לטובת שימוש למתחמי התאוששות ובידוד עבור חולי קורונה, ואיגוד הקבלנים מנסה להגיע להסכמות לשכן עובדים פלסטינים במלונות שהתרוקנו מתיירים.

עוד מדגישים בהתאחדות כי סגירת המלונות אינה מורידה את ההוצאות לאפס, היות שכ-15%-20% מהפדיון הרגיל של מלונות משמשים להוצאות קבועות עבור ארנונה, ביטוח, תחזוקה של מערכות, שמירה וביטחון וכן שמירה של גרעין עובדים שלא ניתן להוציא לחל"ת או לפטר.

הוצאות נוספות שמונה ההתאחדות היא של הוצאות מימון של כ-3%-4% מפדיון רגיל (כפי שהיה ב-2019) והוצאה נוספת למלונות שמשלמים שכירות (כ-25% מהפדיון הרגיל). ב-2019 הסתכם פדיון המלונות בכ-12 מיליארד שקל, 47% מתוך זה מתיירות נכנסת (כ-5.7 מיליארד שקל) ו-כ-53% מתיירות פנים (כ-6.3 מיליארד שקל). הצפי והמגמה ל-2020 (עד פרוץ המשבר) היה להמשך הגידול בלינות ובפדיון המלונות מתיירות נכנסת.

מלונות שעוד שורדים את המשבר מחויבים לפעול בהתאם להוראות משרד הבריאו,ת לפיהן המסעדות בבתי המלון ייסגרו, וחדרי האוכל יפעלו בהתאם להנחיות משרד הבריאות - שמירת מרחק של שני מטר בין האנשים והתקהלות של לא יותר מ- 10 אנשים יחד. העדיפות היא להגיש לאורחים מזון ושתייה בשירות חדרים בלבד. גם ההתנהלות בשטחים הציבוריים צריכה להקפיד על שמירת מרחק של שני מטר בין האנשים והתקהלות של לא יותר מ-10 אנשים יחד.