פשרה: הלימודים בישיבות ימשיכו בקבוצות של עד עשרה תלמידים

הרבנים קנייבסקי ואדלשטיין הנחו את הישיבות בהתאם להגבלות מ' הבריאות • לפי דיווחים בתקשורת החרדית, ישיבת "אור ישראל" בפתח-תקווה נסגרה לאחר ביקור כפול של השוטרים • אלא שברוב הישיבות הליטאיות המשיכו הלימודים להתקיים, לרבות ישיבת פוניבז' בירושלים, אחת מהגדולות שבהן

תלמידים חרדים / צילום: shutterstock
תלמידים חרדים / צילום: shutterstock

23:20

פשרה בסוגיית הלימוד בישיבות: הנחיית הרבנים קנייבסקי ואדלשטיין, הלימודים ימשכו אך בקבוצות של עד 10 תלמידים בהתאם להגבלות משרד הבריאות.

16:00

שוטרים ופקחים עירוניים החלו לאכוף את ההנחיות האוסרות על לימודים בכל מוסדות החינוך, כולל ישיבות חרדיות שהפרו את ההנחיות. רוב הרבנים של הזרם החסידי, והזרם מחרדי-מזרחי של ש"ס קראו לישיבות לקיים את ההנחיות, וכך גם הרבנים הראשיים לישראל. אלא שהרב חיים קנייבסקי, הנחשב המנהיג הרוחני של הציבור החרדי-ליטאי קבע אתמול כי "לעת עתה הלימודים בישיבות ובתלמודי תורה יתקיימו כרגיל תוך הקפדה על כללי הזהירות". מההנחיה הוחרג הישוב טלזסטון, שמאות מתושביו הוכנסו לבידוד בשל הדבקות של כמה משפחות.  

לאור ההנחיה יצאו היום (א') שוטרים ופקחים לכמה מהישובות בפתח-תקווה ובירושלים, הזהירו את ראשי הישיבות כי יוטלו עליהם קנסות ועיצומים פליליים והביאו להפסקת הלימודים. לפי דיווחים בתקשורת החרדית, ישיבת "אור ישראל" בפתח-תקווה אכן נסגרה לאחר ביקור כפול של השוטרים. אלא שברוב הישיבות הליטאיות המשיכו הלימודים להתקיים לרבות ישיבת פוניבז' בירושלים, אחת מהגדולות שבהן.

מהמשטרה נמסר כי "במקומות שונים ברחבי הארץ התקיימו היום לימודים בישיבות בניגוד להנחיות משרד הבריאות והנושא מצוי כעת בטיפול מול ראשי הרשויות הנוגעות והמנהלים של אותם מוסדות באמצעות משרדי הממשלה הנוגעים בדבר  - משטרת ישראל קוראת לציבור כולו ללא יוצא מן הכלל, לקיים את הנחיות משרד הבריאות כלשונם ולא לחשוף את הציבור לסכנה בריאותית. נמשיך בביצוע פעילות אכיפה ככל שיידרש במטרה לשמור על שלום הציבור ובריאותו".

אחד מהצעדים הנשקלים כעת הוא עיצומים כלכליים, קרי ביטול ההקצאה הכספית לישובות שימרו את הנאמר בהנחיות.

עד לשעה זו לא ניתנה הנחיה אחרת לישיבות הליטאיות, וחלקן עדיין ממשיכות בלימודים. ראש הממשלה נתניהו אמור להיפגש עם קבוצת רבנים ובהם ליטאיים, להעביר להם את חשיבות העמידה בהנחיות.

דווקא גורמים חרדים היו ממותחי הביקורת הקשה יותר על דברי הרב קנייבסקי, שהורה בפועל להתעלם מההנחיות. איש מהמבקרים החרדים לא יהיה מוכן למתוח את הביקורת בשמו בשל החשש מיציאה נגד רבנים, ובוודאי הרב הנחשב היותר ביהדות הליטאית. אבל אחד מהם אמר לי, "דברי הרב מעניקים לשונאינו את הנשק שהם צריכים כדי להראות שאנחנו ממרים את חוקי המדינה, ופועלים בניגוד לה. מה צריך את זה כעת? ההשוואות שעושים לנו עם הרשימה המשותפת והערבים פתאום לא נראות כאלה מופרכות". 

ראש הממשלה נתניהו נפגש היום עם הרבנים הראשיים לישראל, מזכירי מועצת גדולי התורה, הרב שפירא, יו"ר ועד הישיבות ועם ראשי הסיעות החרדיות. בדיון הוסכם כי יש לשמור על הנחיות משרד הבריאות, תוך מציאת פתרונות ללימוד תורה.