אפקט הקורונה: ההפקות נעצרו, אלף עובדי מקצועות הסט נותרו ללא תעסוקה

מנכ"ל אקט למנכ"ל הביטוח הלאומי: "עובדי הסט עובדים כתף אל כתף עם השחקנים, וכעת הם נקלעו למצב אבסורדי בו במקום עבודה אחד חלק מהעובדים זכאים לקבל דמי אבטלה - והעובדים שנכפה עליהם לעבוד עם חשבונית אינם זכאים לכך"

איתמר אביטן, מנכ"ל אקט / צילום: רוני שיצר
איתמר אביטן, מנכ"ל אקט / צילום: רוני שיצר

מגפת הקורונה פוגעת באופן חמור בתחום ההפקות בישראל. למעשה, כל ההפקות עליהן עובדים בתקופה האחרונה - למעט "האח הגדול" - הוקפאו. כתוצאה מכך נפגעים כאלף עובדי תעשיית ההפקה, ביניהם צלמים, תאורנים, מאפרות, מלבישות, מפיקים בפועל וכדומה.

על המתרחש מאחורי הקלעים של תעשיית ההפקה ניתן ללמוד ממכתבו של איתמר אביטן, מנכ"ל אקט (איגוד עובדי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל), למנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר. "בימים אלה נעצרות כל ההפקות של הסדרות, סרטי הקולנוע והפרסומות ברחבי ישראל", כך נכתב. "לדוגמה, הפקה גדולה של חברת נטפליקס נעצרה, העובדים מארה"ב חזרו במהרה לבתיהם, ו-150 עובדים נשארו ללא פרנסה.

"דוגמה נוספת היא עובדים שכבר כמה חודשים לא עובדים ובהמתנה להפקה שהייתה צריכה להתחיל וכרגע נדחתה. המשמעות היא שעוד כמה חודשים הם לא יעבדו".

על-פי אביטן, "זוהי מכה קשה המערערת ממש את הביטחון הכלכלי של העובדים ובני משפחותיהם. עובדי מקצועות הסט עובדים כתף אל כתף עם השחקנים, וכעת הם נקלעו למצב אבסורדי בו במקום עבודה אחד חלק מהעובדים (השחקנים) זכאים לקבל דמי אבטלה - והעובדים שנכפה עליהם לעבוד עם חשבונית אינם זכאים לדמי אבטלה".

אביטן מסיים את המכתב בבקשה לפעול לעזרתם של אלף עובדי הסט שמייצרים את הקולנוע והטלוויזיה בארץ, ולפנות לשר בבקשה לתקן את הצו באופן מיידי ובדיעבד, כדי שתהיה לעובדים אכשרה לדמי אבטלה.

נזכיר כי בשנה האחרונה מתנהל קרב בין אקט לארגון המפיקים סביב דרישת הארגון להפוך את עובדי הסט שמועסקים כפרילנסרים לעובדים שכירים. לארגון המפיקים אין התנגדות עקרונית למהלך, אך לשיטתם, על ההסתדרות להפוך למעסיק של אותם עובדים.