יום שני השחור: המדדים בארה"ב נפלו ב-13% - היום הגרוע מאז 1987; טראמפ מודה: "ארה"ב עשויה להיכנס למיתון"

הפד חתך את הריבית ל-0 ושלח את הדאו ג'ונס, מדד הנאסד"ק ומדד S&P 500 ליום הגרוע מאז 1987 • הנפט צלל ב-10%, מדד הפחד (VIX) נסק ב-43% • בורסות אירופה נפלו בעד 7% • פאואל הוסיף הערב תמיכה מאסיבית לשוק הריפו

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

22:00

המשך המפולת בניו יורק. המדדים המובילים בוול סטריט רשמו את היום הגרוע מאז 1987 עם נפילות של סביב ה-13% של מדד דאו ג'ונס, כאשר כל המניות במדד נצבעו באדום בוהק. מדד הנאסד"ק ציין את היום הגרוע מעולם עם נפילה של 12.3%, ומדד S&P 500 צלל בכ-12% לרמה הנמוכה מחודש דצמבר.

המדדים המובילים ננעלו בירידות חדות שהתגברו לקראת הסגירה, וזאת על רקע הנאום של טראמפ שהודה כי "ארה"ב עשויה להיכנס למיתון". לדבריו, משבר הקורונה צפוי להימשך לפחות עד החודשים יולי אוגוסט.

עוד הוסיף טראמפ כי הממשל יעמוד מאחורי חברות התעופה "ב-100%" שכן שיתוק הענף אינו באשמתם. הדיווח העביר את מניות התעופה לעליות חדות. מנייתה של אמריקן איירליינס גרופ  עברה מנפילות של 17% לזינוק של 7.5%.

הורדת הריבית של הפד אמש התקבלה בקרב המשקיעים כצעד של פאניקה, ובהמשך לכך הבנק המרכזי הוסיף היום עוד 500 מיליארד דולר לשוק הריפו.

21:00

נמשכת המפולת בוול סטריט בצל התפשטות הקורונה במדינות המערב. המדדים נופלים בעד 9% בעוד מדד הפחד מזנק ב-35%, כאשר הורדת הריבית של הפד אמש התקבלה בקרב המשקיעים כצעד של פאניקה. הפד הוסיף היום עוד 500 מיליארד דולר לשוק הריפו.

הנפט צלל ב-10% מתחת ל-29 דולרים, בכך נפל לרמתו הנמוכה מאז 2016.

התפתחויות בענף התעופה בצל החשש מפשיטת רגל. לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, חברות התעופה אמריקן איירליינס , דלתא איירליינס  ויונייטד איירליינס הולדינגס  מנהלות משא ומתן על הממשלה לחילוץ בהיקף של 50 מיליארד דולר. לפי בלומברג, חברות התעופה הגדולות שרפו 96% מהתזרים מזומנים על רכישה חוזרת של מניות, והקריסה כעת במניותיהן על רקע שיתוק ענף התעופה העולמי, מעמידה את החברות פסע מפשיטת רגל.

לדברי מייקל גאפן, הכלכלן הראשי של ברקליס בארה"ב: "הצעדים שנקט הפד בהורדת הריבית, רכישת אג"ח וניירות ערך מגובי משכנתאות ב-700 מיליארד דולרים עלו על ציפיות השוק. יחד עם זאת, אנו תוהים אם חלון ההנחה על הלוואות למוסדות הפיננסיים במטרה להזרים אשראי למשקי בית ולעסקים יאכזב את השווקים. בזמן שהמטרה של חלון ההנחה היא לספק נזילות למערכת הפיננסית, בעיקר בזמן של מתח עולה בשווקים, מוסדות פיננסיים תמיד התנגדו לניצול חלון זה בגלל החשש מסטיגמה. אותם גופים חוששים שהשימוש בחלון ההנחה ישלח לשוק מסרים שליליים שהם מתמודדי עם אי יציבות פנימית. בכדי הבטיח את יעילות הצעד, הבנקים צריכים לרצות להשתמש במכשיר זה, למרות החשש מסטיגמה. ב-2007, החשש מסטיגמה אילץ את הבנק הפדרלי לצאת בתכנית של מכרז על תנאי ההלוואה ( TAF - Term Auction Facility ) כך שהסטיגמה ירדה והאיתות של בנקים שנטלו הלוואות במסגרת זו היה פחות שלילי".

גאפן מוסיף כי חלון ההנחה של הפד פעל היטב באירועים ייחודיים כמו ה-11 בספטמבר והפסקת החשמל הגדולה בצפון מזרח ארה"ב ב-2003. "בשני אירועים אלה הזעזוע על השווקים נתפס כייחודי. האירוע שאנו חווים כרגע עשוי להיתפס באותו האופן. הפד הפחית את עלות האשראי בחלון ההנחה וההרחבה של תנאי ההלוואה ל-90 ימים עשויים להפחית את הסטיגמה על מוסדות פיננסיים שיטלו הלוואות באותו אופן שמכרז עושה זאת. למרות זאת, משבר הקורונה יימשך יותר זמן מהאירועים שהוזכרו ולכן ייתפס פחות כאירוע ייחודי מוגבל בזמן".

19:00

בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות בצל המפולת בשווקים בהובלת מניות התעופה. הדאקס הגרמני צנח ביותר מ-5%, הפוטסי איבד כ-4% והקאק הצרפתי צלל ב-5.75%.

18:20

הפד בראשות היו"ר ג'רום פאואל מנסה לשדר מסר נוסף לשווקים ולפיו בכוונתו להזרים עוד 500 מיליארד דולר לשוק הריפו. רק בחמישי האחרון הפד הודיע על הזרמה של 1.5 טריליון דולר לשוק הריפו. 

לפי שעה המדדים בניו יורק צוללים כאשר הציבור מקבל את המהלך האחרון של הורדת הריבית לאפס, כפאניקה. מדד דאו ג'ונס צולל ביותר מ-8%, הנאסד"ק מאבד 7.5% ומדד S&P 500 נופל ב-7.8%.

17:00

בורסות וול סטריט נופלות בכ-8% לאחר צלילה חופשית שהפעילה מנתק זרם בפתיחה. המדדים נופלים כעת ב-8%. הנפילות בשווקים מגיעות על רקע הפחתת הריבית על ידי הפד ל-0% הלילה, מהלך שמשדר פאניקה לציבור בעוד הנשיא טראמפ נושף בעורפו של להנגיד פאואל ומאיים להזיזו מהתפקיד.

אפל  מאבדת כ-8% על רקע החלטת הרשויות בצרפת להטיל עליה קנס של 1.1 מיליארד יורו בגין הפרת חוקי הגבלים עסקיים בחוזים עם ספקים. 

מניותיהן של חברות התעופה ממשיכות לדמם. אמריקן איירליינס  צוללת ב-9% ומשלימה התרסקות של 56% בחודש האחרון.

פייסבוק  נופלת בכ-10%, גוגל (אלפאבית ) צונחת ב-7.5%, אינטל  צוללת ב-7.5%, נטפליקס  נופלת בכ-5%, מנייתה של יצרנית השבבים אנבידיה  צונחת ב-9%, קוואלקום  מתרסקת ב-11%.

נשיא הנציבות האירופית מציע לאסור נסיעות שאינן חיוניות אל האיחוד האירופי למשך 30 יום. 

16:00

המדדים בוול סטריט צונחים עם חידוש המסחר כאשר דקות מהפתיחה הופעל מנתק זרם בשל צניחת המדדים. הדאו ג'ונס נופל בכ-10%, הנאסד"ק ב-9.4% ומדד S&P 500 צולל ב-9.7%. מדד הפחד (VIX) מזנק ביותר מ-20%.

הפאניקה בשווקים הוצתה מחדש על רקע הפחתת הריבית על ידי הפד ל-0% הלילה, מהלך שמשדר פאניקה לציבור. 

מחיר הנפט צולל ב-8% מתחת לרמה של 30% דולרים לחבית. מחיר הזהב נופל ב-3% לרמה של 1,471 דולרים.

באירופה מדד הדאקס הגרמני צולל בכ-8%, הקאק ב-9% ומדד יורוסטוקס 50 נופל בכ-9%.

"צפוי עוד יום לא פשוט בשווקים", אמר אבישי קרואני מנכ"ל פעילים ניהול תיקי השקעות. "מילת המפתח היא תנודתיות יותר גבוהה מ-2008. אמריקה די בפאניקה, הולכת לסגר, עם מערכות לא טובות, כגון בבריאות. המצב באירופה מחמיר וגרמניה סוגרת את גבולותיה. ככל שיהיו צעדי בריאות מהירים יותר, כגון סגר, בטווח הקצר, כך גם יהיה סיכוי להקדמת הפתרון וההתאוששות אחרי כן".

15:40

המדדים קרסו בפתיחת המסחר בוול סטריט והפעילו את מנגנון עצירת המסחר ל-15 דקות. זאת לאחר המהלך הדרמטי של הפד אמש, שחתך את הריבית ל-0% במטה לספק נזילות לכלכלה.

מדד דאו ג'ונס צלל ב-12% במהלך הגרוע מאז 1987.

14:25

החוזים בניו יורק ממשיכים לצנוח. 

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הודיעה כי היא מוכנה להשתמש בנפח ההלוואות העומד לרשותה, בהיקף 1 טריליון דולר, כדי לסייע למדינות ברחבי העולם להתמודד עם ההשפעות ההומניטריות והכלכליות של וירוס הקורונה.

"כקו הגנה ראשון הקרן יכולה לפרוס את מענה החירום הגמיש שלה, שמעניק פתרון מהיר, כדי לסייע למדינות עם צרכים דחופים בתחום מאזן התשלומים", אמרה כריסטינה גאורגייבה, יו"רית הקרן.

באירופה נמשכות צניחות השערים והמדדים יורדים קרוב ל-9%. 


12:40

נמשכות הירידות החדות בבורסות אירופה, כתגובה לסגירה לחלוטין כמעט של הכלכלות ביבשת. מדד סטוקס 600 האירופי נחתך בקרוב ל-8% וירידות דומות נרשמות בבורסות מילאנו, פריז ופרנקפורט, בעוד בורסת לונדון מאבדת 6.5%.

מניית חברת התיירות TUI  צוללת בכ-30% לאחר שהחברה הנסחרת בלונדון הודיעה על עצירת מרבית פעילותה.

מחירי הנפט ממשיכים לצלול וחבית נפט מסוג ברנט מאבדת יותר מ-8%. 

הצעדים החריפים של הפד אמש לא מפריעים לחוזים העתידיים בניו יורק לצנוח בחדות. החוזים הפעילו את מנגנון "מגבלת התחתית" לאחר ירידה של 5%. מגבלת המסחר מובילה את המשקיעים לבחון את קרן הסל העוקבת אחר מדד S&P 500 כדי לקבל אינדיקציה טובה יותר לגבי הצפוי בפתיחת המסחר. הקרן צוללת 9% בטרום-מסחר, ומאותתת על כך ש"הפסקת זרם" תופעל לאחר פתיחת המסחר. ירידות של יותר מ-8% נרשמות גם במסחר המוקדם בקרנות שעוקבות אחר מדד נאסד"ק.

חברת אפל נקנסה היום בסך של 1.1 מיליארד אירו על-ידי רשויות ההגבלים העסקיים בצרפת, על התנהלות אנטי-תחרותית. 

10:45

מתחזקות הירידות באירופה, ומדד סטוקס 600 רושם כעת ירידות של 8%. מניות מגזר הנופש והפנאי צוללות בכ-14%.  

השווקים מגיבים היום לסגירת היבשת לפעילות. ספרד הציבה סגר בן 15 יום ואסרה כל תנועה בלתי הכרחית על 46 מיליון אזרחיה. המדינה הכריזה על מצב החירום לאחר שהנתונים בה מצביעים על מספר מקרי הקורונה הגדול באירופה אחרי איטליה.

גרמניה וצרפת סגרו חלק גדול מהכלכלות שלהן וביצרו את הגבולות במאמץ לשלוט בהתפשטות הווירוס.

בבריטניה נשמעות קריאות לנקוט צעדים חריפים יותר לאחר שטראמפ הרחיב את איסור הנסיעות שלו גם לבריטניה ולאירלנד.       

מניות חברות הטיסות והנסיעות סופגות מהלומה קשה. Tui צוללת 28%, איזיג'ט ב-27%, IAG, החברה האם של בריטיש איירווייז מאבדת יותר מ-20% ואייר פרנס קלמ צוללת 17%. 

10:30

המסחר באירופה מתנהל היום בירידות חדות בעקבות הורדת ריבית הפד אמש ל-0, ועל רקע סגירת הפעילות ברוב היבשת בגלל התפשטות הווירוס. המדדים המרכזיים רושמים כולם ירידות של סביב 5%. 

09:30

בורסות הונג קונג וסינגפור נסחרות לקראת סיום המסחר בהן בירידות של יותר מ-4%. ביתר הבורסות המובילות באסיה הסתיים המסחר. שנחאי צללה ב-3.4%, טוקיו איבדה 2.5%, מדד קוספי בקוריאה הדרומית ננעל בירידה של 3.2%, אוסטרליה איבדה 9.7% ובשנזן נרשמות לקראת הסגירה ירידות של כ-5% במדדים.  

ירידות חדות נרשמות היום במחיר הנפט ומחיר חבית ברנט מאבד כ-5%. תשואות אג"ח ארה"ב ל-10 שנים צונחת לכ-0.76%. 

בסין התפרסמו היום כמה נתונים כלכליים. ההשקעה בנכסים קבועים צנחה בפברואר ב-24.5% לעומת שנה קודמת, לעומת תחזיות לעלייה של 2.8% ולעומת עלייה של 5.4% בינואר. הייצור התעשייתי בפברואר צנח ב-13.5% לעומת שנה קודמת, בהשוואה לתחזיות של 1.5% ולעומת צמיחה של 6.9% בינואר. שיעור האבטלה עלה ל-6.2% בפברואר. 

08:00

ירידות שערים נרשמות באסיה היום (ב'), ובורסת אוסטרליה קורסת בכ-10%, לאחר שבמסגרת צעדי חירום חתך הבנק האמריקאי המרכזי אמש את הריבית ל-0%, והוציא לדרך תוכנית הקלה כמותית מסיבית.

מדד הפיננסים האוסטרלי צולל בשיעור דו-ספרתי, ומניות הבנקים הגדולים נחתכות.

בהונג קונג רושם מדד הנג סנג ירידות של 3.5%, ובשנחאי נרשמות ירידות של 2%. בורסת שנזן מאבדת 3.5% ומדד קוספי בקוריאה יורד 1.5%.

בטוקיו נרשם מוקדם יותר מסחר תנודתי בניקיי, והמדד נע בין עליות לירידות אולם כעת הוא צונח ב-3%.

בסינגפור נרשמות ירידות של 4% ומדד ניפטי בהודו צולל ב-5%.

נפילות חדות נרשמות בחוזים העתידיים על המדדים בניו יורק. מדדי המניות הגיעו ל"גבול התחתון", ירידה של 5%, שנועד להפחית את הפאניקה בשווקים, ושמתחתיו לא מתבצעות עסקאות.

הין היפני, המשמש הדרך כלל מקלט למשקיעים בזמני אי ודאות כלכלית, נסחר ב-106.82 ין לדולר, לאחר רמה נמוכה של 108 דולר בשבוע שעבר.