גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המפסידים הגדולים במפולת: פתאל, תשובה ואקירוב איבדו מיליארדים משווי החזקותיהם

בזמן שקבוצת דלק איבדה 85% משווייה בחודש האחרון, גם רשת המלונות של דוד פתאל מאבדת גובה, עם צלילה יומית בשיעור של 40% וחודשית של קרוב ל-80% ● פתאל מגיבה בצעדים דרמטיים של סגירת כ-50 מלונות וצמצומי כוח אדם מסיביים

דוד פתאל, יצחק תשובה, אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר ויוסי כהן, גלובס
דוד פתאל, יצחק תשובה, אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר ויוסי כהן, גלובס

למרות שרוב הכותרות אודות המפולת בשוק ההון המקומי מתרכזות במצבה העגום של קבוצת דלק , שגורפת את התואר הלא מחמיא של המניה בעלת הביצועים הגרועים בבורסה בחודש האחרון (צניחה של כ-85%), מי שמאיימת לעקוף אותה היא מניית רשת המלונות פתאל החזקות , שבשליטת המייסד דוד פתאל. צלילה דו-ספרתית חדה שרשמה המניה היום, שעמדה על 40%, השלימה לה קריסה חודשית המתקרבת לזו של קבוצת דלק (קרוב ל-80%).

במספרים, ירידת ערך המניה קיצצה את שווייה של פתאל החזקות מתחילת החודש בכ-5.5 מיליארד שקל, לשווי נוכחי של כ-1.7-1.6 מיליארד שקל. ירידה זו קיזזה "על הנייר" יותר מ-3.5 מיליארד שקל משווי החזקותיו של דוד פתאל עצמו (כ-57%) ובת זוגו לשעבר הדסה (כ-7%) בחברה, שעמדו יחד לפני חודש על כ-4.7 מיליארד שקל, וכעת שווים יחד כ-1.1 מיליארד שקל בלבד.

לצד הירידות במניית פתאל החזקות, ירידות חדות נרשמו היום גם בצמד סדרות האג"ח שלה, שעמדו בשעות הצהריים על כ-12%-10% והובילו את התשואות עליהן לרמות "זבל" בטווח של כ-20%-15%, ומגמה שלילית אחזה גם בשלוש סדרות אג"ח החברה הבת פתאל אירופה, שם טווח התשואות עומד על כ-30%-12%. ההיקף המצרפי של כל הסדרות עומד על כ-2 מיליארד שקל.

ברקע לירידות החדות בני"ע של פתאל היום עומד עדכון דרמטי שפרסמה החברה אמש, של תוכנית שתוכננה "לצורך התאמת הוצאותיה לירידה הצפויה בהכנסות". זו כוללת בעיקרה החלטה דרמטית על סגירת כ-50 מתוך 180 מלונות הרשת הפעילים בישראל ובאירופה, נוסף לעצירת מרבית ההשקעות והשיפוצים במלונות, בחינת צעדים למכירת מלונות והכנסת שותפים למלונות, צמצומים מאסיביים במצבת כוח האדם של הרשת והוצאת עובדים לחופשות, פנייה לרשויות בבקשה לקבלת הנחות ודחיות תשלומים והפחתת תשלומים לנותני שירותים וספקים.

כך צנח שווי החזקותיהם של כמה מבעלי השליטה הבולטים בבורסה

דוד, הדסה והמימוש הגדול ב-2019

עוד כוללת התוכנית "בחינת אפשרויות של מימון מחדש לנכסים לא ממומנים או לנכסים ממומנים עם LTV (יחס חוב לשווי, א' ל') נמוך באופן יחסי וכן פריסה מחדש של חלק מהאשראי הבנקאי של החברה".

בפתאל מעריכים, כי ביצוע פעולות אלה "עשוי להביא לקיטון משמעותי בתזרים ההוצאות השוטפות של הקבוצה בחודשים הקרובים, באופן שיהיה בו כדי להפחית במידה מסוימת את ההשפעה הישירה של הקיטון המהותי שצפוי בהכנסותיה בחודשים הקרובים".

יחד עם זאת, הדגישו שם כי "היות וחלק מפעולות אלה תלוי במידת שיתוף הפעולה, הנכונות והרצון הטוב של צדדי ג' (ובכלל זה רשויות במדינות הפעילות של הקבוצה), אין כל ודאות שיעלה בידי החברה להשים את הפעולות".

פתאל אמנם סובל מירידת שווי דרמטית בהחזקותיו, אולם השכיל (יחד עם בת זוגו לשעבר) לממש נתח מהן במהלך השנה שעברה, חלקן כשמניית החברה הייתה קרובה לרמת השיא שלה, בתמורה כוללת של כ-550 מיליון שקל - רובה (כ-460 מיליון שקל) לדוד פתאל, מייסד, יו"ר ומנכ"ל החברה, והיתרה הדסה.

רוב השווי של אלרוב נדל"ן נמחק

לצד דוד פתאל, נפגע מרכזי מגל הירידות בבורסה, הוא כאמור יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק ששווי החזקותיו "על הנייר" בחברה (כ-62% מההון) התכווץ תוך חודש כמעט ב-3 מיליארד שקל. השווי הנוכחי של אותן החזקות עומד כיום על שווי מצומק של כ-400-450 מיליון שקל - לעומת כ-3.2 מיליארד שקל באמצע חודש פברואר. זאת בזמן ששווי הקבוצה התכווץ לכ-700 מיליון שקל בלבד, לעומת שווי של כ-5.2 מיליארד שקל לפיה נסחרה לפני כחודש.

עוד בעל הון שסופר הפסדים כבדים הוא אלפרד אקירוב, בעל השליטה בחברת ההשקעות אלרוב נדל"ן . פעילותה של אלרוב, בדומה לפתאל החזקות, מתרכזת גם היא בתחום המלונאות בנוסף לפעילותה בתחום הנדל"ן המניב. כבר לפני שלושה שבועות החברה עדכנה על צפי לירידה בהכנסות ממלונותיה גם בישראל וגם באירופה, בעיקר בשל ביטול הזמנות קיימות לצד ירידה בהזמנות עתידיות.

המסחר במניית אלרוב נדל"ן התאפיין היום בירידות שערים חדות, כחלק מכיוון השוק, והן עמדו על כ-11% בנעילה. ירידות אלה סיכמו למניה ירידה חודשית של כ-60%, והובילו את החברה להיסחר לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל - מה שמשלים לה איבוד ערך של כ-2 מיליארד שקל מאמצע פברואר, אז נסחרה לפי שווי של כ-3.5 מיליארד שקל.

שווי החברה ירד מתחילת החודש בכ-2.5 מיליארד שקל, ועמד אחרי הירידות היום על כ-1.5 מיליארד שקל, לעומת כ-4 מיליארד שקל לפני חודש. ירידה זו משקפת "היעלמות" של קרוב ל-2 מיליארד שקל משווי החזקותיו "על הנייר" של אקירוב (כ-73%) ושל ילדיו שרון וג'ורג'י אקירוב (כ-5%) בחברה, שעמדו בתחילת החודש על יותר מ-3 מיליארד שקל וכיום מסתכמים בכ-1.2 מיליארד שקל.

נוסף לפעילות הנדל"ן שלה, אלרוב נדל"ן מבצעת השקעות בני"ע, שכוללות בעיקרן החזקה במניות בנק לאומי , שאיבדו גם הן חלק משמעותי משווין בגל הירידות האחרון (ירידה חודשית של כ-25%). בנוסף, אלרוב נדל"ן נפגעה בצורה חדה ומהירה מהשקעה שביצעה לאחרונה במניות כלל ביטוח , שמנייתה בולטת גם היא בחלק התחתון של התשואות בבורסה עם צלילה של יותר מ-50% בערכה תוך חודש. ירידות אלה נרשמות לאחר שאלרוב נדל"ן עדכנה על עיקר הרכישה שביצעה ממניות כלל ביטוח בדוחותיה הכספיים האחרונים, שפורסמו בחודש נובמבר, ובסך הכול רכשה נתח של כ-5% ממניות חברת הביטוח בחודשים האחרונים תמורת כ-150 מיליון שקל. 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה