גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בסין מתקרבים לחולה הראשון ואיך שומרים על תזרים המזומנים: המדריך היומי לעולם במשבר

למה לחולה הראשון אין שום קשר לשוק בווהאן, איך אפשר לצלוח את המשבר ומה אומרות כותרות העולם ● מדריך יומי של "גלובס" יגלה לכם את כל מה שכדאי לדעת וצריך להכיר, בדגש על כלכלה, מדע וסיקור עולמי

פנגולין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
פנגולין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חזית המדע:

בסין מתקרבים לחולה הקורונה הראשון, ואין לו שום קשר לשוק בווהאן

החולה המוקדם ביותר ב-Covid-19 הידוע לעולם הוא נכון להיות גבר בן 55, שהודבק במחלת הקורונה בנובמבר 2019. כך על פי העיתון South Morning China Post. הגבר הוא תושב מחוז חוביי, אך לא תושב העיר ווהאן שנחשבה עד כה למוקד הווירוס.

לאיש לא היה שום קשר לשוק הדגים בווהאן, אשר נחשד עד לא מזמן כמקום שבו עבר הווירוס מבעל חיים לאדם. בשוק נמכרות חיות אקזוטיות רבות למאכל, ונראה שהווירוס הגיע מחיה אקזוטית שכזו. רבים מן החולים הראשונים שאותרו בווהאן בסוף דצמבר ותחילת ינואר, ימי המודעות הראשונים למגפה, ביקרו בשוק הזה. אולם, מציאת חולה שנדבק כנראה מוקדם יותר ומעולם לא ביקר בשוק, מעלה את הסבירות שבן אדם הוא שהביא את המחלה לשוק, ורק קודם לכן אירעה הידבקות מחיה.

עוד לפני איתור המקרה הזה, כתב העת המדעי המוביל The Lancet תיאר אדם שנדבק במחלה כבר ב-1 בדצמבר 2019, ולא היה לו כל קשר לשוק הדגים. מציאת אדם שני מסוג זה ממשיכה לנקות את שוק הדגים מאשמה.

ההערכה היא עדיין כי מדובר בווירוס שהחל בבעל חיים אקזוטי שנאכל או נצרך כתרופה מסורתית. חיות יכולות לחלות בסוגים שונים של וירוסי קורונה, אם כי נראה כי הווירוס הנוכחי עבר מוטציה שאינה מאפשרת לו להדביק חיות מחמד. החשוד כמקור המחלה הוא העטלף, משום שהווירוס התוקף בני אדם חולק 96% מן הגנים שלו עם וירוס קורונה ידוע התוקף עטלפים.

אלא שאכילת עטלפים לא כל כך מקובלת בווהאן, ולכן נולדה השערה חדשה - העטלף העביר את הווירוס לחיה אחרת, והיא זו שנאכלה. נמצא שהווירוס של העטלף דומה גם לקורונה שנמצאת בפנגולינים, יונקים חמודים מכוסי שריון אצטרובלי, שנמצאים בסכנת הכחדה בסין משום שהם נצרכים למאכל וגם נחשבים ברפואה המסורתית כמשפרי כוח גברא. כך שאחת ההערכות היא שהעטלף העביר את הווירוס לפנגולין, והוא העביר אותו לאדם.

עדיין לא ברור אם החולה מנובמבר הוא אכן חולה הקורונה הראשון, ולא בטוח שאי פעם יתגלה החולה הראשון, משום שרבים עוברים את המחלה בקלות ובכלל לא מודעים לכך שהם חולים בה. אולם בכל זאת ההתחקות אחר המקור חשובה, משום שאם נדע בדיוק מאיזו חיה הגיע הווירוס, נוכל לוודא כי לא נזכה בעתיד הקרוב למוטציה חדשה שלו, אולי מסוכנת יותר. 

גלי וינרב

הטיפ הכלכלי:

כך תשמרו על תזרים המזומנים ותצלחו את המשבר

אחת המטרות של עסקים שרוצים לצלוח את המשבר היא לשמור על תזרים המזומנים. רו"ח אמיר קינן, סגן נשיא לשכת יועצי המס, נותן בטיפים לבעלי העסקים כיצד לשפר את תזרים המזומנים שלהם בתקופה הקרובה.

1. בחינת רווחיות העסק לעתיד

"מומלץ לבעלי העסקים לערוך דווקא בתקופה צפי של הרווחיות העתידית לשנת 2020 לאור המצב, ובהתאם לכך להתאים את שיעור תשלומי מקדמות מס הכנסה וביטוח לאומי. התאמתם לרווחיות הצפויה יכולה להיות מקור לסיוע בתזרים המזומנים. יום, במרבית העסקים, כבר ניתן להעריך את הירידה בהכנסות, ולכן רצוי לשקף אותן כבר היום בתשלומי המס השוטפים. ככל שיהיה שינוי לחיוב בעתיד, תמיד יהיה ניתן להתאים את המקדמות להכנסה הגבוהה יותר".

2. בחינת מסלולי הקרנות והקופות

"כל קופת גמל וקרן השתלמות מציעה לבעלי הקופות מסלולי השקעה שונים. חלק ממסלולי ההשקעה כוללים מרכיב מנייתי גבוה ואחרים כוללים מסלולי השקעה סולידית. רבים מבעלי הקופות אינם מודעים למסלול שבו קופת הגמל שלהם נמצאת. מומלץ לבדוק באיזה מסלול הקופה מושקעת ובהתאם לכך לבקש שינוי למסלול סולידי לעת הזו. ככל שהמרכיב המנייתי גבוה, יש לשנות מסלול למרכיב סולידי למניעת הפסדים בקופה. שינוי המסלול ברוב הקופות מבוצע אינטרנטי ואונליין, כך שלא מדובר בתהליך מורכב".

3. מימוש הפסדים מניירות ערך

"ככל שיש הפסדים מניירות ערך 'על הנייר', מומלץ לממש את ניירות הערך כדי שההפסד יהיה מוכר לצורכי מס בעת עריכת הדוח השנתי לשנת 2020. באופן זה יתאפשר לכם קיזוז מההפסד של הכנסות מדיבידנד וריבית ניירות ערך, וכן קבלת החזרי מס שנוכה לכם במקור מהכנסות אלו".

4. פריסת חובות מע"מ

"כל עסק שמגיש דוח מע"מ חודשי או דו חודשי, זכאי לבצע פריסת תשלומים בגין שלושה דוחות במהלך השנה. זה הזמן לנצל את הזכות הזו ולפרוס את חוב המע"מ. כדי לממש את הזכות יש להצטייד במכתב בקשה לפריסה, ולהגיע למשרדי המע"מ האזורי המטפל בתיק. כיום לאור הגבלת התנועה, ניתן אולי יהיה לבצע את הפריסה באמצעות מערכת פניות מייצגים באינטרנט. מהלך כזה יכול לסייע למצוקה העכשווית בתזרים המזומנים". 

5. פריסת הלוואות קצרות מועד

"עסקים רבים נטלו הלוואות קצרות מועד לתקופות של 24 חודשים ואף קצרות מכך. עקב המצב הנוכחי, מומלץ לפנות לבנק ולבקש לפרוס הלוואות לתקופות ארוכות יותר - ניתן לקבל פריסה ל-60 חודשים, ללא כל בעיה - ובכך לצמצם את החזרי ההלוואה החודשיים, ולסייע - שוב - בתזרים המזומנים". 

אלה לוי-וינריב

מה קורה בעולם:

באירופה סוגרים גבולות, בסין מבינים את עוצמת הפגיעה

"הבנקים המרכזיים פועלים כדי להציל את העולם מפנדמיה כלכלית", מכריזה הכותרת הראשית של ה"טיימס" הלונדוני, שמתרכז בזווית העסקית של המשבר הנוכחי, עוד לפני קריסות הבורסות שנרשמו באירופה. העיתון הפרו-שמרני מציין כי ראש הממשלה השמרני בוריס ג'ונסון "נאבק לשמור על שליטה" בעוד מספר הקורבנות במדינה מגיע ל-35. היום התרכזו המפולות בחברות התעופה, בעוד TUI דיווחה בגרמניה כי היא זקוקה להלוואות ולחילוץ ממשלתי. מנהיגי מדינות ה-G7 יקיימו ביום שני ועידה מיוחדת - שתתקיים באופן מקוון - כדי לתאם את המאבק בקורונה.

 עיתון ה"טיימס" הלונדוני. "הבנקים המרכזיים פועלים כדי להציל את העולם מפנדמיה כלכלית" / צילום: צילום מסך

"איגלסיאס ניסה לנצל את המשבר כדי להלאים את חברות האנרגיה ובתי החולים", מאשים העיתון הכלכלי הספרדי "אל אקונומיסטה" את פאבלו איגלסיאס, מנהיג מפלגת השמאל הפופוליסטית "פודמוס", השותף לקואליציה עם הסוציאל-דמוקרטים. יותר ממאה מיליון מתושבי האיחוד האירופי נמצאים בסגר כלשהו והתבקשו שלא לצאת מהבתים, בעוד עסקים רבים וחנויות ברחבי היבשת סגורים והממשלות סוגרות בהדרגה את גבולותיהן. באוסטריה, איטליה וספרד נחשבים הצעדים והגבלות התנועה לחריפים ביותר, והמרחב הציבורי אמור להיות שומם לגמרי למעט קניות הכרחיות ועבודה הכרחית. גרמניה סגרה חלקית את גבולותיה ובבוואריה הכריזה הממשלה על מצב חירום.

עיתון הכלכלה הספרדי "אל אקונומיסטה". "איגלסיאס ניסה לנצל את המשבר כדי להלאים את חברות האנרגיה ובתי החולים" / צילום: צילום מסך

בסין התפרסמו נתונים המלמדים עד כמה חמורה הפגיעה במשק הסיני כתוצאה ממשבר הקורונה, שנראה כי הוא עומד לחלוף. רק 22 מקרים חדשים נרשמו בה ביממה האחרונה. הפעילות התעשייתית ירדה ב-14%, הצריכה צנחה ב-20% וההשקעות ירדו ב-24% בחודשיים הראשונים של השנה. נתונים אלה גדולים פי עשרה מהתחזיות של המומחים. בימים אלה חוזרת סין לייצר, מפעלים נפתחים מחדש במתכונת מלאה ומוסרות ההגבלות על תנועת בני אדם. הממשלה בבייג'ין כבר החלה בתוכניות תמריצים בשווי עשרות מיליארדי דולרים כדי לשקם את הכלכלה במדינה. עמוד השער של השופר הרשמי של בייג'ין "גלובל טיימס" מכריז: "סינים בהלם מהכניעה של מדינות מערביות לקורונה". כותרת אחרת מציגה את האתגר הסיני החדש: לשמור על המדינה ממקרי הדבקה חדשים: "סין מתבקשת לאסור טיסות". 

עמוד השער של עיתון "גלובל טיימס", השופר הרשמי של בייג’ין. "סינים בהלם מהכניעה של מדינות מערביות לקורונה" / צילום: צילום מסך

אסף אוני

עוד כתבות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"