דעה: מי דואג לעצמאים.ות בישראל?

למישהו יש ספק למה הפגיעה בעסקים הקטנים והבינוניים, ולמה העובדה שרבים מהם בבעיה קיומית קשה צריכות לעניין את כולנו? • נראה שזה הזמן של העצמאים לחפש פתרונות יצירתיים

עצמאית / צילום: שאטרסטוק
עצמאית / צילום: שאטרסטוק

משבר הקורונה מכה בחוזקה, ובין הראשונים להרגיש את השפעותיו הוא ציבור העצמאים בישראל, שעלול לחטוף מכה אנושה כתוצאה ממשבר מתמשך שכזה.

לפי סקר של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, בשנת 2018 היו בישראל 540 אלף עסקים שעונים על ההגדרה הזו. ואם למישהו יש ספק למה הפגיעה בהם צריכה לעניין את כולנו, הרי שלפי הסקר עסקים אלו תרמו בשנים האחרונות 60% ממקומות העבודה החדשים.

זה המקום לציין שחלק לא מבוטל מציבור העצמאים בישראל הם עסקים זעירים של עד חמישה עובדים. לעסקים אלו אין רשת ביטחון כלכלית למקרה של ירידה משמעותית בהכנסות.

גם הפיצוי לעצמאים שהוכרז עליו בינתיים הוא שולי, ויותר רבים בבעיה קיומית קשה.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות?

בהנחה שגם במצב של משבר מתמשך, התמיכה הממשלתית לעצמאים תהיה מוגבלת, נראה שזה הזמן של העצמאים לחפש פתרונות יצירתיים.

כך למשל, ניתן להציע כל שירות וירטואלי, בין אם מדובר בשיחות וידאו או קורסים דיגיטליים. בימים האחרונים רואים יותר ויותר פרסומים של מוצרים כאלה, וסביר להניח שזה יימשך.

בנוסף, כדאי לזכור שמשברים סופם להסתיים. גם ללא כדור בדולח, נראה סביר להניח שלאחר תקופה כלשהי המשק יחזור לעצמו, אבל אף אחד לא באמת יודע כמה זמן זה ייקח.

המצב הנוכחי מאפשר לנו להתמקד במיתוג של העסק וחשיפה שלו. אנשים מבלים שעות רבות מול המחשב, באתרי חדשות וברשתות החברתיות. חפשו דרך להתחבר אל הנושא, להציע שירות כלשהו - אפילו כמתנה, וליהנות מהטראפיק שהמצב מייצר. בטווח הארוך זה עשוי להשתלם לכם.

ולבסוף, תהנו מהעצירה. אין לנו הרבה הזדמנויות לעצור, ולבחון את העסק וההתאמה שלו לתשוקה ולערכים שלנו. זה הזמן לבנות תוכנית עסקית לשנה הקרובה (לפחות), לדייק את תחומי הפעילות שלכם ולייצר מוצרים חדשים שתמיד רציתם להוציא, אבל לא היה לכם זמן לכך.

זכרו, משברים הם הזדמנות להמציא את העסק מחדש, לבחור מחדש. לכתוב את הסיפור שלו ושלכם, ולהתאים אותו למי שאתם באמת וללקוחות הפוטנציאליים שלכם.

ולסיום - הפקת לקחים

נסו לחשוב מה ההבדל בין עצמאים שחסכו לאורך השנים, והשאירו הון בצד לתקופות מאתגרות, לכאלו שלא השאירו כסף בצד. משבר הקורונה מזכיר לכולנו כמה חשוב לחסוך - כי בסוף אין באמת מי שדואג לנו.

רק בריאות.

הכותבת היא מאמנת נשים לעצמאות (בהתמחות) ובעלת חברה המתמחה בכתיבת תוכן ויחסי ציבור