דעה: לדאוג לפרטיות גם בימי המשבר

שלום הציבור גובר על השמירה על הפרטיות • אבל הבחירה איננה פשטנית כל-כך, ויש צורך לנסות לייצר מרקם עדין בין הזכות לפרטיות לבין שלום הציבור

אישה ישראלית עם מסכת פנים / צילום: Ammar Awad, רויטרס
אישה ישראלית עם מסכת פנים / צילום: Ammar Awad, רויטרס

בחרו מספר של חולה מ-1 עד 100, ותגלו כי רוב הציבור יודע לדקלם את מסלול חייו של אותו אדם דקה אחר דקה: היכן בחר לסעוד את ארוחת הצהריים, איפה רכש מוצרים, באיזה קניון הסתובב ובאיזה אירוע משפחתי בחר להשתתף משל היה בן משפחה קרוב. אבל נשאלת השאלה - האם גם במאבק העולמי נגד נגיף COVID-19, או בשמו העממי "קורונה", לא שמורה לאדם זכותו הבסיסית לפרטיות.

ככל שהולך וגובר ניסיונן של מדינות למגר את נגיף הקורונה, כך מתערערת לה זכותם של הנדבקים לפרטיות. גם אם כיום שמותיהם של נדבקים מומרים במספרים, הרי שאין זה מסובך להצליב פרטי חיים שמפורסמים ולגלות מי האיש או האישה העומדים מאחוריהם.

רשויות אכיפת החוק ומשרדים ממשלתיים, מתוקף תפקידם, מוחרגים ואינם כפופים לחוקים ותקנות הקיימים כיום בעולם בנושא פרטיות, כדוגמת החוק האירופי (GDPR) שנכנס לתוקפו במאי 2018 או חוקי קליפורניה (CCPA) שנכנסו לתוקפם בתחילת השנה הנוכחית. יחד עם זאת, מוטלת עליהם החובה להפעיל שיקול-דעת בנוגע לאיזון בין מידת הפגיעה באותם האנשים אל מול שלום הציבור.

בתוך עמי אני יושב, ועל כן אין לי צל של ספק כי בתוך טירוף הקורונה האופף כל חלקה טובה, שלום הציבור גובר על הפרטיות. אבל אני סבור כי כמו כל דבר החיים, הבחירה איננה פשטנית כל-כך, ויש צורך לנסות לייצר מרקם עדין בין הזכות לפרטיות לשלום הציבור.

רשויות המדינה נדרשות דווקא עכשיו להקפיד הקפדה יתרה על כך שמאגרי המידע ההולכים ותופחים על חולי הקורונה או אפילו רק על אוכלוסיית המבודדים ישמשו אך ורק למטרה שלשמה נאספו, שהנתונים הגולמיים לא יועברו לגורמים שלישיים שיעשו בהם שימוש אחר, שהם נשמרים בצורה ראויה ושאינם דולפים והופכים את כל המופיעים בהם למצורעים. מן הצד זה נשמע פשוט אך אינני בטוח שהם אכן ערוכים לכך, במיוחד לא תחת הלחץ המופעל עליהם ותחושת הבהילות בה הם שרויים.

כבר בימים האחרונים הופיעו כמה פרסומים על כך שפרטי מידע רפואי של משתמשים באפליקציה coronapp של משרד הבריאות מצאו את דרכם אל הרשת. אינני נביא אך לתחושתי זו איננה הפעם האחרונה.

ומה יקרה ביום שכל זה ייגמר (בתקווה שהיום הזה יגיע מהר ככל הניתן)? האם תעמוד לאותם החולים והמבודדים זכותם להישכח ולהימחק מתוך מאגרי המידע האלה? האם בכל פעם שיפנו לקבל שירות במשרד ממשלתי כזה או אחר תקפוץ שורה המתייגת אותם כמי שחלו או היו בבידוד?

גם במקרה זה המשרדים הממשלתיים מוחרגים ואינם מחויבים לאפשר לאנשים לדרוש להימחק ממאגרי מידע, וגם פה יהיה על אותם גופים לוודא, לפנים משורת הדין, כי הרישום הזה לא יהא אות קין שימשיך ללוותם.

העיקר הבריאות.

הכותב הוא סמנכ"ל המוצר בחברת BigID המתמחה בניהול מדיניות פרטיות ברשת