בתאגיד ביקשו לפרוש ממועצת העיתונות. בעצם תלוי את מי בתאגיד שואלים

ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות של תאגיד השידור הציבורי, ביקש להקפיא את החברות במועצה בטענה כי היא "ארכאית ואינה רלוונטית למציאות התקשורתית של ימינו" • בתאגיד הופתעו לשמוע על המהלך ודרשו להקפיאו

ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות של תאגיד השידור / צילום: גילי שם טוב
ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות של תאגיד השידור / צילום: גילי שם טוב

האם ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות של תאגיד השידור הציבורי, קיבל על דעת עצמו החלטות שאמורות לעבור אישור מועצה? ל"גלובס" נודע כי בתחילת חודש מרץ החליט שי להקפיא את השתתפות התאגיד במועצת העיתונות, והודיע על כך במכתב למנכ"ל המועצה, תוך שהוא מותח ביקורת נוקבת על תפקודה.

"בחטיבת החדשות איננו סבורים כי למועצת העיתונות יש תפקיד מהותי וממשי במציאות התקשורתית של ימינו. מרבית כלי התקשורת המרכזיים אינם חברים במועצה", כך נכתב במכתב שהגיע לידי "גלובס". "מרבית החברים כיום אינם בעלי תפקיד בכלי תקשורת מרכזי, אלא שרידים של מקום עבודתם הקודם. 

"הנושאים שאתם מעלים על סדר היום הם ארכאיים. בפן האתיקה, אנו סבורים כי ועדת האתיקה שהקים התאגיד מבצעת היטב את תפקידה, וממילא לא יצאה בת קול ממועצת העיתונות בסוגיות אתיות עקרוניות. לאור כל זאת, אנו שוקלים את הפרישה ונעדכן בחודש הקרוב. בינתיים אנו מקפיאים את החברות".

ההודעה של שי נמסרה למועצת העיתונות מבלי שעברה את אישורה של מועצת התאגיד - הגוף האמון על קבלת החלטות מעין אלה - וחבריו לא עודכנו על המהלך שמוביל שי, ובוודאי לא נתנו לו אישור. רק לאחר שליחת ההודעה למדו עליה גורמים בכירים בתאגיד, שכפו על שי לעצור את הליך ההקפאה ולהמשיך עם החברות במועצה.

נבהיר כי שי איננו הבכיר הראשון בתחום התקשורת שמעביר ביקורת על אופן תפקודה של מועצת העיתונות. המועצה ותפקודה היו נושא לוויכוחים גם בקרב חברים אחרים. למשל, מו"ל "גלובס" אלונה בר און ומו"ל "הארץ" עמוס שוקן, שניהלו ויכוח תקשורתי עקרוני ביניהם על התפקיד שאמורה מועצת עיתונות למלא בימים אלה. זאת לאור כל המידע שהוצף בחקירות ראש הממשלה והתמלולים שדלפו מחדרי החקירות על האופן שגופי תקשורת מרכזיים מתנהלים בהם - לרבות סוגיות אתיות וחוקיות. עם זאת, הוויכוחים התנהלו כש"גלובס" ו"הארץ" נשארו חברים במועצה ולא עזבו אותה בגלל הביקורת.

מועצת העיתונות היא גוף התנדבותי שהוקם כדי לשמור על חופש העיתונות ולקבוע כללי אתיקה מקצועית. כיום חברים בו רק חלק מכלי התקשורת, ביניהם "גלובס", "הארץ", חדשות 12, "ישראל היום", גלי צה"ל וארגון העיתונאים. כלי תקשורת מרכזיים כגון "ידיעות אחרונות" לא לוקחים בו חלק.

האם תאגיד שידור ציבורי יכול להרשות לעצמו שלא לקחת חלק בגוף כמו מועצת העיתונות, גם אם יש ביקורת על אופן תפקודה? לפי שעה נראה כי מי שיידרש להכריע בכך, אם בכלל, היא מועצת התאגיד כולה.

מהתאגיד נמסר כי החברות במועצת העיתונות לא הוקפאה.