גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חסינות ממפולת: ההתנפלות על סניפי רשתות המזון עושה טוב גם למניותיהן

שתיים מבין מניות הענף, ויקטורי ורמי לוי, רחוקות כעת פחות מ-10% מרמות השיא שקבעו השנה ● אי.בי.אי: "על רקע העלייה המשמעותית בביקושים, עליית המחירים המתונה שנרשמה מתחילת השנה צפויה להתחזק"

צרכנים מחכים בתור לסופר / צילום: דפי הירשפלד
צרכנים מחכים בתור לסופר / צילום: דפי הירשפלד

בגל ירידות השערים הדרמטי המאפיין את המסחר בשוקי ההון בעולם ובארץ, על רקע הבהלה הגוברת מהתפשטות וירוס הקורונה והשלכותיה השליליות על הכלכלה הגלובלית, בולטות מניות רשתות קמעונות המזון, המפגינות עוצמה מרשימה.

כך, בעוד מתחילת חודש מארס ועד כה איבדה הבורסה יותר מ-20% מערכה (ת"א 35), חמש מניות רשתות המזון הבולטות בבורסה - שופרסל , רמי לוי , יוחננוף , ויקטורי  ופרשמרקט  - מציגות שינויים מתונים בשוויין, הנעים בין עליות של כ-2%-3% ועד ירידות של כ-4%-5%. זאת כשהמדדים הבולטים בהם נכללות מניות אלה - ת"א 125 ו-SME150, צללו באותה תקופה בכ-25%-30%. 

פרשנות: מגמת עליית המחירים בשוק המזון כבר כאן | שני מוזס

גם מתחילת השנה הכיוון במניות הענף דומה, כשבצד החיובי בולטות שופרסל ו-ויקטורי שאיבדו רק כ-3% מערכן, וטיב טעם  רמי לוי קצת אחריהן (ירידות של כ-5%-6%). סוגרות את הרשימה מניותיהן של הרשתות יוחננוף ופרשמרקט, שנחלשו מתחילת שנת 2020 בכ-11%-14% - אולם גם הירידות הדו ספרתיות שמציגות השתיים מתחילת השנה, מצומצמות ביחס לביצועי המדדים הבולטים בהם הן נסחרות, המציגים צלילות של כ-30% ואף למעלה מכך.

זאת ועוד - שתיים מבין מניות הענף - ויקטורי, שבשליטת משפחת רביד, ורמי לוי הנושאת את שם בעל השליטה בה, רחוקות כעת פחות מ-10% מרמות השיא שקבעו השנה, בעוד מנייתה של שופרסל - מובילת השוק (מבחינת גודל והיקפי פעילות) רחוקה כ-20% מהשיא שקבעה במהלך השנה שעברה.

ברקע לעוצמה שמפגינות מניות הענף ביחס למתרחש בבורסה כולה, ניצבות הנסיבות הייחודיות שנוצרו בעולם ובארץ, תחילה בעקבות החששות מהמשך התפשטות הווירוס הסיני המסתורי על הכלכלה הגלובלית, ובהמשך בהשפעת הניסיונות להדביר אותו, אשר גוררים פגיעה רוחבית כמעט בכל ענפי הפעילות במשק.

מניות קמעונאיות המזון מציגות חוסן בגל ירידות השערים בבורסה

נהירה לנייר טואלט וקריסת אתרי אינטרנט

בעוד בתחילת השנה, בשבועות הראשונים בהם החלו להתגבר החששות מהתפשטות הקורונה ברחבי העולם ועלתה חוסר הוודאות הכללית בשווקים, הפעילות ברשתות המזון המשיכה לשמור על יציבות - בהמשך, עם התגברות רמות ההיסטריה שתודלקו בהחלטות הממשלה (האחרונה שבהן נוגעת להגבלת התקהלויות) - החלו להיערם העדויות על התועלת שמצב דברים זה מייצר לרשתות - בדמות ההתנפלות על הסחורה בסניפים.

מה שהוגדר כ"גלי פאניקה" שהובילו את האנשים לנהור לסניפים ולייצר צריכת יתר, עם אגירת מוצרי מזון ומוצרי צריכה בסיסיים נוספים -  צפוי לתמוך בתוצאותיהן הכספיות של הרשתות בהמשך השנה. בכותרות מככב כמעט מדי יום מצב המלאי של נייר הטואלט בסניפים ושל מוצרי צריכה ומזון בסיסיים נוספים, לצד פרסום תמונות של מדפים ריקים בסופרמרקטים שהפכו לדבר שבשגרה. גם הדיווחים על קריסת אתרי האינטרנט של הרשתות בשל ביקושים גבוהים, מלמדים על פעילות השיא ממנה נהנות רשתות המזון.

נתוני חברת סטורנקסט שפורסמו בימים האחרונים מציגים שיא במכירות של כמה שנים בשוק המזון בשבוע החולף. מהנתונים עולה כי השבוע שחלף מציג את היקף המכירות השבועי ברשתות השיווק הכי גבוה בשנים האחרונות בסכום של 1.3 מיליארד שקל - גבוה כמעט ב-50% מכל שבוע ממוצע ב-2019 וגבוה ב-160 מיליון שקל משבוע חג הפסח ב-2019, שהחזיק בשיא עד כה. בשבוע הראשון של חודש מארס עלה היקף הרכישות של מוצרי צריכה בכ-18% ביחס לשבוע האחרון של חודש פברואר.

מסעדות Out, בישול ביתי In

גם האנליסטים משדרים אופטימיות לגבי מצב הרשתות. בבית ההשקעות אי.בי.אי העריכו כי "נראה כי השלכות הקורונה על הרגלי הצריכה הובילו כבר בחודש פברואר לעלייה משמעותית של 12.4% במכירות מוצרי היגיינה וטיפוח הגוף לצד עלייה של 7.9% במוצרים לניקוי הבית". במבט קדימה הוסיפו שם כי "הצמיחה החזקה תמשיך ללוות את הענף בתקופה הקרובה".

לפי אי.בי.אי, "תחת ההגבלות החדשות בנוגע לסגירת מקומות בילוי לצד בידוד נרחב של ישראלים רבים, מבוצעות רכישות מוגברות ברשתות שיווק המזון למטרת בישול ביתי, חלף יציאה למסעדות ומרכזי בילוי. מגמות אלו תומכות גם ברכישה באונליין, כאשר נציין כי התרחבות בגזרה זו מובילה לשחיקה מסוימת בשולי הרווח ביחס לרכישה בחנויות הפיזיות. בהמשך נצפה להשפעה חיובית של חג הפסח הקרוב על הפידיונות". כן ציינו באי.בי.אי, כי "על רקע העלייה המשמעותית בביקושים, עליית המחירים המתונה שנרשמה מתחילת השנה צפויה להתחזק".

בלידר שוקי הון העריכו היום בהתייחס למצב השוק כי "שיבושים באספקה ובייצור המקומי והעולמי, הגבלות תנועה, מחסור בעובדים בתחום המזון והחקלאות וביקושים גבוהים, צפויים לתרום לעליית מחירים בשוק מוצרי הצריכה בחודשים הקרובים". עוד מוסיפים שם כי "התפרצות הנגיף צפויה לתמוך באופן משמעותי בתוצאות של חברות הפועלות בתחום, לאור העלייה בהכנסות, בדגש על חברות הפועלות באופן מהותי בתחום האונליין לדוגמת שופרסל ורמי לוי".

חבל הצלה לרשתות של נחום ביתן?

הגל החיובי הנוכחי ממנו נהנות רשתות קמעונות המזון הבורסאיות, ממשיך את הסנטימנט שאפיין את פעילותן במשך תקופה ארוכה, בעיקר בזכות התמתנות התחרות בענף ביחס לעבר - מה שהוביל את מניותיהן לרמות שיא בשנים האחרונות.

המגמה החיובית בפעילותן גם תמכה בהתרחבות הענף בבורסה - הכולל כיום 6 רשתות מזון בולטות, אחרי שבשנה החולפת הונפקו שתיים מהן - פרשמרקט, שבשליטת האחים שלומי ויוסי אמיר, שמניותיה החלו להיסחר במאי 2019 ומאז טיפסו בכ-30%, ויוחננוף, שבשליטת משפחת יוחננוף, שמאז החלה להיסחר בסוף נובמבר 2018 נחלשה בכ-18%. התגברות הפעילות ברשתות בשבועות האחרונים עשויה אף לסייע לנחום ביתן לשפר את מצב הרשתות שלו - יינות ביתן ומגה - המתמודדות עם אתגרים פיננסיים לא פשוטים כבר תקופה ארוכה.

כנגזרת מביקושי השיא הנרשמים מהביקורים הגוברים של האזרחים בסניפי הסופרמרקטים, יצרניות ומשווקות מוצרי המזון עשויות ליהנות גם הן משיפור בתוצאות הכספיות. בין מניות חברות המזון בבורסה בולטת מניית שטראוס, שאיבדה מתחילת החודש ומתחילת השנה כ-10%, וכעת רחוקה כ-15% בלבד מרמת השיא שקבעה בחודש אוגוסט האחרון. 

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, סולאראדג' בשפל של 5 שנים

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-22% ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה