ההגבלות החדשות על יו"ש צפויות לגרום לשיבושים חמורים בענף הבנייה

החל ממחר פועלים בענף הבנייה שייכנסו לישראל לא יורשו לחזור ליו"ש במשך חודשיים • הקבלנים מחוייבים לדאוג עבורם למקומות לינה, ועד כה הצליחו להשיג רק 1,000 חדרי מלון - 10% מהיקף החדרים הדרוש

כשלו המאמצים לשמור על קצב בניית הדירות בישראל. הגבלות חדשות שעומד משרד הביטחון להטיל החל ממחר על שטחי יהודה ושומרון וחוסר הערכות מספק של הקבלנים לשכן בארץ פועלים פלסטינים, עתידים לגרום לשיבושי עבודה חמורים באתרי הבנייה בשבועות הקרובים.

בתום התייעצות ביטחונית, נקבע כי החל ממחר, יום רביעי תותר כניסתם של פועלים וסוחרים פלסטינים רק לסקטורים חיוניים למשק, בתחומים הבאים: בריאות, חקלאות, סיעוד, ובניין.

על פי אותו צו, כל הפועלים הפלסטינים שייכנסו ארצה מחר, ושיימצאו בידיהם אישורי עבודה, יתאפשר להם ללון בארץ בתנאי שהקבלנים המעסיקים ימלאו טופסי דיווח על מיקום העובדים, על תנאי הלינה שלהם ופרטים נוספים, שיהיו נתונים לאישור מערכת הביטחון. אותם עובדים, לא יהיו רשאים לחזור לבתיהם בשטחים למשך חודשיים.

לאור זאת, בימים האחרונים הוציאה התאחדות בוני הארץ "קול קורא" לבעלי המלונות לאספת חדרי מלון שיאפשרו הלנת 3-4 עובדים בחדר, לכל הפחות בתנאים נאותים.

לגלובס "נודע" כי בהתאחדות מעריכים כי ל-40 אלף עובדי הבניין הפלסטינים בישראל יש צורך בכ-10 אלף חדרי מלון, ואולם עד כה הצליחה ההתאחדות להגיע להסכמים על הקצאת 1,000 חדרי מלון בלבד, כלומר 10% מהנדרש, ועד למחר לא ניתן יהיה להשלים את רוב המכסה הנדרשת להמשך עבודתם של הפועלים. התוצאה - רק מיעוט מהם יוכלו להמשיך לעבוד בקרוב.

לאור זאת בענף מתכוננים לתקופה משמעותית של שיבושים בעבודות הבניין בחלק גדול מאתרי הבנייה והתשתיות בארץ. מהצד השני מקווים, שהמשבר החמור במלונאות יאלץ את בעליהם להשכיר יותר חדרים לשיכון הפועלים.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו מסר כי "ביממה הקרובה נפעל מול כלל קבלני ישראל כדי למצוא פתרונות הלנה בדגש על פתרונות לקבוצות גדולות של עובדים שיקלו את הטיפול הלוגיסטי בהלנתם בישראל", ואולם נכון לעכשיו הסיכויים למציאת פתרונות לאלפי פועלים - אינם נראים ורודים.

בנוסף, מקורות שונים מסרו ל"גלובס" כי בקצב הנוכחי של "אירוע מתגלגל", שבו הממשלה מחמירה במהירות את צווי החירום על הפעילות הכלכלית בישראל, לא מן הנמנע שגם ענף הבנייה ישותק בקרוב, ללא קשר לפועלים הפלסטינים.