המשרד להגנת הסביבה קנס את צה"ל ב-1.4 מיליון שקל

צה"ל לא עמד בלוחות הזמנים להפסקת שימוש באסבסט בציוד ובכלי רכב • המשרד להגנת הסביבה קנס את צה"ל ב-1.4 מיליון שקל בשל אי-העמידה בחוק – אך התשלום טרם בוצע, והנושא מתברר בימים אלה במשרד המשפטים

חיילי צה"ל / צילום: רויטרס
חיילי צה"ל / צילום: רויטרס

המשרד להגנת הסביבה להטיל קנס של 1.4 מיליון שקל על צה"ל, בשל אי-עמידה בלוחות הזמנים להפסקת שימוש באסבסט בציוד ובכלי רכב, והנושא מתברר בימים אלה במשרד המשפטים.

החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק שנחקק בשנת 2011 כלל שורה של חובות להסרה יזומה של אסבסט בשימושים שונים, ובהם בתעשייה, במבני ציבור ובצה"ל. במסגרת החוק, צה"ל נדרש להפסיק את השימוש הקיים בציוד ובכלי רכב שבשימושו בתוך 7 שנים מיום התחילה - כלומר עד 4 באוגוסט 2018.

‎בראשית שנת 2018 הודיע צה"ל למשרד להגנת הסביבה כי לא יעמוד בחובת ההסרה שנקבעה בחוק, ובהמשך ביקש לתקן את החוק באופן שיינתן פרק זמן נוסף להסרת רכיבי אסבסט בכלי טיס. במהלך התקופה שלאחר פנייה זו התקיים שיח בין המשרד לבין צה"ל ומערכת הביטחון על-מנת להביא לפתרון מעשי במצב שנוצר.

‎לאחר שהוברר כי כמות רכיבי האסבסט שטרם הוסרו בחיל האוויר היא ניכרת, ותיקון ההפרה באופן מיידי אינו מעשי ועלול לפגוע בכשירות המבצעית של חיל האוויר ולסכן את ביטחון המדינה, גובש התיקון המוצע לחוק, המאפשר דחייה משמעותית בלוחות הזמנים לצורך הסרת רכיבי האסבסט בכלי הטיס הפעילים בצה"ל.

‎‎כמו כן, במהלך הדיונים התברר כי מוחזקים על-ידי צה"ל כלי טיס רבים שאינם בשימוש כלל, וקיים חשש להימצאותם של רכיבי אסבסט בכלים אלה. במסגרת הבחינה המקצועית של כלים אלה נמצא כי הסיכון שעלול להיגרם לציבור מכלים אלה, בכפוף לדרישות אחזקה מתאימות, הוא נמוך ביותר. לפיכך מצאו גורמי המשרד כי ניתן לפטור את צה"ל מחובת ההסרה, בכפוף לעמידה בשורה של תנאים.

‎לאור כל האמור, גובש תזכיר החוק המוצע, אשר מבטיח הגנה מיטבית לציבור ולסביבה בנסיבות הקיימות ובאילוצים הביטחוניים. עם זאת, לצד תזכיר החוק, בשל אי-עמידה במועד הקבוע בחוק, הטילה המשרד על צה"ל עיצום כספי במאי 2019 בסך 1.4 מיליון שקל. צה"ל טרם שילם סכום זה, והנושא מתברר במשרד המשפטים בימים אלה. 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל פועל להסרת כלל רכיבי האסבסט מהכלים שבשימושו והסיר כבר את מרביתם. לאחר שהתברר כי יידרש פרק זמן נוסף להשלמת הסרת רכיבי האסבסט מכל כלי הטיס, בין היתר מטעמים מבצעיים, פנה צה"ל למשרד להגנת הסביבה, וסוכם לפעול במשותף לתיקון החוק, כך שיוארך פרק הזמן להסרת רכיבי האסבסט. צה"ל רואה חשיבות רבה להשלמת הטיפול בנושא וימשיך לעמוד בקשר ישיר עם המשרד להגנת הסביבה בעניין".