ראש הממשלה: "זו מגיפה מסוכנת, לא משחק ילדים; אהבה זה ריחוק"

"יש רבים שלא מבינים את גודל הסכנה", אמר הערב ראש הממשלה נתניהו בהצהרה לציבור, "ביתי הוא מבצרי. תאמצו את זה. הבית הוא המבצר להגנה מפני הקורונה, בתנאי שתנהגו באחריות בתוכו" • מנכ"ל משרד הבריאות הוסיף כי עלולים להתווסף מאות חולים בכל יום

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על הנחיות חדשות למשבר הקורונה / צילום: Gali Tibbon, Associated Press
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על הנחיות חדשות למשבר הקורונה / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

ראש הממשלה נתניהו ומנכ"ל משרד הבריאות ערכו הערב (ג') הצהרה לציבור ממשרד ראש הממשלה בירושלים. נתניהו ובר-סימן טוב עדכנו בנוגע לשורת הנחיות מרחיקות לכת לציבור הישראלי בהמשך למסמך ההוראות שיצא היום (ג׳) בצהריים מטעם משרד הבריאות.

הרקע לעשרות הנחיות חדשות, לרבות הימנעות מיציאה מן הבתים, הימנעות ממפגשים בפארקים, חופי ים ומקומות פתוחים הוא תמונות של אלפי ישראלים נהנים בחוף הים ובפארקים הציבוריים במהלך יום שני.

נתניהו אמר הערב: "אני חייב להגיד את האמת. לשמחתי לא איבדנו אף אחד, אבל זה לא ימשך. תיכף תשמעו את מספר הקורבנות שאנו יכולים לספוג אם לא נשנה את ההרגלים שלנו. זו מגיפה מסוכנת, לא משחק ילדים, לא חופש גדול".

ראש הממשלה עדכן על שלושה צעדים חדשים: "נגדיל דרמטית את יכולת האיתור והבידוד של הנבדקים. התחלנו להפעיל את הטכנולוגיה דיגיטלית, שתכניס מספרים גדולים מאוד לבידוד. ונודיע על כך בימים הקרובים. הכניסה לבידוד לא תהיה המלצה, אלא תאכף ללא פשרות. זה קריטי להאטת התפשטות המגיפה. בנוסף, נגדיל משמעותית את מספר הבדיקות ל-3000 ביום, ואולי עד 5000 ביום ביחס לאוכלוסיה, זה מספר הבדיקות הגדול בעולם, ככל שידוע לי גם ביחס לדרום קוריאה".

לאחר מכן, הסביר נתניהו גם על צעד רביעי שקשור לאזרחי ישראל, "אני רוצה לדבר על המהלך הרביעי, ואני מבקש מן הציבור משמעת ואחריות. כל הצעדים האחרים שאנו נוקטים בימים האחרונים ובשבועות האחרונים, כל הצעדים לא יעזרו אם לא תהיה משמעת ואחריות. אני אומר זאת בצער, יש רבים שלא מבינים את גודל הסכנה. אני רואה את ההתקהלות בחופים, אנשים מתקהלים, עוברים אחד ליד השני, אני רואה את בני המשפחה מתקהלים אחד על השני, על הספה. זה ברור לי שיש בעיית הבנה. זה לא משחק ילדים, אלא חיים ומוות - שמרו על מרחק שני מטר. היום אני יכול להגיד, אהבה זה ריחוק".

ראש הממשלה הדגיש כי "אתם אוהבים את היקרים לכם מכל, שמרו על מרחק מהם, מבני המשפחה, כמיטב יכולתכם. כחלק ממאמץ המשמעת, אני מבקש, אתמול הגדרנו מי צריך לצאת ומי לא. מי שלא צריך לצאת לעבודה, אני מבקש לא לצאת מן הבית. להישאר ככל שניתן. כרגע זו המלצה, בקשה, עדיין לא כהנחיה, אבל זה יכול להשתנות. אני מבקש לצמצם רק למה שחיוני. ביתי הוא מבצרי. תאמצו את זה. הבית הוא המבצר להגנה מפני הקורונה. בתנאי שתנהגו באחריות בתוך הבית. הישארו בבית, דברו אחד עם השני, בטלפון, סקייפ, אינטרנט. שמרו על מרחק".

עוד הוסיף נתניהו כי במערכת הבריאות "נערכים לטיפול בחולים קשים, כולל מיגון הצוותים הרפואיים וקניית 1000 מכונות הנשמה נוספות".

בהמשך פנה נתניהו לאזרחים והרגיע על כך שהממשלה עושה את הכל למענם. "אזרחי ישראל יחד עם חברי לממשלה, אני עושה הכל, כדי שאנחנו בישראל נצלח את המשבר העולמי הזה. זה הוא משבר ענק. מבקש גם מאזרחי ישראל תעשו הכל כדי שנעמוד בזה בהצלחה. השיא עוד לפנינו, אין לנו כוונה להרים ידיים או לוותר. נמשיך להיאבק בכל האמצעים, עד שנמצא מזור". 

אחרי נתניהו עלה לדבר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר-סימן-טוב, שאמר: "ההנחיות שנתנו היום קשות מאוד ליישום ואנחנו מרגישים שאין מספיק הפנמה בציבור של שמירה על ההנחיות. אנחנו רגילים לחשוב, שזה לא יקרה לנו, יקרה לאחרים, ייהיה משהו קטן ויחלוף עם בוא האביב. אבל אנחנו חוששים שיש מציאות אחרת וצריך להיערך לתרחישים שמתרחשים באיטליה, ספרד ומדינות אחרות - יכולים לקרות גם פה".

בר-סימן-טוב הדגיש כי האחריות היא גם על הציבור: "האפשרות שלנו למנוע תרחישי קיצון תלויים גם בכם. אנחנו נראה עליה במספר החולים, ויהיה קצב מוגבר. אולי 100 חולים חדשים ליום, אולי מאות חדשים ליום. גם אנשים ימותו, זה יכול לקרות. בתרחישים שלנו. יכולים להיות אלפים שימותו מן המחלה, אנחנו רוצים להביא את זה למספר נמוך ככל האפשר. אם נקפיד על הצעדים, נשטח את העקומה כמה שיותר, כדי שנוכל להגיע לכל אחד מן החולים. אך גם בתרחישים הטובים, יהיו לנו מתים אך ננסה כחברה להגיע לכולם".

מנכ"ל משרד הבריאות התייחס גם למצב במשק ואמר "לא דאגנו לכם לחופשה בחסות הקורונה, אלא אנחנו מבקשים לצמצם מגע עם אנשים אחרים. הכל תלוי בהתנהגות הציבור. ככל שנצמצם את המגע עם אנשים אחרים, ככה נדביק ונידבק פחות. אתם חולפים על פני אנשים אחרים ואינכם יודעים. זה לא הזמן לפארק, לא לחוף הים, לא לביקורי סבא וסבתא". עוד אמר בר-סימן-טוב בנוגע להורים המבוגרים כי "זה כאב גדול, לכולנו יש הורים ואנחנו מתקשים עם הצעד הזה. אבל בעת הזו, היא לשמור על ההורים, זה לא ללכת לבקר אותם. לשמחתנו בכל זאת, יש דרכים אחרות לקשר, יש וידאו, וצ׳טים ואפשר לשמור על הקשר".

בר-סימן-טוב שיבח את עובדי הממשלה: "אני מדבר עם מנכ"לי המשרדים, וכולם מסורים למשימה וכדי להביא לכך שניצלח את האירוע הזה."