סגירה צורמת בת"א: ירידות של 6% במדדים; בנק ישראל פותח את יתרות המט"ח כדי לספק נזילות

מדד ת"א 35 נפל ב-6.7%, ת"א 90 איבד 5.6%, ומדד הבנקים נפל בכ-6% • הדולר עבר לירידות חדות מול השקל לאחר ההתערבות של בנק ישראל • ירידות שערים חדות אפיינו גם את המסחר בשוק החוב • מחיר הנפט צולל לשפל של 18% שנה

מדפים מלאים בסחורה לאחר חידוש המלאי / צילום: שני אשכנזי, גלובס
מדפים מלאים בסחורה לאחר חידוש המלאי / צילום: שני אשכנזי, גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


דרמה בשוק האג"ח - נפילות חדות באגרות החוב הממשלתיות, הצטרפו אלינו ללייב עם דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון:

17:27

יום נוסף של ירידות חדות בבורסה בתל אביב. המדדים המובילים נפלו היום (ד') בכ-6% בצל הנפילות בניו יורק, שם נרשמות ירידות של 6% במדדי המניות המובילים, כשברקע מחיר הנפט מתרסק ל-23 דולרים לחבית - שפל של 18 שנה.

מניית לאומי  צנחה ב-6%, דיסקונט ב-8%. מניית נייס  נפלה ב-16%, פריגו  צללה ב-7%, מגה אור  נפלה ב-10%, אלביט מערכות  ב-5%. דלק  זינקה ב-30% לאחר התרסקת של יותר מ-80% בחודש האחרון. 

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-2.5 מיליארד שקל.

ירידות שערים חדות אפיינו גם את המסחר בשוק החוב, עם ירידות שנעו סביב כ-1% באפיק הקונצרני - בשלושה מדדי התל-בונד המובילים, לצד ירידות שהגיעו לכ-1% גם בחלק מאפיקי החוב הממשלתיים.

בנק ישראל הודיע אחר הצהריים כי ילווה למערכת הבנקאית 15 מיליארד דולר לעסקאות החלף בצל הדרישה להגדלת ביטחונות לגופים המוסדיים. 

בבית ההשקעות אי.בי.אי ציינו כי "האופי הייחודי של המשבר מקשה בשלב זה על הערכת אומדן הפגיעה בפעילות וברווחיות החברות ולכן הפחתת הרווחיות עד כה איטית ומתונה למדי. ככל שתתבהר התמונה, סביר לצפות לעדכוני רווחיות משמעותיים יותר ממה שנרשם עד כה".

16:30

בנק ישראל יקצה עד 15 מיליארד דולר לעסקות החלף מול מערכת הבנקאות המקומית גם לטווחים של למעלה משבוע, כך נמסר מהבנק כעת. כלי זה מופעל על ידי שימוש ביתרות המט"ח שבנק ישראל צבר בשנים האחרונות. 

"כלי זה מתווסף למכלול הכלים בהם בנק ישראל משתמש על מנת להשיג את מטרותיו: יציבות מחירים, תמיכה במדיניות הכלכלית של הממשלה וביציבות המערכת הפיננסית. בנק ישראל יבחן מעת לעת את דרכי הפעולה בכלי זה ויתאים אותן לפי הצורך, ויוסיף לנקוט במגוון צעדי המדיניות שעומדים לרשותו ככל שיידרש", נמסר בהודעת הבנק.

בתגובה להודעה של בנק ישראל הדולר  עבר לירידות של 2.2% מול השקל ל-3.74 שקלים.

15:00

יום המסחר הרביעי לשבוע מתנהל בירידות שערים חדות, בדומה למגמה המאפיינת את מרבית ימי המסחר בשבועות האחרונים. המדדים בארה"ב רושמים בשעה זו ירידות שערים חדות והנפט מתרסק ב-11% ל-23 דולרים לחבית. כל זאת, על רקע חששות המשקיעים מההשפעות השליליות של התפשטות וירוס הקורונה על צמיחת הכלכלה הגלובלית, וההערכות ההולכות וגוברות למיתון עולמי.

בשוק המקומי, הירידות היום הובילו את מדד הדגל של הבורסה לרמה של כ-1,200 נקודות - בה שהה לאחרונה לפני שש שנים וחצי.

בצד השלילי של מדד ת"א 35, מניית שיכון ובינוי צללה בכ-15% והשלימה צניחה של כ-60% בחודש. עוד בין המניות שהגיעו לירידות דו-ספרתיות, שנעו סביב כ-10%, נמנו נייס , אלוני חץ ו מבנה .

מניית מזרחי-טפחות רושמת גם היא ירידות שנעו סביב כ-8%-10%, בעוד מדד הבנקים צולל בכ-5%-6% ובכך ממשיך לבלוט לשלילה, בדומה לאתמול, עם ירידות של כ-5% במניית לאומי.

מדד ביטוח פלוס צולל בכ-7%, עם צניחות של כ-13% במניות חברות האשראי החוץ בנקאי נאוי ופנינסולה . מניית הפניקס צונחת בכ-10% וירידות דומות רשמו מניות מנורה ו מגדל .

מדד הנפט והגז צונח בכ-7%, עם צלילה של כ-25% ביחידות ההשתתפות של נאוויטס פטרוליום , לצד צניחה של כ-18% במניית אנרג'יאן ושל כ-13% ביחידות ההשתתפות של דלק קידוחים. מניית בעלת השליטה בזו האחרונה, קבוצת דלק , מנתרת בכ-30%, בהמשך לזינוק של יותר מ-50% שהציגה אתמול - מה שקיזז לה את הירידות חודש אחורה לכ-70%.

עוד בין המניות המנסות להתאושש, זו של פתאל החזקות שעולה היום אחרי קריסה של כ-80% מתחילת החודש.

עוד במסחר, חברת כן פייט דיווחה כי היא מחפשת שותף לפיתוח תרופה כנגד וירוס הקורונה, ומנייתה עולה בכ-15%.

13:50

מתגברות הירידות בבורסה. המדדים המובילים צונחים ב-5% ויותר, בהובלת מדד ת"א 90  שנסחר בירידה של יותר מ-6%.

בולטות בירידות חדות מניות שיכון ובינוי , אנרג'יאן, נייס , מבנה , איסתא והכשרת הישוב 

במקביל, נמשכת הדרמה בשוק האג"ח הממשלתי, כשהאגרות לטווחים ארוכים צונחות בשיעורים של עד 4%. 

הדולר נסחר בתנודתיות חדה, ועובר מירידות לעליות, סביב הרמה של 3.83 שקלים והאירו יורד בכ-0.5% לכ-4.22 שקלים. 

בורסות וול סטריט נפתחו בירידות חדות של 5%, ומחיר הנפט מתרסק נופל ביותר מ-11%.

12:15

נמשכות הירידות החדות בבורסה. המדדים המובילים צונחים ב-4% ויותר, בהובלת מדד ת"א 90  שנסחר בירידה של יותר מ-6%.

בולטות בירידות חדות מניות הבנקים לאומי , מזרחי טפחות  וכן מניות הנדל"ן המניב אלוני חץ , מליסרון ואמות .

מנגד, פתאל החזקות  מתקנת למעלה עם עלייה חדה וגם קבוצת דלק  נסחרת בעלייה חדה. 

הדולר נסחר בירידה קלה לרמה של 3.85 שקלים והאירו יורד קלות לכ-4.24 שקלים. 

10:10

יום המסחר בבורסה של תל אביב נפתח באיחור של כמה דקות, לאחר שהבורסה הפעילה נוהל "פתיחה אנגלית" עקב תנודה חדה למטה במדדים המובילים, שיורדים בשיעורים של יותר מ-4%. זאת, על רקע ירידות חדות במסחר בחוזים עתידיים על מדדי וול סטריט. 

גם בשוק האג"ח הממשלתי והקונצרני נרשמות הבוקר ירידות חדות. הממשלתיות הארוכות צונחות בשיעורים של עד 2.3% ומדדי התל בונד רושמים ירידות של 1%-2%.  

השקל משנה כיוון ונסחר בעלייה קלה מול הדולר והאירו. קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי שוקי הון, אומר הבוקר כי "העצבנות במסחר בשקל צפויה להימשך גם היום, לאחר שבימים האחרונים ובמיוחד אתמול ראינו תנודות חריגות של אחוז (3-4 אגורות) תוך דקות. אלה תנודות שמאוד לא מאפיינות את השוק בימים רגילים. השקל נחלש תוך שבועיים בכ-15% מול המטבעות המובילים. שינוי של יותר מ-40 אגורות מול הדולר תוך שבועיים-שלושה הוא דבר שלא ראינו עשרות שנים. מול מטבעות שנחשבים מטבעות "בריחה מסיכון" כמו ין יפני, פרנק שווייצרי והדולר, השקל נחלש במיוחד.

"הסיבה לכך היא המימושים בשוקי המניות, שמובילים לבריחה מסיכון אל מטבעות מקלט והרחק מהשקל שנתפס כמסוכן יותר, ומצוקת נזילות דולרית בשוק הישראלי, שתומכת בביקושים גבוהים לדולרים שנתקלים בהיצע מאוד מוגבל. כל עוד המימושים בשוקי המניות יימשכו, להערכתנו מגמת היחלשות השקל תימשך. לעומת זאת, בטווח הארוך הנתונים מצביעים על כך שהשקל עשוי להתחזק, אך לשם כך משבר הקרונה חייב להסתיים והמימושים בשוקי המניות חייבים להיפסק".

"לגבי ההמשך והמשמעויות עבור החברות והמשקיעים, להערכתנו בטווח הארוך, לאחר שמשבר הקורונה יסתיים, או לפחות יקבל תפנית חיובית, השקל צפוי לחזור להתחזק. לכן ראוי שהיצואנים ינצלו את הרמות הנוכחיות כדי לבצע המרות וגידורים כהיערכות לימים בהם שער החליפין ישוב לרדת. גם העובדה שהשער הנוכחי גבוה במידה ניכרת מהשער הממוצע בשנים האחרונות, שעומד על כ-3.6 שקלים לדולר, תומכת בכך" . לוי מוסיף כי "פרט לשינוי בשער החליפין ניכרת סערה גם בעולם הריביות הגלומות בשוק המט"ח, כשהסיבה לכך היא מצוקת נזילות דולרית חריפה בעולם בכלל ובישראל בפרט, בעקבות ביקושים חריגים לאחזקה בדולרים שנתקלים בהיצע מוגבל. בתגובה לאירועים אלה, בנק ישראל ובנקים מרכזיים נוספים בעולם ביצעו במקביל מהלכים כדי לנהל ולהפחית את מחנק הנזילות".

בנק הפועלים  דיווח הבוקר כי הוא ישלם לגורמי הממשל בארה"ב סך מצרפי של 3.11 מיליארד שקל על מנת לסיים את חלקו בשתי חקירות בינלאומיות שהיה מעורב בהן. במסגרת זו הבנק יכלול בדוחות הרבעון הרביעי הפרשות בגובה מיליארד שקל שייגרעו מהשורה התחתונה בדוחות. 

09:25

שינוי כיוון במסחר במטבעות: לאחר פיחות חד בשער השקל בימים ובשבועות האחרונים מול המטבעות המרכזיים, נסחר כעת הדולר בירידה של כ-0.8% סביב רמה של 3.83 שקלים. האירו נחלש בכ-0.7% לרמה של כ-4.22 שקלים.

06:00

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר בהמשך להתאוששות אתמול בוול סטריט. לאחר היום הגרוע ביותר בשווקים מזה שלושה עשורים שנרשם ביום שני, ננעל אתמול המסחר בעליות שערים חדות במדדים המובילים: מדד דאו ג'ונס קפץ ב-5.2%, מדד נאסד"ק זינק ב-6.2%, ומדד S&P 500 טיפס ב-6%.

לפי דיווחים בארה"ב, הממשל מתכנן חבילת תמריצים בסך טריליון דולר. שר האוצר סטיבן מנושין אמר כי הממשל רוצה להביא מזומן לאזרחים "באופן מיידי". הפדרל ריזרב הכריז על הזרמת 500 מיליארד דולר לשוק הריפו ועל תוכנית לרכישת ניירות ערך מסחריים של חברות שמתקשות במימון לטווח קצר.

אתמול (ג') נרשמה בתל אביב נעילה חיובית, לאחר יום תנודתי. מדד ת"א 35 עלה ב-2.1%, מדד ת"א 125 התחזק ב-1.7%. מדד הנפט והגז זינק ב-15%, בעוד שמדד הבנקים ירד ב-2.2%, ומדד הנדל"ן ירד ב-2.3%.

המסחר בבורסות אירופה הסתיים אמש בעליות שערים: מדד דאקס עלה ב2.2%, פוטסי 100 וקאק 40 קפצו ב-2.8%. מדד סטוקס 600 הכלל-אירופי עלה ב-2.2%.