על רקע שתי פרשות: הפועלים ישלם לאמריקאים 3.1 מיליארד שקל

הבנק יכלול בדוחות הרבעון הרביעי הפרשות בגובה מיליארד שקל שייגרעו מהשורה התחתונה • הבוקר הודיע הפועלים כי הוא על סף הותרה מאחור של פרשת הסיוע בהעלמות מס ללקוחות אמריקאים שלו בתשלום קנסות בגובה 870 מיליון דולר

בנק הפועלים ישלם לגורמי הממשל בארה"ב סך מצרפי של 3.11 מיליארד שקל על מנת לסיים את חלקו בשתי חקירות בינלאומיות שהיה מעורב בהן. במסגרת זו הבנק יכלול בדוחות הרבעון הרביעי הפרשות בגובה מיליארד שקל שייגרעו מהשורה התחתונה בדוחות, אך יסירו מעליו עננה שהעיבה עליו תקופה ארוכה, ויאפשרו לו להתפנות לעסקיו, בעיקר בימים מאתגרים במיוחד של משבר הקורונה.

הבוקר הודיע הבנק כי הוא על סף הותרה מאחור של פרשת הסיוע בהעלמות מס ללקוחות אמריקאים שלו בתשלום קנסות בגובה 870 מיליון דולר, כ-3 מיליארד שקל. מדובר בסכום גבוה בהרבה מאלה ששילמו לאומי ומזרחי טפחות, שכבר סיימו את הפרשה מבחינתם. כמו כן, הסכום האמור אינו מסכם את כל הפגיעה של הפועלים מהפרשה האמריקאית וזאת משום שהוא נדרש לשלם הוצאות נוספות, לעורכי דין ויועצים אחרים, בהיקף גבוה מאוד. כפי הנראה, בהסתמך על נתונים שפורסמו בעבר, הבנק שילם סך מצטבר של כ-1.3 מיליארד שקל נוספים עבור מימון ההוצאות המשפטיות ואחרות.

בנק פועלים  הודיע כי הקנסות האמורים הינם "בהתאם לאינדיקציות שהתקבלו מהצוותים המטפלים בחקירה מטעם כל אחת מהרשויות האמריקאיות". בשל כך, הבנק יכלול בדוחותיו לרבעון הרביעי ב-2019, שיפורסמו בקרוב, הפרשה נוספת בגובה 259 מיליון דולר, כ-897 מיליון שקל, שתתווסף להפרשות של 611 מיליון דולר שהבנק כבר ביצע בדוחות קודמים.

בנוסף, בנק הפועלים ישלם 30 מיליון דולר, כ-103 מיליון שקל, לממשל האמריקאי בגין חלקו בפרשת FIFA, על מנת להביא לסיום את החקירה נגדו. תשלום זה יופרש במלואו בדוחות הבנק לרבעון הרביעי.

בתחילת הרבעון הרביעי ב-2019 החליף הבנק את העומד בראשו עם מינויו של דב קוטלר למנכ"ל - ועתה הוא מסיר מעליו ומעל הבנק את המשקולת העיקרית שאיימה עליו. עם זאת, לאחר שבנק לאומי ובנק מזרחי טפחות כבר סיימו את הפרשות המקבילות שלהם, הרבה קודם.

בנק מזרחי טפחות שילם לאמריקאים סך של 195 מיליון דולר בעוד שבנק לאומי, שהיה הראשון לסיים את המהלך, כששילם בסך הכל 400 מיליון דולר. החקירה כנגד שלושת הבנקים הישראלים הייתה חלק מחקירה מסועפת בהרבה שהממשל האמריקאי החל בה לפי כעשור כנגד שורה של בנקים זרים, בחדש שסייעו לאמריקאים להעלים מסים.

ונחזור לקנס הענק בשל מעורבות הבנק בפרשת הסיוע להעלמות מסים על ידי לקוחות אמריקאים: הבוקר הודיע הבנק כי הגיע להסכמות לפיהן יחתום על כתב אישום נדחה עם משרד המשפטים האמריקאי בנוגע לפעילויות של הבנק בישראל ושל הפעילויות שאינן הפועלים שוויץ, כאשר הפועלים שוויץ יחתום על הסדר טיעון מול משרד המשפטים כאמור. בנוסף הבנק הגיע להסכמות לסגירת הפרשה עם מחלקת השירותים הפיננסיים של מדינת ניו יורק ועם הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי.

עוד הודיע הבנק כי כמו שני הבנקים הישראלים הקודמים שנקלעו לתסבוכת מול הממשל האמריקאי - וכבר יצאו ממנה, גם הוא ממנה "לפי דרישת המפקחת על הבנקים" ועדה בלתי תלויה ש"תבדוק את התהליכים הניהוליים ותהליכי הבקרה, שאפשרו את המעשים נשוא הפרשה האמריקאית בכללותה, תוך התייחסות להיבטי ממשל תאגידי והתנהלות ההנהלה הבכירה והדירקטוריון, ובהקשר זה תגבש לפי הצורך המלצות". בראשות הוועדה שופט בית המשפט העליון בדימוס פרופ' יורם דנציגר. עוד ציינו בבנק כי "הוועדה גם תבחן האם טובת הבנק מצדיקה נקיטת הליכים או צעדים אחרים כלפי כל צד שלישי ו/או הגעה להסדרים אחרים" - כלומר החזרת בונוסים על ידי מנהלים לשעבר, למשל.

עם השלמת שתי הפרשות הבינלאומיות הללו קוטלר קרוב להשלמת הטיפול בכל תפוחי האדמה הלוהטים ששארו על שולחנו כשנכנס לתפקיד, להוציא מכירת בנק פוזיטיף - הפעילות של בנק הפועלים בתורכיה. זאת מאחר והוא כבר חתם על הסכם קיבוצי חדש בבנק. עם זאת, קוטלר, כמו יתר המערכת הפיננסית בכלל והבנקאית בפרט, מתנהל היום בעיקר בצל העצירה הפתאומית בפעילות המשקית בשל התפרצות הקורונה, והמאמצים לרסנה. לפי שעה נראה כי ההשבתה כאמור תביא להגדלה בחובות שאינם מוחזרים כסדרם כמו גם בעלייה בלקיחת חובות חדשים על ידי אנשים פרטיים, עסקים וחברות שאינם מקבלים הכנסה בימים אלה.