"המדינה לא יכולה לייצר פה אזרחים סוג ב'. העצמאים לא שקופים"

כך אמר היום נשיא לה"ב רועי כהן בכנס "עסקים וכלכלה בצל הקורונה" של "גלובס" • "אני קורא לשר האוצר שלא להפוך את מענק הסיוע לעצמאים לבדיחה. הכרזת על מענק של 6,000 שקל, אבל בפועל זה מענק של 1,000 עד 1,500 שקל"

"עסקים ירדו ממאה לאפס בבת--אחת" - כך אמר היום (ד') רועי כהן נשיא לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, בשיחה עם כתבת "גלובס" אלה לוי-וינריב, בכנס "עסקים וכלכלה בצל הקורונה" של "גלובס",  שהתקיים באופן וירטואלי ועבר בשידור חי. 

"מדובר בבעלי אולמות אירועים, במסעדות במדריכי טיולים ומורי דרך ובסוכני נסיעות וכמעט כל הקמעונאות בישראל ברגע שהכניסו להנחיות גם את איסור פתיחת חנויות הרחוב, זה אפילו רופאי שיניים וקוסמטיקאיות", המשיך כהן. "יש עוצר בכל המשק. בעלי עסקים שואלים האם המדינה תפצה אותם על עסק סגור בשעה שהם ממשיכים לשלם את ההוצאות השוטפות עליו. המשק בשעת חירום אבל ההוצאות על עסק סגור ממשיכות כרגיל וזה בלתי מתקבל על הדעת".

"מדינת ישראל משלמת את מחיר ההזנחה של שנים לציבור העצמאים והעסקים הקטנים. אמרתי תמיד שצריך לפטור את סוגית דמי האבטלה לעצמאים, אם היה היום חוק כזה היינו יכולים לפתור את הבעיה שהתעוררה עוד לפני 30 שנה. עכשיו מגפת הקורונה פוצצה את זה לכולם בפנים. עצמאים מסתובבים כמו 'זומבים', אין להם פתרון של דמי אבטלה או פתרון הכנסה. אז הצלחנו לדחות את תשלומי המע"מ, הארנונה, החשמל והמים אבל יש הלוואות והוצאות שאין עליהן מענה".

משרד האוצר הכריז על מענק של 6,000 שקל לעצמאים, עד כמה זה עוזר?

"אני קורא לשר האוצר שלא להפוך את מענק הסיוע לעצמאים לבדיחה. הכרזת על מענק של 6,000 שקל, אבל בפועל זה מענק של 1,000 עד 1,500 שקל. המענק של ה-6000 שקל מיועד לעצמאים שהמחזור שלהם הוא עד 300 אלף. זו החלטה חשובה, אבל הלכו פקידי האוצר ומצאו כל שדרך שאפשר עד שבפועל שר האוצר יתבזה וייתן 1,000-1,500 שקל. 60% מהעצמאים מרוויחים בניכוי ההוצאות רווח נקי של 60 אלף שקל בשנה, זה 5,000 שקל בחודש ורוצים לתת להם חצי מזה, 2,500 שקל שמזה הם יצטרכו לשלם הוצאות שוטפות. יישאר להם 1,000 שקל למחייה. זו לא עזרה אמיתית. להב קורא לאוצר לתת 6,000 שקל או 80% מההכנסה שהייתה לעוסק. 1,000 שקל זה לעג לרש. מספיק לפגוע בעצמאים - מספיק למצוא טריקים ושטיקים איך לא לתת ולשמור על יד קמוצה עבור ציבור העצמאים שקורסים ומשוועים לעזרה".

"צריך להבין שסגרו עסקים מצליחים. אלו לא עסקים שכשלו. אלו עסקים ששילמו מסים. המדינה קיבלה החלטות אמיצות אז שתיקח אחריות. לא יכול להיות שמישהו שהיה לו אולם אירועים מצליח, סגרו לו את העסק ביום אחד, גם לו יש משפחה וילדים והתחייבויות והוצאות בלי מחזור של הכנסות. זה לא שהעסק כשל או שאין לו זכות קיום, אלו עסקים טובים. זה צלמים ומפיקים שהיו מרוויחים כסף ושילמו המון כסף למדינה, כעת הם נקלעו למצוקה וזו שעתה של המדינה לבוא לקראתם".

"מגזר העצמאים מעסיק 2 מיליון איש והוא אחראי על 60% מהצמיחה במשק. אנחנו דורשים שיהיה לעוסקים הללו לאן לחזור, שהם יוכלו לנהל את העסקים שלהם ושלא יפשטו רגל וילכו לפתרון הפשוט של לא לשלם ולפשוט את הרגל. צריך לגרום להם להבין, וזה הרבה פסיכולוגיה, שיש להם לאן לחזור. המדינה צריכה לעצור השקעות בפרויקטים ותשתיות ולהתמקד בלעזור לכלכלה. יש קרן רכוש ויש כספים ויש יכולת להוציא מהפה אל הפועל".

האם המשבר יכול להוות הזדמנות לשפר את עמדת העסקים העצמאים דרך חקיקה למשל?

"בהחלט. יש פה הזדמנות להעניק רשת ביטחון לחקיקה מתקנת לכשנצא מהמשבר. המגזר העסקי פועל מהר, חברות כמו בנק הפועלים הוציאו תכניות לתמיכה בעסקים, עזריאלי וגזית גלוב דוחים שכירויות או שביטלו לגמרי. המדינה לעומת זאת בחקיקה גוררת רגליים והיא תצטרך לתקן את זה ולהבטיח קודם כל דמי אבטלה לעצמאים. יש הזדמנות היסטורית להחלה של קיזוז הפסדים לאחור שהכנסות 2019 ייזקפו לטובתנו ב-2020. במיידי אני מצפה שיודיעו שהלוואות נדחות ל-3 חודשים, שלא פוגעים במסגרות אשראי ולהקים קרן פיצוי אמיתית כמו שהחליטה ועדת וינוגרד אחרי מלחמת לבנון שקבעה שיעור של 68% כמקדם התייעלות. יש צעדים שאפשר לעשות מחר בבוקר".

"יש פה מדינה אחת לשני עמים, לשכירים יש חל"ת, ימי חופש, דמי אבטלה והעצמאים יצטרכו לבחור בין בריאות הציבור ובין היכולת לפרנס את המשפחה שלהם. המדינה לא יכולה לייצר פה אזרחים סוג ב'. אנחנו כבר לא שקופים. אחרי שיתוקן המענק של ה-6,000 שקל או 80% מההכנסה בלי לשחק בהנחיות שמייתרות את ההחלטה של האוצר כדי שהעצמאים יוכלו לעבור את חג הפסח, אנחנו מצפים גם להקים קרן פיצויים בהיקף של 5 מיליארד שקל לטובת העצמאים".

ומהיכן תמומן קרן כזו?

"יש כסף במדינה, היא עובדת כיום בתקציב של 1/12 והיא צריכה להשקיע באזרחים. 19 מיליארד שקל הכניסה המדינה רק עכשיו מהריבית על עליית הדולר. יש רזרבות ויש כספים. יחד עם הפסקה של פרויקטים ותשתיות. אפשר לקחת את הכסף ולהקים סל הצלה למגזר העסקי ולעצמאים ולעסקים הקטנים. יש את הצעדים שאפשר לעשות, להרגיע את האנשים שברגעים אלה מצפים שמישהו מוסמך שגיד להם: אנחנו נעזור לכם לעבור את התקופה הזו. שהמדינה תשתף בסיכון עם צעדים שיעזרו להישרדות. העצמאים הם לא עניים בפתח שצריכים להתחנן - הם חלק עיקרי בצמיחה של המדינה. בנק ישראל צריך לתת הנחיה שלא לפגוע במסגרות האשראי ולייצר מחנק אשראי, לגרום לעסקים לקבל את הכסף על עבודות שנעשו בחודשים ינואר-פברואר, לשפר תזרים מזומנים. המגזר העסקי לא יכול להיות לבד והמדינה מנגד. לא רק לבוא ולקחת כשטוב, לדעת להחזיר מתי שקשה. חייבים להיות אופטימיים בעת הזו, יש מוצא והוא קיים.

ביום שאחרי ,העסקים הקטנים הם שיניעו את המשק. עוד עובדים במגזר הציבורי לא יניעו את הצמיחה, אבל עוד אולמות אירועים ועוד עסקים קטנים הם שיניעו את הכלכלה".