מקטינות חוב: החברות שפרסמו תוכניות לרכישת אג"ח עצמית בהיקף כולל של 1.7 מיליארד שקל

הכיוון השלילי שבו צועד שוק האג"ח מעודד כמה מהחברות בבורסה לגבש תוכניות רכישה עצמית של חובן, בניסיון לצמצמו בתנאים הנוחים שנוצרו להן • בתוך חודש בלבד פרסמו קרוב ל-20 חברות תוכניות כאלה - ורבות מהן כבר התחילו לרכוש נתחים מחובן

חיים כצמן/ צילום: איל יצהר
חיים כצמן/ צילום: איל יצהר

לצד קריסתו של שוק המניות המקומי, הסנטימנט השלילי המובהק מאפיין בתקופה האחרונה גם את שוק האג"ח הקונצרניות בבורסת תל אביב, שמציג בתוך חודש ירידות חדות של 12%-14% בשלושת המדדים הבולטים - מדדי תל-בונד 20, 40 ו-60. ירידות אלה אינן משקפות צניחות דרמטיות הרבה יותר, שרשמו שלל סדרות של חברות שאינן נכללות במדדים אלה - ירידות שהובילו אותן להיסחר בתשואות "זבל" דו-ספרתיות ואף יותר מכך.

תוכניות בולטות מהחודש האחרון לרכישות אג"ח עצמיות
 תוכניות בולטות מהחודש האחרון לרכישות אג"ח עצמיות

הכיוון השלילי שבו צועד שוק האג"ח הקונצרניות הישראלי מעודד כמה מהחברות בבורסה לגיבוש תוכניות רכישה עצמית של חובן, בניסיון לצמצם אותו בתנאים הנוחים לראייתן שנוצרו להן בעקבות הירידות החדות. וכך, בתוך חודש בלבד פרסמו קרוב ל-20 חברות תוכניות לרכישת אג"ח עצמית, בהיקף מצרפי של כ-1.7 מיליארד שקל. לא מעט מאותן חברות כבר התחילו במימוש התוכניות וברכישת נתחים מחובן.

גזית גלוב: תוכנית של 750 מיליון שקל

מעל לכולן בולטת ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב, שהדירקטוריון שלה אישר בימים האחרונים תוכנית רכישה עצמית של אג"ח מכל הסדרות שלה, בהיקף מצרפי של 750 מיליון שקל, לביצוע בשנה הקרובה. בדירקטוריון גזית גלוב, שנמצאת בשליטת חיים כצמן, נימקו את קבלת ההחלטה, "לאור זאת שבהתאם לתנאי השוק, תיתכנה הזדמנויות לחברה לרכישת איגרות החוב שלה בתנאים מועדפים שיתרמו לשיפור עלות החוב של החברה". היקף האג"ח המצרפי של גזית גלוב מסתכם בכ-7 מיליארד שקל, והן נסחרות בתשואות בטווח של 5%-8%.

עוד בין אלה שהודיעו על רכישות אג"ח עצמיות בהיקפים משמעותיים, בולטות שלוש מחברות הליסינג בבורסה - אלדן תחבורה, יוניברסל מוטורס ואלבר - שכל אחת מהן החליטה על רכישת חוב עצמי בהיקף של כ-150 מיליון שקל. בחברות הליסינג סבורים, בין השאר, כי רכישות אלה מהוות "הזדמנות עסקית ראויה", עשויות לתמוך בתוצאות הכספיות ולא צפויות לפגוע ביכולתן להתמודד עם שאר התחייבויותיהן.

סדרות אג"ח בולטות בתשואת זבל
 סדרות אג"ח בולטות בתשואת זבל

כל סדרות האג"ח של שלוש חברות הליסינג נסחרות היום ברף תשואות דו-ספרתי, שבטווח הנמוך עומד על 12%-19% באג"ח של יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI), הנשלטת בידי משפחת עיני וחיים דנון, בהיקף מצרפי של כ-1.2 מיליארד שקל.

זאת, בעוד טווח התשואות באג"ח של אלבר, שנמצאת בשליטת אלי אלעזרא, נע בין 16%-62%, על חוב בהיקף כולל של כ-2.2 מיליארד שקל ואילו התשואות על אג"ח אלדן, בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל, מגיע לטווח של כ-30%-95%.

אלדן הזהירה מפני השפעות הקורונה

אלדן בחרה בדרך לא שכיחה של רכישת חובה, באמצעות מכרז - שנעשה בדומה להנפקה, ושבמסגרתו פרסמה החברה מחירי מקסימום לרכישת הסדרות השונות שלה מידי הגופים המוסדיים. אלדן גם היתה הראשונה בין חברות הענף שפרסמה בימים האחרונים אזהרה ראשונה ומשמעותית בנוגע להשפעות משבר קורונה על פעילות הליסינג בישראל.

במסגרת זו עדכנה החברה, שנמצאת בשליטת משפחת דהן, כי בטווח הקצר, מכיוון שכתוצאה מהאירועים נעצרה כמעט לחלוטין תנועת התיירים לישראל, וכן לאור מגבלות התנועה בתוך המדינה (שעלולות אף להחריף), פעילות ההשכרה של החברה לפרטיים, ובמיוחד לתיירים, צפויה לרדת באופן משמעותי - והירידה כבר מורגשת בחברה.

אלדן מעריכה כי תיתכן ירידה משמעותית במספר המכוניות שהיא עתידה למכור, ובהתאם גם בהכנסות החברה מפעילות זו. להערכתה של אלדן, בגין שני רכיבים אלה צפוי לחברה אובדן הכנסות מהותי ברבעון הראשון והשני של 2020.

תוכניות של 50 מיליון שקל לחברות הנדל"ן

עם החברות שהודיעו באחרונה על תוכניות רכישת אג"ח עצמית, נמנות לא מעט חברות מתחום הנדל"ן - ענף שבימי שגרה נחשב בדרך כלל לאחד ממגייסי החוב הבולטים בשוק המקומי. כך, בין השאר, עדכנו כל אחת מהחברות מנרב, חג'ג' נדל"ן, שלמה נדל"ן, אספן גרופ ואלקטרה נדל"ן על תוכנית רכישה עצמית של אג"ח בהיקף של 50 מיליון שקל - וזאת כשגם אצלן מרבית סדרות החוב עברו להיסחר בתשואות דו-ספרתיות. כל אחת מחברות הנדל"ן האלה מחזיקה בחובות אג"ח בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים.

נוסף על חברות אלה, לא מעט חברות נוספות עדכנו בדבר תוכניות לרכישת אג"ח עצמית בהיקפים מצומצמים יותר - החל מכמה עשרות מיליוני שקלים ועד לכמה מיליוני שקלים בודדים. 

מגמה נוספת מהשבועות האחרונים היא רכישה עצמית של מניות - ובכך בולט בנק לאומי, שהדירקטוריון שלו אישר בסוף פברואר השקעה של עד 700 מיליון שקל במהלך, שיאפשר לבנק, בין השאר, "ניהול אופטימלי של ההון, תוך גמישות מירבית". מלבד לאומי, עוד כמה חברות ציבוריות דיווחו בתקופה האחרונה על מהלכי רכישה עצמית של מניות, בהיקפי השקעה מצומצמים יותר, המצטברים יחד לכמה מאות מיליוני שקלים נוספים.