איפה דווקא אפשר למצוא בימים אלה שוק מניות יציב יחסית

הפתעה: דווקא סין, ממנה פרץ הקורונה, ושבה נספרה כמות החולים והמתים הגדולה ביותר מהנגיף, מציגה שוק מניות יציב יחסית

סלולר של ZTE. החברה ממלאת תפקיד אינטגרלי בפיתוח תשתיות 5G בסין / צילום: Niu bo, רויטרס
סלולר של ZTE. החברה ממלאת תפקיד אינטגרלי בפיתוח תשתיות 5G בסין / צילום: Niu bo, רויטרס

מאז תחילת שנת 2020, שוק המניות בעל הביצועים הטובים ביותר בעולם נמצא בסין. מאז תחילת השנה, קרן הסל CNYA, העוקבת אחרי מניות סיניות מקומיות (הידועות כ-A Shares) הציגה תשואה כוללת שלילית של 12%-, לעומת ירידות של כ-26% בארה’’ב (S&P 500) וירידות של 32% באירופה (Stoxx 600). אם זה נראה לכם מפתיע, אתם לא לבד. נציין כי מהנתונים הרשמיים של סין (אם אתה מאמינים במהימנותם) עולה שמספר המקרים החדשים במדינה של חולים מהקורונה נסוג מהשיא. אלה חדשות נהדרות. עדיין נדרשת השאלה: איך בדיוק הצליחה מדינה תלויית סחר שממנה הגיח הנגיף, עם המספר הגבוה ביותר של חולים ומתים, לשרוד עם שוק מניות המציג חסינות יחסית?

אין תשובה ברורה לשאלה לעיל. בהתבסס על ניתוח שביצענו, מבוצעות בסין בקרות על תנועות הון וגם מעקב אחר השקעות ממוקדות באמצעות קרנות סל לתוך הסקטורים הרגישים ביותר למשבר הווירוס (כמו בנקאות ושבבים). אנו מתמקדים בטור השבועי בביצועים החריגים של מניות סיניות מקומיות (A-Shares) לעומת מניות סיניות הנסחרות מחוץ למדינה (H-Shares) ותופעת הזרמה אדירה של כסף מקומי לתוך קרנות סל מקומיות. בהמשך ניתן דוגמה כיצד השקעות ממוקדות אלה בתעודת סל יכולות להשפיע ישירות על ביצועי מניה, במקרה הספציפי שלנו, ענקית הטלקומוניקציה הסינית ZTE. בשורה התחתונה: על משקיעים זרים להשקיע בזהירות במניות סיניות, שעשויות להיות נתמכות בצורה בועתית על ידי קנייה מקומית אינטנסיבית.

ה"מקומיות" עם ביצועי יתר לעומת "חו"ל"

מבנה השוק של המניות הסיניות הוא ייחודי ביותר. כדי לפשט את התמונה, קיימים שני סוגים שונים של מניות סיניות: (1) A-Shares ו-(2) H-Shares. מניות A הן מניות הנסחרות רק בבורסות המקומיות כמו ה- Shanghai Composite (CSI 300). מניות אלה נוטות להשתייך לסקטורים "מהעולם הישן" עם חשיפה מקומית גבוהה, כמו Bank of China וחברת הצריכה Kweichow Moutai. מניות H-Shares הן מניות סיניות הנסחרות בהונג קונג, כלומר בבורסות ’’זרות’’. רבות מהמניות הללו הן ענקיות טכנולוגיה כמו עליבאבא וטנסנט.

למעשה, אף אחת משתי חברות אלה לא נסחרת בבורסות המקומיות בסין. בעוד שהסקטורים עם משקל יתר ב-A-Shares, כמו הבנקים והתעשיה, הם אלה שהכי מושפעים מההאטה בפעילות הכלכלית, מניות A הציגו ביצועים טובים יותר מה-H-Shares. תעודת סל ה-CNYA של מניות A-Share הציגה תשואה כוללת שלילית של -12% לעומת -18% עבור מדד ה-MSCI China. באופן יותר מוחשי: באותה תקופה, מניית Bank of China הציגה ביצועים יותר טובים (ירידה של 12%-) מחברות הטכנולוגיה עליבאבא (ירידה של 16%-) ובאיידו (ירידה של 29%-). עובדה זו יוצאת דופן, ומעידה על חשד להתערבות ממשלת סין בסחר מניות הנסחרות באופן מקומי (’’בקרות הון’’).

סין קונה, הונג קונג מוכרת

על פי נתוני תעודות הסל שנערכו ואומתו על ידי אופנהיימר ישראל, ETF העוקבים אחר מניות סיניות הנסחרות בסין הראו גיוסים משמעותיים, בעוד שקרנות סיניות הנסחרות בהונג קונג הראו פידיונות ניכרים. ההבדל בולט: מאז תחילת 2020 הזרימה לתעודות הסל הסיניות בסין זינקה ל-6 מיליארד דולר, לעומת פידיונות מתעודות סל סיניות הנסחרות בהונג קונג המעידים על יציאה של כ-2.5 מיליארד דולר. הרוב המכריע של גיוסים אלה בסין עבר לסקטורים הכי רגישים, כמו בנקאות השקעות, שבבים וחברות תקשורת, ועזר לתמוך במחירי המניות גם כשהמצב בשטח החמיר. תושבים סינים עשירים משתמשים בהונג קונג כ"offshore account", שם הם יכולים לקנות ולמכור נכסים בחופשיות ללא התערבות ממשלתית.

ZTE: המניה ממריאה בחסות קרן הסל

ZTE היא חברת התקשורת השנייה בגודלה בסין אחרי Huawei. החברה ממלאת תפקיד אינטגרלי בפיתוח תשתיות 5G במדינה. התפרצות נגיף הקורונה צפויה לעכב את התפתחות התשתיות במדינה, אך מניות החברה הגיבו הפוך להיגיון. מאז תחילת 2020 רשמה מניית ZTE עלייה חדה של 45%. יש להשוות את זה עם המתחרות האירופיות שלה, נוקיה בירידה של 32%- ואריקסון בירידה של 21%-. מה שאולי עוזר להניע תופעה זו הוא זרמי כסף אדירים לקרן סל חדשה שהושקה רק בנובמבר 2019, ChinaAMC 5G ETF (515050 CH). תעודת סל זו נהנית מהגיוסים הגבוהים ביותר בקרנות הסיניות מאז תחילת השנה, כמעט 3 מיליארד דולר. השקעות אלה התגברו בדיוק עם התגברות נגיף הקורונה בסוף ינואר 2020.

חשיפה למניות סיניות מקומיות

משקיעים המעוניינים בחשיפה למניות סיניות מקומיות, יכולים לשקול חשיפה לתעודת הסל iShares MSCI China A-Shares (סימול CNYA) של בלקרוק. הקרן עוקבת אחרי מדד ה-MSCI China A Inclusion Index, ומחזיקה במניות סיניות מקומיות. בקרן יש משקל גבוה לסקטור הפיננסים (משקל של 25%) ולסקטור הצריכה הקבועה (14%). חברות בולטות בקרן כוללות Kweichow Moutai (כ-4.9%) ו-China Merchants Bank (כ-2.4%). בשנה אחרונה, הציגה הקרן תשואה כוללת של 5.2%+ לעומת תשואה שלילית של 4.3% עבור קרן ה-MSCI China. לקרן CNYA יש סך נכסים תחת ניהול של 305 מיליון דולר עם דמי ניהול של 0.65%. הקרן מחזיקה ב-465 מניות והוקמה ביוני 2016. 

הכותבים הם מנכ"לית משותפת בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל, ואנליסט באופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם