המשטרה חוקרת את הדלפת סיכום הפגישה המסווגת בנוגע להתמודדות עם נגיף הקורונה

במסמך פנימי שפורסם ב"גלובס" נטען כי נתניהו צפוי להכריז במוצאי שבת האחרונה על "סגר נושם" ללא תנועה ברחובות - הערכה שלא התממשה ויצרה בהלה • הוקם צוות בדיקה מיוחד לאירוע בראשות מפקד להב 433

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על הנחיות חדשות למשבר הקורונה / צילום: Gali Tibbon, Associated Press
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על הנחיות חדשות למשבר הקורונה / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

משטרת ישראל חוקרת הדלפה של סיכום פגישה מסווגת ופנימית, שהתקיימה בהשתתפות אנשי צמרת המשטרה, בנוגע לדרכים להתמודדות עם נגיף הקורונה. מהמידע שהגיע לידי "גלובס" עולה, כי המשטרה הקימה צוות בדיקה מיוחד, בראשות מפקד להב 433,  ניצב מוטי לוי. יחד עימו חוקרים את ההדלפה - מפקד מרחב שפלה,   תנ"צ דוד פילו,  וראשת היחידה לביטחון מידע, נצ"מ אתי מאירסון.

ל'גלובס" נודע, כי במשטרה הובכו מאוד מהדלפת המסמך המסווג במוצאי שבת. זאת, בין היתר בשל העובדה כי ההערכה שנכתבה בו לא התממשה, וכי היא יצרה בהלה מיותרת. לאור זאת, הוחלט להקים צוות בדיקה מיוחד לעניין החשיפה,   כדי להגיע אל הגורם המשטרתי שהדליף את המסמך הפנימי.

במסמך הפנימי, שנכתב על-ידי לשכת מפקד מחוז חוף, ושפורסם ב"גלובס", נכתב כי "היום (מוצאי שבת, 14 במרץ 2020) בשעה 20:00 תתקיים הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהקשר להנחיות היערכות המדינה להמשך התמודדות עם נגיף הקורונה - הנחיות המתבססות מתוך למידה מתרחישי אירופה".

במסמך נטען עוד,  כי נתניהו צפוי להכריז על "סגר נושם" - שהוא סגר ללא תנועה ברחובות. על-פי הנאמר במסמך, "הכוונה ככל הנראה היא להכריז על מצב חירום במשק. במסגרת ההכרזה, ככל הנראה יוצג כי מדינת ישראל הולכת להקטין את הפעילות במשק ב-75%, למשך ארבעת השבועות הקרובים, ויינתנו רק שירותים חיוניים. זאת, מתוך הבנה כי הקטנת החיכוך באוכלוסייה תסייע בהקטנת אפשרות ההדבקה".

עוד נכתב במסמך המשטרתי, כי "המשמעות בהקטנת פעילות המשק הוא הפעלת מעין סגר נושם: אין תנועה ברחובות, ומה שלא חיוני יישאר סגור. המקומות הפתוחים יהיו פתוחים על-פי דין". 

כאמור, בסופו של דבר ראש הממשלה נתניהו לא הכריז על צעד זה בהודעתו לציבור. אבל עם זאת, היום כבר שורר בארץ מצב שדומה במהותו לזה שהוצג במסמך - בשל ההוראה לא לצאת מהבית, ככל האפשר.

מהמשטרה נמסר: "במשטרת ישראל קיימים נהלים מוקפדים העוסקים בשמירה על ביטחון המידע בארגון, בכל הרמות ובכל הנושאים. עם היוודע דבר העברת מסמך פנימי ברשת האזרחית בניגוד להנחיות, הוחלט במשטרה על הקמת צוות לבדיקת המקרה".

בקרות יזומות באולמות אירועים

בימים אלה ממשיכה המשטרה להקצות משאבים רבים כדי לסייע במאבק בקורונה ובאכיפת הנהלים החדשים של משרד הבריאות, לרבות על איסור התקהלויות וקיום אירועים שונים. כבר ביום שישי בלילה, ביצעה המשטרה מאות  בקרות יזומות. מדובר בביקורים ב-296 אולמות אירועים, מועדונים, ברים ומסעדות. זאת, כדי לאכוף את האיסור על התקהלות של יותר מ-100 איש במקום אחד. 

יצוין, כי נגד שישה בתי עסק שהפרו את ההנחיות ברחבי הארץ, ננקטו פעולות אכיפה; ובחלק מהמקרים המשטרה פיזרה את הקהל שהיה במקום. שלושה בעלי עסקים, שאצלם נרשמו הפרות משמעותיות וחריגות, זומנו על-ידי צווים לשימוע במשטרה.

בהמשך, לאחר החמרת המצב הבריאותי, וההתפשטות הבלתי נעצרת של המגפה, הוציאה המשטרה צו סגירה למשך 21 יום, נגד אולם אירועים באזור יישובי המשולש, מכיוון שבעליו ערך אירוע שבו השתתפו כ-300 אנשים. זאת, בניגוד ל"צו בריאות העם". בנוסף, נמצא כי העסק פועל ללא רישיון עסק ונפתחה נגדו חקירה במשטרה.

מעצרים מהחתונה בעיר בית שמש

בתוך כך עיכבה המשטרה בימים האחרונים שישה חשודים בחשד שהפרו את צו בריאות העם  למניעת הפצת נגיף הקורונה, סיכנו את בריאות הציבור, וארגנו חתונה רבת משתתפים בבית-כנסת בעיר בית שמש. במסגרת פעילות האכיפה של המשטרה, לסיוע למשרד הבריאות בבלימת התפשטות נגיף הקורונה, נפתחה חקירה של החשודים. בין העצורים נמצא האדם שארגן את החתונה, תושבי בית שמש (שהיו באירוע) , תושב מזרח ירושלים ואזרח זר.

בנוסף,  ובמקום אחר - עצרה המשטרה במחסום המנהרות, תושב ירושלים בשנות ה-40 לחייו, שידוע כי הוא היה אמור לשהות בבידוד. האיש הובא לחקירה בחשד שהפר את צו בריאות העם, ובכך סיכן את הציבור.