בנק ישראל מאשר מסגרת הלוואות לבנקים של עד 15 מיליארד דולר כדי לספק נזילות

מחנק הדולרים במערכת הבנקאית נוצר בעקבות דרישות מהבנקים ומגופים מוסדיים להגדיל ביטחונות בפוזיציות בחו"ל • מדובר בשימוש תקדימי שהבנק עושה ביתרות בהיקף 130 מיליארד דולר שצבר בשנים האחרונות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

בנק ישראל יספק נזילות בהיקף 15 מיליארד דולר לבנקים, מתוך יתרות המט"ח המנוהלות בבנק. מדובר בשימוש תקדימי שהבנק עושה ביתרות בהיקף 130 מיליארד דולר שצבר בשנים האחרונות. הרחבת התכנית נועדה להקל על מחנק הדולרים שנוצר במערכת הבנקאית בימים האחרונים, מחנק שהעלה את שער הדולר מ-3.43 שקלים לשיא של 3.87 שקלים לדולר אתמול. היום נרשמה ירידה בשער הדולר לראשונה מאז ה-4 למרץ. 

על- רקע המצוקה הודיע בנק ישראל שלשום על הפעלת כלי של עסקאות החלף במט"ח לפירעון לשבוע מול מערכת הבנקאות המקומית. היום הודיע הבנק כי יקצה בשלב זה עד 15 מיליארד דולר לעסקות החלף מול מערכת הבנקאות המקומית גם לטווחים של למעלה משבוע. "בנק ישראל ימשיך להפעיל כלי זה כל עוד הלחצים לנזילות דולרית ימשיכו להיות גבוהים מאוד" . בבנק הוסיפו כי "כלי זה מופעל על ידי שימוש ביתרות המט"ח שבנק ישראל צבר בשנים האחרונות. רמת היתרות הגבוהה מאפשרת את הספקת הנזילות הנדרשת למערכת הפיננסית המקומית באופן יעיל. כלי זה מתווסף למכלול הכלים בהם בנק ישראל משתמש על מנת להשיג את מטרותיו: יציבות מחירים, תמיכה במדיניות הכלכלית של הממשלה וביציבות המערכת הפיננסית. בנק ישראל יבחן מעת לעת את דרכי הפעולה בכלי זה ויתאים אותן לפי הצורך, ויוסיף לנקוט במגוון צעדי המדיניות שעומדים לרשותו ככל שיידרש.

מחנק הדולרים במערכת הבנקאית נוצר בעקבות דרישות מהבנקים ומגופים מוסדיים להגדיל ביטחונות בפוזיציות בחו"ל וכן על-רקע גל רכישות דולרים של גופים מוסדיים שנאלצו להקטין את ההגנות המט"חיות על השקעות בנגזרים בחו"ל - לאחר שערכן של השקעות אלה צנח בעשרות אחוזים. תופעה דומה מתרחשת בימים האחרונים במקומות נוספים בעולם ובהם בבריטניה - שם שער הדולר מזנק מול הליש"ט.