היועץ המשפטי של הכנסת: חובה להקים את הוועדה המסדרת במליאה בפתיחת שבוע הבא

לדברי עו"ד אייל ינון, החוק הכנסת אינו נוקב במועד מסוים לבחירת הוועדה המסדרת, אלא קובע כי הדבר ייעשה "מוקדם ככל האפשר"

עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת / צילום: שלומי יוסף
עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת / צילום: שלומי יוסף

לאור המהומה הפוליטית וחילוקי הדעות הקשים בכנסת ה-23, הוציא היום היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון חוות דעת המורה ליו"ר הכנסת לכנס את מליאת הכנסת בראשית השבוע הבא לשם הקמת הועדה המסדרת, וזאת אם כחול לבן והליכוד לא יצליחו להגיע להסכמה.

ינון כתב בחוות דעתו כי החוק מחייב הקמת ועדה מסדרת אחרי בחירות. לפני שנקבע הדבר באמצעות החוק (בשנת 2000) וגם לאחר החקיקה נהגו נציגי הסיעות שנבחרו להיפגש ולגבש את הרכב הועדה המסדרת ולאחר מכן להביא זאת לאישור מליאת הכנסת.

לדבריו, החוק הכנסת אינו נוקב במועד מסוים לבחירת הוועדה המסדרת, אלא קובע כי הדבר ייעשה "מוקדם ככל האפשר".

"בפועל, מאז שנחקק סעיף 2א הקפידו הכנסות השונות לבחור את הוועדה המסדרת בסמוך לאחר כינוסן. בכנסת ה-16, שהיתה הכנסת הראשונה לאחר חקיקת סעיף 2א, נבחרה הוועדה המסדרת למחרת כינוס הכנסת. בכנסות ה-18 וה-19 נבחרה הוועדה 6 ימים אחרי כינוס הכנסת ובמצבים אחרים הדבר נעשה ביום כינוס הכנסת.

"הדחיפות בהקמתה של הוועדה המסדרת נובעת מכך שהיא האורגן הראשון שנבחר בכנסת לאחר כינוסה, אשר מתניע את פעילותה של הכנסת החדשה. הוועדה המסדרת בוחרת ועדות זמניות לענייני כספים וחוץ וביטחון, על מנת לאפשר פיקוח פרלמנטרי בעניינים בוערים, ממליצה על הקמת ועדות הכנסת הקבועות, ממליצה על זהות הסגנים הזמניים ליושב ראש הכנסת ועוד", כתב ינון.

ינון ציין כי הנוהג שנוצר עם השנים, ולפיו הרכב הועדה מובא לאישור מליאה, לא יכול לגבור על הוראת החוק המפורשת המחייבת את עצם הקמת הועדה ולפיכך, אם הצדדים לא מצליחים להגיע להסכמות, מבנה הועדה יובא לאישור מליאת הכנסת. עוד הוא ציין כי הכנסת ה-23, התכנסה שלשום, ב-16.3.2020, ומאז נעשו ניסיונות להגיע להסכמה בין הסיעות בדבר הרכב הוועדה המסדרת.

"בנסיבות אלה, וככל שלא תהיינה הסכמות עד לתחילת שבוע הבא, תקום חובה לשים על סדר יומה של הכנסת ללא דיחוי נוסף את בחירתה של הוועדה המסדרת".

עוד מוסיף ינון כי נוכח המשבר הקשה במדינה, קם צורך להזדרז ולהתניע את עבודת הכנסת החדשה.

"בעת הזו הדברים נכונים שבעתיים, כאשר המדינה מתמודדת עם משבר בריאותי חמור וחסר תקדים בעל השלכות רחבות בתחומי חיים שונים, והכנסת אינה מקיימת את החובות המינימליות המוטלות על פרלמנט במשטר דמוקרטי לפקח על פעילות הממשלה ולאשר חקיקת חירום".

במקביל להודעת היועץ המשפטי של הכנסת פרסם ראש הממשלה נתניהו הודעה באשר למצב בכנסת.

לדבריו, ״כחול לבן רוצים לבצע בכנסת מחטפים לא דמוקרטיים שלא נוכל להסכים להם. דרשנו מהם להתחייב שתומכי טרור לא יעמדו בראש וועדות. לא קיבלנו תשובות לכך. לצערי, גם בעת חירום כזאת, כחול לבן ממשיכה בשיתוף פעולה הדוק עם תומכי טרור״.

הוא ציין שהעיכוב בהקמת ועדות הכנסת, נובע מכך שעד עתה לא הושגו הסכמות. "בכל תולדות הכנסת, ללא יוצא מן הכלל, תמיד הוקמו ועדות הכנסת בהסכמה בין האופוזיציה לקואליציה. ההסכמה הזו לא הושגה עד לרגע זה ואני מקווה שהיא תושג מהר ככל האפשר כדי שהכנסת תתחיל לעבוד ולסייע לנו במאבק נגד מגיפת הקורונה".