גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אין סמול טוק, אבל ניהול הזמן נוח יותר - עוברים לעבודה מהבית

עובדים רבים נאלצים בימים אלה לעבוד מן הבית ולסגל לעצמם הרגלים חדשים ● איך להפיק תועלת מהמציאות החדשה שנכפתה עלינו ואפילו ליהנות ממנה? כל התשובות כאן

כמו לכל דבר, גם לעבודה מהבית יתרונות וחסרונות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
כמו לכל דבר, גם לעבודה מהבית יתרונות וחסרונות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

עבודה מהבית היא לא דבר חדש. לא מעט אנשים - בארץ כמו בעולם המערבי כולו -עובדים מהבית, מבחירה, שנים לא מעטות. בעלי מקצועות חופשיים רבים, ממתכנתים ועד גרפיקאים, בוחרים במודע לחסוך לעצמם נסיעות למקום העבודה וממנו, פקקים, חיפושי חניה והסחות דעת, ומעדיפים לנצל את הזמן המתפנה לייעול מקסימלי של תפוקת העבודה.

חברות רבות, ובהן משרדי עורכי דין, כלכלנים ואנשי ביטוח, מאפשרות כיום לעובדיהן לעבוד מהבית יום אחד בשבוע. האמצעים הטכנולוגיים - אינטרנט, ווטסאפ, טוויטר, סקייפ; היכולת לנהל שיחות ועידה באמצעות מחשב או טלפון - כל אלה מאפשרים לעובדים רבים מסביב לגלובוס לשוחח, להתייעץ, להתווכח ולהחליט יחד - כל זאת מבלי לצאת מהבית.

מחקרים רבים בודקים את השפעות סביבת העבודה של העובד על תפוקתו היומית, החודשית והשנתית, ומספקים נתונים מגוונים בנוגע לעבודה מהבית לעומת עבודה במשרד. אך בתקופה זו, שבה מגפת הקורונה תקפה את העולם כולו, השאלה מה עדיף מוסטת הצידה לנוכח ההכרח להמשיך לעבוד ולהתפרנס, אל מול על התקהלות של למעלה מעשרה אנשים (בינתיים) בחלל העבודה.

בימים האחרונים, על רקע ההתפשטות המואצת של הנגיף, יותר ויותר חברות בינלאומיות ממליצות או אפילו מחייבות את עובדיהן שלא להגיע למשרד. גוגל, טוויטר, ספוטיפיי, אמזון, אפל, פייסבוק, איירבנב ורבות אחרות ביקשו מהעובדים לעבוד מהבית, ובמקרים מסוימים סגרו משרדים במוקדי התפרצות.

כך גם בארץ. חברות רבות שלחו את עובדיהן הביתה. במשרדים רבים סגרו את הדלת, והעובדים נאלצים להשלים מטלות ומשימות מהבית. גם שליחתם הביתה של מאות אלפי ילדים, בשל סגירת גני ילדים, בתי ספר ושאר מוסדות החינוך, מחייבת נוכחות מבוגר אחראי בבית, והצורך למצוא פתרונות כדי להמשיך לעבוד אקוטי מתמיד.

לרבים ההתנסות בעבודה מהבית חדשה ומורכבת. עם זאת, ייתכן שבסופה של התקופה הזאת, לצד אלו שירוצו בחדווה חזרה למקומות העבודה, יגלו רבים שהעבודה מהבית מיטיבה עמם, עם בני ביתם, ולא פחות מכך, עם התפוקה והתוצאות בעבודתם.

לכתבות נוספות במתחם "ימי קורונה" הקליקו כאן>>

יתרונות מול חסרונות

כמו לכל דבר, גם לעבודה מהבית יתרונות וחסרונות, מצדדים ומקטרגים. אין ספק שהתנאי הראשון לתפוקת עבודה טובה כשעובדים מהבית הוא משמעת עצמית. מי שבוחרים לעבוד מהבית אמורים להיות מחויבים לחלוטין למקומות עבודתם, גם אם אינם צריכים לצאת מפתח ביתם. לשם כך, על העובדים לכבד את העבודה - לקום בשעה הגיונית, לצאת מבגדי השינה, לוותר על בגדי הבית המהוהים, ליצור סביבת עבודה ניטרלית ונקייה מרעשי רקע, ולזכור כי אף על פי שהם נמצאים בדלת אמות, עליהם להספיק לעשות את מה שהוטל עליהם. אם הצלחתם ליצור לעצמכם את הסביבה הנכונה ולסגל את המשמעת העצמית הנדרשת - לעבודה מהבית יתרונות רבים:

1. אין חובה להתלבש באופן ייצוגי מדי, ואין צורך להרשים את החברים לעבודה בבגדים חדשים או בנעליים יקרות. ניתן לחסוך כספים רבים על הוצאות בלתי הכרחיות מסוג זה.

2. לעובדים מהבית אפשרויות שונות לחלק את זמנם. את זמן הנסיעות לעבודה והסמול טוק עם קולגות במשרד, שנחסך בכל יום, אפשר לנצל גם למטלות ביתיות, ולעשותן בלי רגשי אשמה.

3. יתרונות נוספים לעבודה מהבית: לעבוד בקצב שמתאים לנו. לחלק את המשימות באופן שונה מזה שהוטל עלינו במשרד. לנוח ולנשום בין משימות, לצאת לסיבוב הליכה קצר, לעשות תרגילי התעמלות, מתיחות קלות או הפסקת מדיטציה קצרה למי שזקוק לכך מבלי שירגיש מגוחך אל מול החברים בעבודה.

4. העבודה מהבית טובה ונכונה גם לאנשים בעלי מוגבלויות פיזיות, לאנשים בעלי פתיל קצר המתקשים בקבלת מרות ישירה, ולאלה שתפוקתם עולה דווקא כאשר הם מקשיבים למוזיקה או לרדיו, שעלולים להפריע לשכניהם במשרד.

5. העובדים מהבית, למרות המחויבות להספק הנדרש, יכולים לתמרן את זמנם ולחלקו בין דרישות משפחתיות נוספות, למשל שהייה פיזית ליד בני משפחה (קטנים או מבוגרים) הדורשים נוכחות וקרבה.

6. יש אפשרות להמשיך לעבוד גם בימי מחלה וחום בלי חשש מהדבקה של קולגות בעבודה. העבודה מהבית אינה תלויה בשעות המשרד הקונבנציונליות, ולכן יתרון גדול טמון באפשרות לעבוד בשעות מאוחרות שבהן המשרד סגור מזמן.

אבל לעבודה מהבית יש גם חסרונות לא מעטים:

1. כאמור, מי שאינו ניחן במשמעת עצמית עלול להתפזר לאורך כל שעות היום, ובסופן לא יצליח להפיק את הנדרש ממנו בעבודתו. ללא משמעת עצמית קשה מאוד ליצור סדר יום קבוע, מסודר ויעיל, שיביא לתוצאות הרצויות.

2. חיסרון נוסף הוא תחושת הבדידות. אנשים רבים זקוקים לחברה, לפידבק, ליחסים עם אנשים אחרים. עבודה בגפם, ללא אנשים בסביבתם, עלולה לגרום להם לדכדוך או לדיכאון.

3. מלבד בדידות ודיכאון, עבודה מהבית מונעת מהעובד אפשרויות לשיתופי פעולה מקצועיים יצירתיים, החלפת דעות ורעיונות, הפריה הדדית וכדומה.

4. חיסרון אפשרי נוסף הוא ניתוק ממקורות מידע במקום העבודה, כגון אינפורמציה על קידומים אפשריים, העלאה בסולם המקצועי, חוסר בגיבוש חברתי וכו'.

5. בעבודה מהבית לא לכל אחד ואחת יש יכולת להפריד בין האישי למקצועי. מי שאינו יודע או אינו יכול לתחום גבולות בין הבית לעבודה עלול להיקלע לכאוס מתמשך שיזיק בשני ההיבטים - גם המקצועי וגם האישי-משפחתי.

6. לצד מי שאינו מסוגל למשמעת עצמית, גם מי שאינו מסוגל להתנתק מהעבודה עלול למצוא את עצמו ללא גבולות ברורים. וורקוהוליסטים עלולים לשקוע בתוך מערבולת מטלות ללא הבחנה, ובכך לפגוע אנושות בחיי המשפחה.

לומדים לעבוד מהבית

ועדיין, היכולת לבחור לעבוד מהבית בימים רגילים אינה פריבילגיה של התקופה הנוכחית. אלו שמקום עבודתם מאפשר להם למלא את משימותיהם מהבית צריכים לברך על האפשרות להמשיך ולהתפרנס בימים של חוסר ודאות. אפשר ללמוד לעבוד מהבית גם אם לא מורגלים בכך. בעידן הטכנולוגי של ימינו ניתן וצריך לשמור על קשר יומיומי עם העובדים האחרים בחברה, ועם הבוס הישיר, גם כשעובדים מהבית. במשך היום יש להקפיד על התייעצויות קבועות ותכופות במידת הצורך.

יש לקבוע סדר יום, הרגלים ולוח זמנים למילוי משימות. גם מי שסביבתו אינה מאפשרת לו משרד פרטי בתוך הבית צריך לארגן לעצמו מקום קבוע שממנו יעבוד בימים הבאים.

העבודה מהבית לא נולדה ביום אחד. אנשים רבים עובדים יותר ויותר מהבית לאו דווקא משום שבחרו בכך, אלא משום שכך קבעו הנסיבות. בסופו של דבר, לאחר שמתרגלים לעבוד מהבית, תוך סיגול של משמעת עצמית, בדרך כלל רשימת היתרונות של העבודה מהבית עולה על רשימת החסרונות.

לכתבות נוספות במתחם "ימי קורונה" הקליקו כאן>>

עוד כתבות

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

"חשש לחייו": אבד הקשר עם נשיא איראן אחרי תאונת מסוק

תאונת המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי התרחשה באזור העיר ג'ולפה שבמחוז מזרח אזרבייג'ן, כ-600 ק"מ מטהרן ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן ● בכיר איראני לרויטרס כי "יש חשש לחייו של ראיסי ושר החוץ"

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול