קבוצת דלק | ניתוח

החשיפה למחירי הנפט והגז התבררה כהרסנית

בנובמבר 2019 קבוצת דלק הפכה לחברה שעיקר חשיפתה הוא למחירי הנפט (באמצעות פעילות איתקה) ולמחירי הגז (באמצעות ההחזקה בדלק קידוחים ששותפה במאגרי הגז בים התיכון) • החשיפה זו התגלה כהרסנית לנוכח משבר הקורונה

אסדת קידוח נפט / צילום: חסן ג'מאל, AP
אסדת קידוח נפט / צילום: חסן ג'מאל, AP

ב-13 במאי 2014 טיפסה קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, לשווי שיא של 17.5 מיליארד שקל. היה זה בסיומו של רצף עליות ארוך, במסגרתו הכפילה המניה את ערכה פי 13.7 מרמת השפל של המשבר הפיננסי העולמי, אליה היא נפלה ב-25 בדצמבר 2008. את ההתאוששות מהשפל של דצמבר 2008 החלה מניית קבוצת דלק במסגרת ההתאוששות הכללית של שוק המניות העולמי בשנת 2009, אולם לצד זאת קיבלה החברה חיזוק נוסף מהכרזה הרשמית על גילויו של מאגר הגז לוויתן ב-30 בדצמבר 2010, בו מחזיקה החברה הבת דלק קידוחים.

אלא שהמגמה החיובית, ממנה נהנתה המניה מסוף 2018 ועד מאי 2014, התהפכה בספטמבר אותה שנה עם תחילת השחיקה החדה במחירי הנפט הגולמי בעולם, שנבעה מהמשבר הכלכלי אליו נקלעה רוסיה. ממחיר של כ-110 דולר לחבית באמצע 2014, צנח מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט עד לרמה של כ-30 דולר לחבית בלבד בינואר 2016, וקריסה זו הובילה גם לנפילה של כ-55% במנייתה של קבוצת דלק, מרמת השיא שקבעה פחות משנתיים קודם לכן.

אלא שבמקביל, סבלה קבוצת דלק גם מקשיים באישור מתווה הגז בממשלה ובכנסת, וזאת על רקע נסיגתו של הממונה על הגבלים עסקיים דאז, פרופ' דיוויד גילה, מתמיכתו במתווה. קשיים אלו נפתרו לבסוף לאחר תיקון המתווה ואישורו הנוסף לפי החלטת בג"ץ, אולם הם גם הובילו לעיכוב משמעותי בפיתוח מאגר לוויתן.

לבסוף החלו עבודות הפיתוח רק בשנת 2017 ולקראת סוף דצמבר 2019 החל המאגר להפיק גז בכמות מסחרית. עם זאת, מתחילת 2020 קרס מחירה של מניית קבוצת דלק בכ-70% והיא נסחרה היום לפי שווי שוק של כ-2 מיליארד שקל בלבד, בעקבות צניחה נוספת במחירי האנרגיה בעולם והחשיפה הגבוהה שיצרה לעצמה החברה למחירי הנפט הגולמי בשנה האחרונה.

בקיץ האחרון חתמה קבוצת דלק, באמצעות החברה הבת איתקה, על עסקת ענק לרכישת פעילות הפקת הנפט והגז של חברת שברון האמריקאית בתמורה לכ-1.7 מיליארד דולר. העסקה הושלמה ב-10 בנובמבר 2019, וקבוצת דלק הפכה לחברה שעיקר חשיפתה הוא למחירי הנפט (באמצעות פעילות איתקה) ולמחירי הגז (באמצעות ההחזקה בדלק קידוחים ששותפה במאגרי הגז בים התיכון).

חשיפה זו התבררה כהרסנית במשבר הקורונה העולמי, שהוביל לצניחה במחירי האנרגיה בעולם וכאמור גם לקריסה במחירה של מניית קבוצת דלק. כך למשל מחיר הנפט מסוג ברנט (נפט המופק בים הצפוני) צנח מתחילת 2020 בכ-60% לרמה של 27 דולר לחבית בלבד, ואילו מחירי הגז הטבעי בארה"ב נשחקו בכ-25% באותה התקופה.