בעקבות חשיפת "גלובס" ארגון העיתונאים פנה לקובלנץ: בטל החופשות הכפויות

הפנייה הגיעה על רקע הודעת סמנכ"ל משאבי האנוש בתאגיד על הוצאה של עשרות עובדים זאת למרות שהתאגיד מוגדר כמפעל חיוני ולכן ההוראה להוציא 70% מהעובדים לא חלה אליו • חלק מהעובדים הביעו חשש כי הנהלה מנצלים את משבר הקורונה כדי לחתוך בהוצאות

אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור / צילום: איל יצהר
אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור / צילום: איל יצהר

החלטת התאגיד להוציא עשרות עובדים לחופשה כפויה ממשיכה לעורר הדים: ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל איגוד העיתונאים ומזכיר הסתדרות עובדי המדינה פנו הערב (שבת) למנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ בקריאה לבטל לאלתר את הוצאת העובדים בתאגיד השידור הציבורי לחופשו כפויות - זאת לאור תקנות שעת החירום החדשות (הגבלת עובדים במקום עבודה לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה) שאושרו על ידי ממשלת ישראל בצהרי יום שישי. השניים הביעו תמיהה גם על ההחלטה להוציא לחופשה כפויה עשרות עובדים - למרות שהתאגיד אינו מחויב בכך ועל האופן בו תוקשרו הדברים לנציגי איגוד העיתונאים.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", בשבוע שעבר הודיע סמנכ"ל משאבי האנוש בתאגיד במשותף עם וועד העובדים על הוצאה של עשרות עובדים - לרבות 15 עיתונאים - לחופשות כפויות, זאת למרות שהתאגיד מוגדר כמפעל חיוני ולכן ההוראה להוציא 70% מהעובדים לא חלה אליו. חלק מהעובדים הביעו חשש כי הנהלה מנצלים את משבר הקורונה כדי לחתוך בהוצאות.

במכתב ששלחו מנכ"ל ארגון העיתונאים אלי גולדשטיין ועו"ד שאול עידה (מזכיר הסתדרות עובדי המדינה) הם הבהירו כי לפי התקנות נקבע מפורשות כי התאגיד יוכל להמשיך להעסיק 100% מעובדיו. "המשמעות היא כי ממשלת ישראל מייחסת חשיבות רבה להמשך שידור ציבורי איכותי ומהמימן לאזרחי ישראל בתקופה קשה זו ולכן אפשרה לו לפעול במצבת כוח-אדם מלאה".

בארגון מביעים תמיהה על הסיבות שהביאו להחלטה לשלוח עובדים לחופשה "לא ברור מה הוביל להחלטה של הנהלת התאגיד להודיע לעובדים רבים (ביניהם עשרות כתבים) בשבוע החולף כי הם יוצאים לחופשה לפרקי זמן ארוכים של שבוע ויותר. כשניסינו לברר מול הגורמים הרלוונטיים בהנהלת התאגיד לגבי סיבת ההנחיה, נאמר כי הדבר נעשה בהנחיית הממונה על השכר במשרד האוצר. ובכן, אם אכן הייתה הנחיה כזו של הממונה על השכר, אין ספק כי דינה להתבטל לאור נוסח התקנות שאושר ע"י הממשלה".

בעיתון מזכירים נציגי הארגון כי התאגיד הוא גוף המתוקצב ע"י המדינה וההכנסות שלו אינן נפגעות כתוצאה מהמשבר - בניגוד לכלי תקשורת פרטיים שחווים פגיעה משמעותית בהכנסות. "לכן אי הצדקה עניינית לפגיעה בעובדי התאגיד על ידי הוצאתם לחופשה כפויה על חשבון ימי החופשה שלהם, דווקא בתקופה זו שעבודתם נדרשת יותר מכל".