מניות הבנקים משכו את הבורסה לירידה של כ-4% בסיום המסחר

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל • יניב פגוט: "כשמדברים בניו יורק על מיגון חלונות ראווה מפני ביזה, בסופו של יום נראה זאת בשווקים" • מדד הבנקים נחתך ב-7.2% • האג"ח הממשלתיות הארוכות ירדו בכ-2%

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

15:58

לאחר יום אחד של עליות חדות ביום חמישי האחרון, חזרו היום (א') מדדי המניות המובילים בבורסת תל אביב לרדת בחדות, בשיעורים של כ-4%. זאת, אחרי שבסוף השבוע האחרון הסתיים המסחר בבורסות ארה"ב בירידות חדות. 

מניות הבנקים, בראשן פועלים  ומזרחי טפחות , הובילו את הירידות. עוד בלטו בירידות חדות מניות הנדלן, ביניהן מבנה , מליסרון  ואלוני חץ.

מנגד, עליות חדות נרשמו במניות טבע , נייס , פתאל החזקות , אנרג'יאן ולייבפרסון. גם נייר חדרה קפצה בעקבות דוחות טובים בפרשמה החברה. 

בשוק האג"ח נרשמו גם היום ירידות חדות והאג"ח הממשלתיות הארוכות ירדו בכ-2%. גם מדדי התל בונד המובילים צנחו בכ-2%. 

14:30

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסת תל אביב מוסיף להתנהל בירידות שערים חדות. זאת, אחרי שבסוף השבוע האחרון הסתיים המסחר בבורסות ארה"ב בירידות חדות. 

במקביל לחולשת המניות נמשכות גם הירידות החדות באג"ח הממשלתיות הארוכות. האג"ח השקלית ל-30 שנה צונחת בעוד 4% ומשלימה ירידה של 20% מה-4 במרץ. 

ברקע לגל השלילי שממשיך ללוות את שוקי ההון בישראל ובעולם, המשקיעים ממשיכים לעקוב אחר צעדי הממשלות להתמודדות עם המשך התפשטותו של וירוס קורונה, ומנסים לכמת את ההשלכות השליליות של המצב על הכלכלה הגלובלית.

בלידר שוקי הון ציינו בסקירתם השבועית, כי "השבוע האחרון אופיין בירידות חדות בשוקי המניות, על רקע ציפייה לכניסה למיתון עם פגיעה קשה בענפים רבים, בפרט ענפי השירותים, עם הטלת הסגר במרבית המדינות בעולם". עוד הוסיפו בבית ההשקעות כי "הורדה נוספת של ריבית הפד, תוכניות הרחבה כמותית רחבות על-ידי הפד והבנק המרכזי האירופי והכרזות של סיוע פיסקאלי במדינות רבות, לא הצליחו להרגיע את השווקים. המשקיעים חוששים מפגיעה ממושכת בכלכלה ועלייה חדה בגירעונות התקציביים".

בסיכום שבוע המסחר הקודם, שהתאפיין בתנודתיות גבוהה, הציג מדד מניות ת"א-35 ירידה מתונה יחסית, בשיעור של פחות מ-2% - ירידה שהשלימה למדד צניחה של כ-27% מתחילת השנה, שיחד עם הירידות היום מצטברת לכ-30%.

בצד השלילי של מדד ת"א-35, שוב חזרה לבלוט היום מניית קבוצת דלק , שצוללת כעת ב-16%. זאת, אחרי התאוששות חלקית שהציגה המניה בשבוע שעבר, שבסיכומו זינקה בכ-200% - מה שקיזז לה את הנפילה מתחילת מרץ  לכ-60% (כולל הירידות היום), ולכ-70% מתחילת השנה. 

עוד בצד השלילי במדד הדגל, המניות הדואליות של פריגו   ואיי.אפ.אפ  (IFF ) צונחות בכ-9% ו-12%, בהתאמה, וירידות דומות רושמות מניות אלוני חץ  ושיכון ובינוי 

בצד החיובי של ת"א-35, מניית פתאל החזקות  ממשיכה להציג התאוששות חלקית, עם קפיצה יומית של כ-10% שהגיעה אחרי זינוק של כ-28% שרשמה ביום חמישי האחרון, ואחרי שכבר רשמה היום זינוק של 20%. למרות זאת, מתחילת החודש קרסה מניית פתאל בכ-70% - נפילה שהשלימה צלילה של קרוב ל-80% מתחילת השנה. 

עוד בצד החיובי של מדד הדגל, המניות הדואליות של טבע   ושל לייבפרסון   קופצות היום בכ-6%. בולטות לשלילה היום גם מניות חברות האנרגיה הירוקה אנלייט  ואנרג'יקס , שיורדות בכ-19% ובכ-13%, בהתאמה.

מניית אופקו   צונחת בכ-15%, וירידות בשיעורים דו-ספרתיים רושמות גם מניות מיטרוניקס , דלק רכב  ונאוויטס פטרוליום .

עוד במסחר היום, מניית נייר חדרה  מטפסת בכ-11%, על רקע פרסום דוחותיה הכספיים של החברה לרבעון הרביעי ולשנת 2019 כולה. 

בין המדדים הבולטים לשלילה החודש ומתחילת השנה, מדד ביטוח פלוס נחלש ב-3%-2%, עם ירידות של 9%-8% במניות פנינסולה  ונאוי . מדד הנפט והגז מאבד גם הוא 3%-2%, עם ירידות של 5%-4% ביחידות ההשתתפות של רציו  ושל דלק קידוחים .

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמות היום ירידות חדות, שמגיעות עד 2% במדדים המובילים, וירידות משמעותיות נרשמות גם באפיק האג"ח הממשלתי. מנתוני הבורסה עולה כי בשבוע החולף לא התבצעה אף הנפקת אג"ח, על רקע מצב השוק, ונראה כי כל עוד חוסר הוודאות והתנודתיות הגבוהה תמשיך ללוות את המסחר, השוק ימשיך להיות סגור לגיוס חוב על-ידי החברות.

12:35

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות חדות בהמשך לירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בוול סטריט, שם המדדים סגרו את השבוע הגרוע ביותר מאז הסאבפריים. מדד ת"א 35 מאבד 4%, ומדד הבנקים מוביל את הירידות ומאבד יותר מ-5%.

"מה שלא נעשה היום, נעשה אחר כך רק עם הרבה יותר כסף גדול", כך אמר יניב פגוט בראיון ל"גלובס". על  התמיכה של הממשלה בכלכלה אמר, "המשבר יהיה ארוך. קרן לעסקים קטנים זה פלסטר, חייבים להיערך עם כסף גדול. צריך קוקפיט כלכלי שמייצר תוכניות ומיישם אותם. בסופו של יום זה צריך לבוא גם מבנק ישראל וגם מהאוצר, וזה צריך היה לקרות אתמול ולא מחר. התחושה היא שנעשה מעט מדי בנוגע לתמיכה הכלכלית".

"כשמדברים בניו יורק על מיגון חלונות ראווה מפני ביזה, בסופו של יום נראה זאת בשווקים. המשבר הזה גדול על כולנו ולכן צריך להתעסק בדברים שייתנו לאנשים תחושה שיש מה לתכנן קדימה", הוסיף פגוט.

10:55

המסחר בת"א ממשיך להתנהל בירידות שערים חדות של 3.5% במדד ת"א-35, כ-4% בת"א-125 וכ-5% במדד ת"א-90. 

מניית פריגו  בולטת בירידות במדד המוביל וצונחת ביותר מ-12%. בצד החיובית בולטת היום מניית פתאל החזקות  שנוסקת בכ-17%. 

מדד הנפט בולט בירידות וצולל ב-5%. מניית קבוצת דלק קבוצה  נחתכת ב-10%.

10:10

עיכוב קל בפתיחת המסחר בבורסה, עקב נוהל "פתיחה אנגלית". זאת, לאחר הצניחות בוול סטריט בסוף השבוע. מניות פריגו  ואיי.אפ.אפ  צונחות לאחר שחזרו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' גדולים.

גם מניות הבנקים, ביניהן פועלים  ומזרחי טפחות, חוזרות לרשום ירידות חדות, לאחר קפיצה ביום חמישי.  

מנגד, עליות חדות נרשמות במניות קבוצת דלק ופתאל החזקות 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוק הון, מעריכים בסקירתם השבועית כי "במבט קדימה, שנת 2020 צפויה להסתכם בעלייה חדה בשיעור האבטלה לכ-5% עד 7%, בממוצע שנתי , זאת בתלות במשך הזמן עד לחזרה לשגרה ומידת החומרה של צעדי הסגר . באופן נקודתי, בשיא ההשפעה השלילית של האירוע, שיעור האבטלה צפוי להיות גבוה במידה ניכרת מן הממוצע, ברמה דו-ספרתית, וזאת לפרק זמן מסוים. במהלך הרביע השני של השנה, בהנחה שיהיה רביע השיא של משבר הקורונה, שיעור האבטלה אף עשוי להיות גבוה ואולי אף להתקרב באופן זמני לשיעור דו ספרתי".

ביחס לשוק האג"ח הממשלתי מעריכים בפמן ורזניק כי "אחזקת אג"ח בריבית משתנה נראית סבירה כרגע כתחליף למזומן . מרווחי התשואה בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח ממשלת ארה"ב הפכו לחיוביים (למעט בטווח הקצר) והמשיכו להתרחב השבוע. זהו מצב חריג וזמני ונובע ככל הנראה ממצוקת נזילות חמורה בשוק הישראלי. ככל שמצוקה זו תטופל באמצעים שונים שבידי בנק ישראל. על רקע הסבירות הגבוהה ליציבות בריבית בנק ישראל והציפייה להמשך העלייה בתלילות העקום מומלצת השקעה במח"מ קצר של עד 5 שנים. אנו חוזרים להמליץ על השקעה עודפת באפיק צמוד המדד על רקע ירידת ציפיות האינפלציה הקצרות לטריטוריה השלילית. האפיק השקלי מומלץ לאחזקה בעיקר על ידי סדרות לטווח 2 - 5 שנים".

06:00

שבוע המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר בהמשך לירידות החדות שנרשמו בשישי בניו יורק, שם המדדים המובילים סגרו את השבוע הגרוע ביותר מאז משבר הסאב-פריים בשנת 2008. 

מדד דאו ג'ונס איבד 4.6%, מדד S&P 500 ירד ב-4.4%, ומדד הנאסד"ק איבד 3.8%. בסיכום השבוע הצורם בניו יורק הנאסד"ק נפל 12.6%, מדד S&P 500 נפל ב-14.99%, והדאו ג'ונס הוביל את הנפילות עם צניחה של 17.3%. מחיר חבית נפט צלל מתחת ל-20 דולר, ובכך הנוזל השחור רשם את השבוע הגרוע מאז 1991 בשווקים.

לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב, המניות הדואליות טבע חוזרת עם פער חיובי של 3.2%, ונייס עם פער חיובי של 3.6%. מנגד, פריגו חוזרת עם פער שלילי גבוה של 11%, אורמת עם פער שלילי של 3.5%, טאואר עם פער שלילי של 5%, ואיי.אפ.אפ חוזרת עם פער שלילי של 8.8%.

נזכיר כי בשבוע החולף בבורסה הופעל "מנתק זרם" בירידת מדד ת"א 35 ביותר מ-8% במהלך המסחר הרציף. ירידות שערים אפיינו בשבוע שעבר גם את איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות.

בסיכום שבועי מדד ת"א 35 איבד 1.7% (ומתחילת השנה צנח ב-26.9%); מדד ת"א 90 איבד השבוע 5.8% (ומתחילת השנה נפל ביותר מ-32%); מדד ת"א נפט-גז עלה בשבוע החולף ב-12.6% (אך מתחילת השנה צלל ב-60%).

בעקבות ירידות השערים החדות ובדומה לבנקים מרכזיים מובילים בעולם, הודיע בנק ישראל על תוכנית הרחבה מוניטרית הכוללת רכישה של איגרות חוב ממשלתיות, לראשונה מאז שנת 2009.

התפשטות נגיף הקורונה בעולם ממשיכה להטיל צל כבד על הפעילות הכלכלית העולמית. אתמול עלה רף הנדבקים בעולם מעל ל-320,000 איש. באיטליה מתו אתמול 800 איש, ובישראל מת חולה בן 88 בבית החולים שערי צדק.