דעה: מי שהתכונן טכנולוגית, מוכן לתקופות משבר כמו מגפה עולמית

אפשר להניח שחברות שהטמיעו תהליכי חדשנות טכנולוגית מבעוד מועד, יצלחו את המשבר הזה בצורה מיטבית ואף ייהנו מיתרון יחסי בהשוואה לאחרות • איך עושים זאת?

ניהול משק בית מרחוק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
ניהול משק בית מרחוק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משבר הקורונה העולמי שהשתלט במהירות על חלקים נרחבים בעולם מעמיד את העולם העסקי, ובכלל זה את שוק הנדל"ן, בפני מציאות לא מוכרת של חוסר אונים מוחלט, היעדר שליטה, ירידה חדה בהכנסות - וחוסר ודאות באשר לשאלה מתי תסתיים המגפה ומה יהיו ההשלכות על הכלכלה העולמית.

אנו עדים למגוון פעולות שנקטו הנהלות של חברות גדולות כקטנות, אם בהנחיית מוסדות המדינה ואם ביוזמות עצמאיות. עובדים הועברו לעבוד מהבית, ישיבות מרובות משתתפים צומצמו, כנסים ותערוכות בוטלו. חברות עוסקות באיתור מקורות אספקה חלופיים לספקים שאינם יכולים לספק את הסחורות, ונמצאות במגמה כללית של ניהול תהליכים בשלט רחוק.

כרגע מוקדם לדעת איך הפעולות הללו ישפיעו על הישרדותן ו/או על הצלחתן העסקית לאחר חלוף המשבר.

אבל אפשר כבר לראות ששיטת העבודה והתהליכים המסורתיים שפועלים כיום בארגון - לא בהכרח יהיו אפקטיביים בעתות משבר. יש ארגונים שמחזיקים נהלים ומנגנוני DR) Disaster Recovering) הנדרשים על פי תקני איכות ושרידות עסקית שונים. מניסיוני, נהלים אלו לא תמיד נבדקים ברמת התפקוד האמיתי בשטח לבחינת אפקטיביות לשעת משבר, שכדוגמתה אנו חווים כיום.

ענף הנדל"ן יכול וצריך להציג תהליכים טכנולוגיים שיובילו לייעול, לחיסכון ולהרחבת העסקים בימים כתיקונם, וגם יציעו פתרונות יצירתיים למצבי משבר כגון מגפת הקורונה. פתרונות כאלה יכולים בזמני משבר להוות Game changer שישנה את פני הענף קדימה.

אפשר להניח שחברות שהטמיעו תהליכי חדשנות טכנולוגית מבעוד מועד, יצלחו את המשבר הזה בצורה מיטבית ואף ייהנו מיתרון יחסי בהשוואה לאחרות. איך עושים זאת?

אימוץ טכנולוגיות כמו AI ו־Machine Learning יכול להתבטא במגוון אופנים.

1. מענה מהיר ומקצועי (צ'אטבוט): זוהי תוכנה שמנהלת שיחות ונועדה לדמות שיחה עם בני אדם. כיום קיימים בשוק בוטים חכמים שיודעים להתאים את השירות המיטבי ללקוחות ולהגדיל באופן מובהק את סיכויי המכירה. הבוט יודע גם לאסוף את הדאטה ולהשתמש בה לאחר מכן באופן רלוונטי. בוט שכזה יכול לסרוק את כלל הפניות באופן אוטומטי, במקום לגזול זמן יקר באופן ידני, ולהציע תשובות מידיות ובזמן אמת במקום לחכות לאדם שיתחבר. לפי מחקר שנעשה ב-MIT, "הסיכוי להגיע ליתרון יורד פי 100 לאחר חצי שעה של מענה לליד".
היתרון הכי משמעותי של הבוט הוא שהוא לא ישן, לא נכנס לבידוד, וממשיך לעבוד 24/7, ולאסוף מידע במהלך כל אינטראקציה.

אחת החברות הבולטות בעולם בתחום זה היא OJO Labs, שיושבת בטקסס. החברה גייסה עד כה 71.5 מיליון דולר, ומתגאה בפיתוח טכנולוגיות למוצרים אשר יודעים לנהל שיחות אנושיות להעצמת תהליכי המכירה בתחום הנדל"ן.

2. בניית מערכת יחסית ארוכת טווח עם הלקוח: אנשים לא משתמשים בחברות נדל"ן או במתווכים פעם אחת בחייהם - הנסיבות משתנות ואנשים צריכים להמשיך לקנות/למכור, ולהחליט לקנות נכסים נוספים להשקעה. למרות זאת, באופן היסטורי, חברות נדל"ן ומתווכים מתמקדים בכאן ובעכשיו בלי לחשוב על העתיד.

אולם מערכות שיוצרות התאמה אישית של כל אינטראקציה, ואופטימיזציה של הכלים השיווקיים, מאפשרות לצבור כמה שיותר נתונים ולברר מה יעבוד הכי טוב בכל נקודת מגע. לדוגמה, התאמת המסרים, ההודעות והתמונות באמצעות אלגוריתם המשקלל את מה שעובד עבור לקוחות דומים, כדי להגדיל את סיכויי המכירה.

3. ניהול נכסים: באמצעות הטמעת סנסורים ייעודיים, ניתן לנהל מספר רב של נכסים מרחוק ובאופן אופטימלי. אפשר לפקח על מדדים חיוניים כמו רטיבות, חשמל, צנרת ולחזות מתי יהיה צורך בתחזוקה או מתי עלולות להתרחש שגיאות.

4. תהליך הרכישה: באמצעות שימוש במגוון טכנולוגיות ניתן לייעל, לוותר על כל הניירת, באמצעות למידת מכונה ניתן להפיק תובנות מתהליכים דומים בעבר ולהפוך את כל תהליך הרכישה הארוך לחוויה מהירה יותר, ידידותית למשתמש ואף ניתנת לביצוע באופן מרוחק, בענן.

בשורה התחתונה, למשקיע, לחברה וגם לאדם הבודד, שילוב של טכנולוגיות יכול לספק יתרון עצום על פני המתחרים. המשבר הנוכחי יגרום להאצת תהליכים ותחום הנדל"ן יאמץ יותר ויותר תהליכי חדשנות טכנולוגית, השאלה האמיתית היא מי יהיו אלו שיזהו את הגל ומי אלו שיישארו מאחור. 

הכותבת עובדת עם חברות נדל"ן על אסטרטגיות מבוססות חדשנות ומרצה בתחום. מנטורית בחממת של המכללה למנהל ה-Proptech בטכניון ובמרכז הבינתחומי הרצליה