גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: עצרו לכם את החיים? נצלו את הזמן למחשבה על שינוי

עצתי לכם: קחו מחברת ותתחילו לענות על שאלות שלא היה לכם זמן לשאול עד עכשיו

בחירות קריירה / איור: Shutterstock
בחירות קריירה / איור: Shutterstock

זו לא שיחת טלפון יוצאת דופן בימים אלה: הוציאו אותי לחל"ת, היא אומרת לי, ועכשיו זו ההזדמנות שלי. הזדמנות למה? הזדמנות לעשות את העצירה שכבר הרבה זמן אני חושבת עליה. עצירה למחשבה, לשאול את עצמי את השאלות שהסתתרו מתחת לפני השטח, לבחון רעיונות לשינוי קריירה. זה זמן אני יודעת שהם שם, אבל מתעלמת מהם כדי לא לבלגן לי את החיים. אז הנה, בלגנו לי אותם, וזו ההזדמנות שלי.

התקופה האחרונה עצרה את שגרת החיים בברקס מהיר - אם בעקבות יציאה לחל"ת, פיטורים או בירידה בביקושים לשירות אצל עצמאים. בגלל אופי העצירה, נדמה לנו שזו תקופה יוצאת דופן, אבל אם נתעלם לרגע מהסיבות ונתמקד רק בעובדה שבבת-אחת השתבשה לנו העבודה, העצירה הזאת הופכת לפתע למשהו אינטגרלי לעולם העבודה המשתנה.

בשנים האחרונות רעיון העצירה תופס תאוצה ומקבל שמות כמו "שבתון", "שנת חופש" (Gap Year) ועוד. מיישמים אותו לא רק צעירים, אלא גם אנשים באמצע החיים שלוקחים פסק-זמן - מחודשים ועד שנה - גם כדי לעצור את מהלך הקריירה. לרוב, הסיבה למהלך כזה היא אחת משלוש:

  1. החלומות ששמנו על אש קטנה עד ש... הילדים יגדלו, יהיה כסף, נסיים משהו ועוד משהו.
  2. תזוזה בערכים, שמובילה לכך שהמעמד המקצועי כבר לא מספיק, ואנחנו רוצים לקדם בסדר העדיפויות חופש, יצירתיות או משמעות.
  3. נסיבות כמו פיטורים ושינויים ארגוניים או שינויי חיים, משברים, הצורך לטפל בבני משפחה, מערכות יחסים.

הרעיון בעצירה היזומה, אם היא אכן יזומה, הוא לייצר זמן לשקט, לריק, שרובנו לא מוצאים ביומיום. מתוך הריק הזה עולים הקולות של החלומות, התהיות על מה שיש ועל מה שיכול להיות, על מה שהיינו רוצים שיהיה.

אם אתם עדיין לא בין 4.8 מיליון האנשים שצפו בהרצאת ה-TED שהוכתרה כטובה ביותר ב-2015 - Draw your future - Take control of your life, זה הזמן לראות את פטי דוברובולסקי מדברת על התובנות שאנחנו מקבלים כשאנחנו מציירים את הפער בין איפה שאנחנו היום לבין איפה שהיינו רוצים להיות. במרוץ היומיום אנחנו לא עוצרים לשאול את עצמנו את השאלות כדי לצייר את הפער הזה.

אז לא בחרנו לקחת פסק-זמן, נקלענו אליו. בכל זאת זה הזמן לבחון רעיונות לשינוי קריירה. זה לא מחייב אתכם להיות בשלב של "לחפש עבודה". זה בסך-הכול מזמין אתכם לבחון איפה אתם היום ואיפה הייתם רוצים להיות, ואם יש בכל זאת משהו שאתם יכולים לעשות כדי לגרום לזה לקרות.

קחו מחברת ועשו לעצמכם תרגיל. זה רק אתם והמחברת, אז תהיו אותנטיים, כדי שתוכלו להקשיב למה שברוב הימים אנחנו לא עוצרים לשמוע, ושאלו את עצמכם כמה שאלות.

  1. כיצד אתם מדרגים את שביעות הרצון שלכם מהחיים המקצועיים שלכם? האם אתם יכולים לזהות מדוע זה הדירוג שנתתם?
  2. עשו ספירת מלאי. רשמו לעצמכם אילו נכסים צברתם במישור האישי ובמישור המקצועי, ואיפה הם באים לידי ביטוי.
  3. מה חסר לכם בחיים האישיים והמקצועיים, ומה אתם צריכים לעשות כדי להשלים את החוסרים האלה?

ואז, שאלו את עצמכם במבט קדימה:

  1. אילו לא הייתה לכם שום מגבלה - כסף, מחויבות, זמן, משפחה - מה הייתם רוצים לעשות עכשיו?
  2. דמיינו את השנה הקרובה בחייכם המקצועיים, איך הייתם רוצים שהיא תיראה? איפה הייתם רוצים להיות בליל הסדר הבא? איך הייתם רוצים שהחיים שלכם יהיו אחרים?
  3. איך הייתם בוחרים להעביר את הימים שלכם? איך נראה יום העבודה האידאלי שלכם? עצמו עיניים ודמיינו אותו, איך זה לקום אליו בבוקר, להגיע, לבחון את הסביבה, האנשים, העשייה. איך הייתם רוצים לבלות את היום? לאן הייתם הולכים? עם מי? איך זה דומה ושונה ממה שיש לכם היום?

תעשו לעצמכם טובה - תכתבו את מה שעולה לכם עכשיו לראש, ותעצרו רגע לפני שאתם מצנזרים את עצמכם עם תוספת "אבל". זו הדרך שלנו ביומיום לא לחלום, להסביר, קודם כל לעצמנו, שזה לא אפשרי, לא אחראי, לא בר ביצוע. אם כבר מצאנו את עצמנו עכשיו במצב יוצא דופן, מצב של פסק-זמן ללא תאריך סיום, אז מותר לנו לפחות לשאול מה אנחנו באמת רוצים לעשות כשהוא יסתיים.

ואז, מתוך הפער הזה בין איפה שאתם היום לבין האידאל שלכם, נסחו לעצמכם כמה הבטחות, כוונות, אפילו צעדים קטנים שהייתם רוצים להבטיח לאני שלכם, זה של שנה הבאה.

פעמים רבות אנחנו רואים בעצם המחשבה על רעיונות לשינוי קריירה כמשהו מחייב, מפחיד, גדול. אבל רוב המחקרים מספרים דווקא את סיפור ההצלחות כצעדים קטנים של התפתחות. וצעדים קטנים אפשר לעשות גם עכשיו. אומנם אנחנו לא יכולים לצאת עכשיו לטייל בעולם, להתנדב במסגרות חדשות וללכת לכנסים או קורסים, אבל אנחנו כן יכולים ליצור קשר עם אנשים שנדמה לנו שחיים את יום העבודה האידאלי שלנו ולהיפגש איתם לקפה וירטואלי. אנחנו יכולים לחפש קבוצות בתחומים שמעניינים אותנו, ללמוד עליהם ולפגוש אנשים שעוסקים בהם ברשתות החברתיות; לצפות בשלל הסרטונים, ההרצאות, הבלוגים ואפילו הקורסים המקוונים שפתחו עכשיו את עצמם ללא תשלום. וגם לגלוש ללא מטרה, למצוא אנשים, כנסים וירטואליים, מובילי דרך, פודקאסטים, תכנים שלא ידענו שאנחנו לא מכירים ולפתע פותחים לנו את הדרך לרעיונות חדשים.

במהלך החיים הרגיל, אף פעם אין זמן טוב לעצור ולחשוב על רעיונות לשינוי קריירה. מנקודת המבט הזו, בעצירה הנוכחית יש מתנה. אתם לא צריכים לעצור, עצרו אתכם. נצלו את זה לעצב את המשך הקריירה שלכם. אם לא עכשיו, מתי?

הכותבת היא יועצת אסטרטגית, חוקרת ומרצה בעולם העבודה העתידי, niritcohen.com

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים