גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תחום התעופה יהיה האחרון שיתאושש; לא בטוח שיש צורך בשלוש חברות בישראל"

עיני אל על נשואות לעולם, שם הסיוע הממשלתי לחברות התעופה כבר זורם ● ומה בארץ? בשיחה עם "גלובס" היישר מהבידוד, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אינו מסתיר את תמיכתו במתן סיוע לחברות התעופה הישראליות, אבל לוקח בחשבון גם תסריטים אחרים, מטרידים יותר

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

בהנהלת אל על דרוכים מתמיד. דיונים קדחתניים שנעשים בין הנהלת החברה ובין נציגי האוצר בימים אלה אמורים להוביל לסיוע בדמות הלוואה בערבות מדינה לחברה בהיקף של כ-600-700 מיליון שקל לתקופה של 15 שנה. בדיונים נדרשת אל על להציג תכנית התייעלות שהיא תנאי לקבלת הסיוע. אלא שבינתיים, באוצר רוצים עוד, ואל על נשלחת עם שיעורי בית כדי להעמיק את התכנית. לפי התכנית, מדובר בכ-1,300 מפוטרים - אבל עיקרה כולל התייעלות רב-מערכתית שתאפשר לאל על לא רק להתאושש מהר ביום שאחרי אלא גם להיות בעלת מסוגלות להחזיר את הכסף למדינה. אל על לא לבד - גם ישראייר וארקיע מנהלות דיונים נפרדים, שתי החברות הקטנות יותר מבקשות סיוע בהיקף של כ-50 מיליון שקל.

עיני אל על נשואות לעולם - שם הסיוע הממשלתי לחברות התעופה כבר זורם, באירופה ובארה"ב ובהיקפים עצומים. ומה בארץ? בשיחה מיוחדת עם "גלובס" היישר מהבידוד בביתו, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אינו מסתיר את תמיכתו במתן סיוע לחברות התעופה הישראליות, אבל לוקח בחשבון גם תסריטים אחרים.

"בדיונים יש הבנה שתעופה לאומית היא אינטרס לאומי. אבל גם ברור לנו שאין למדינה מחויבות לחברת תעופה מסוימת אלא לנושא התעופתי, לכמות מסוימת של מטוסים, ללו"ז של טיסות ולמענה של התעופה למדינה שהיא אי תעופתי".

בישראל פועלות 4 חברות תעופה: אל על, ישראייר וארקיע. חברה נוספת היא ק.א.ל, שעיקר פעילותה היא הטסת מטענים (לאחרונה כפי שנחשף ב"גלובס" התעתדה ק.א.ל להיכנס לתעופה מסחרית במודל של לואו קוסט, תכנית שתידחה לימים טובים יותר).

עוד בתחילת המשבר הבטחת לסייע לחברות התעופה הישראליות, הבטחה שראש הממשלה גיבה וממשיך לגבות בנאומיו. האם לאור העמקת המשבר שכבר חולש על כלל הענפים במשק היקף הסיוע התכווץ?

"אנחנו מסתכלים על התעופה המסחרית שמורכבת משתי חברות קטנות ואחת גדולה. האירוע באל על הוא גדול יותר כי היא נכנסה למשבר בנתונים שלילים. המטרה של האוצר, והיא מוצדקת, היא לוודא שאל על מצליחה להחזיר את הכסף, וזו הסיבה שהם דורשים מאל על לעשות צעדים קשים. זה תהליך שלוקח זמן ויש כמה סבבים, נציגי אל על באים, מציגים את התכנית שלהם, שולחים אותם לעשות שיעורי בית וזה חוזר הלאה. ככל שאל על תדע לעשות טוב יותר את שיעורי הבית הללו היא תקבל מהאוצר הלוואה בערבויות מדינה שתאפשר לה לעבור את תקופת הביניים. אני לא רוצה לפרט את הסכומים".

"לא רוצים לנהל לחברות את ההתייעלות"

ככל שהזמן עובר, גובר הקושי להחזיק את הראש מעל המים. ביאט"א (ארגון התעופה העולמי) העריכו כי חברות שלא יקבלו סיוע ממשלתי לא יוכלו לשרוד מעבר ל-3 חודשים.

"קיימת עוד אופציה והיא שאל על תיכנס לסוג של פירוק ולהקפאת הליכים. במצב כזה ימונה לה נאמן תחת ביהמ"ש. המדינה תדאג שהמטוסים יישארו שלה כדי להקים מחדש חברת תעופה. אנחנו מקווים לא להגיע לשם אלא שאל על תעשה את מה שהיא צריכה ושהאוצר יגיע למסקנה שהיא מסוגלת להחזיר את ההלוואה. בארקיע וישראייר מדוברים באירועים אחרים: ישראייר נכנסה לאירוע במצב טוב יותר אחרי דוחות חיוביים ופעילות טובה, ארקיע נכנסה לאירוע הזה במצב פחות טוב. שתיהן מכוונות לסיוע בסכומים קטנים יחסית. פה יש ויכוח ביני ובין האוצר היות שאני חושב שצריכים לאפשר להן לקבל את הסיוע ולבזר סיכונים. לא לשים את כל הביצים בסל אחד של אל על ולאפשר גם להן לעמוד על הרגליים, לאוצר קשה יותר עם הגישה הזו. מצד שני, אני לא משוכנע שיש צורך בשלוש חברות תעופה בישראל לפעילות הבינלאומית ולפנים ארצית. אני מדגיש שאני לא מדבר על חברות כאלה ואחרות אלא שהאינטרס של המדינה הוא ענף תעופה. זה אינטרס לאומי, ונכון לנו לבזר סיכונים ולא לשים הכול חברה אחת".

ככל שחולף הזמן עוגת הסיוע הממשלתית נחלקת בין עוד ועוד ענפים במשק. חלקה של התעופה יקטן?

"כשהתחלנו את המשבר הזה לא ידענו לאן זה הולך. ענף התעופה היה הראשון להיפגע ואז יחסית היה יותר פשוט לבנות סיוע. היום, כשכל המשק בפנים זה מורכב יותר. תחום האחריות שלי הוא התעופה ואני לא יכול במשמרת שלי לקום בבוקר שבו לא תהיה חברה תעופה ישראלית. אנחנו לוקחים בחשבון גם תרחיש שבו אל על תיכנס לפירוק ויהיה צורך להקים חברה חדשה - אולי יהיה משקיע אחר שיהיה מעוניין ואולי לא. ובכל מקרה זה תהליך מורכב וארוך משום שגם אם נשמור את הנכסים החיוניים שלה, להקמה של חברה חדשה נדרש תהליך רישיון שנמשך בין חצי לשנה, תהליך של רכישת מטוסים ו"סלוטים" (חלונות המראה ונחיתה). מותר לממשלה להגיד שקיום חברות תעופה ישראליות הוא חיוני בהיבט הגיאו-פוליטי והביטחוני. ברור לכולם שאף חברת תעופה זרה לא תבצע טיסות לחילוץ ישראלים או תמשיך לטוס כשיש אירועים ביטחוניים. ישראל לא יכולה להישאר בלי חברת תעופה מקומית. אם אל על כחברה לא תהיה שווה את ההשקעה כי היא לא תוכל להחזיר את הכסף שהיא תקבל, נצטרך לחשוב על שמירה על השלד שלה, כלומר הרישיונות, המטוסים והסלוטים. זה תרחיש שהוא נלקח בחשבון אם כי אני מקווה שלא נגיע אליו".

האם נשקלת אפשרות של מיזוג בין שתי חברות? הממונה על ההגבלים בשעתו פסלה מיזוג בין ישראייר ואל על.

"אנחנו יושבים עם רת"א וחושבים על איך ייראה שוק התעופה ביום שאחרי. מה המצב האופטימלי שנכון לו, האם חברת תעופה אחת גדולה או שתי חברות. בכל התהליך הזה המדינה נזהרת שלא לנהל את השוק הזה משום שאנחנו רוצים שכוחות השוק והתחרות יעשו את שלהן. אנחנו לא רוצים לנהל לחברות את ההתייעלות שהן צריכה לעשות אלא לוודא שהתכניות שההנהלות של החברות כותבות הן כאלה שיאפשרו להן להחזיר הלוואות. מיזוג בין שתי חברות הוא אופציה שגם אפשר לשקול אותה ביום שאחרי. העובדה שלא אישרו את המיזוג הזה בשעתו הייתה טעות".

"תחום התעופה יהיה האחרון להתאושש"

איטליה הלאימה את חברת התעופה שלה, אליטליה, שהייתה בקשיים עוד קודם לכן. האם בתמורה לסיוע לאל על המדינה תרצה מניות?

"המדינה הוכיחה שהיא לא טובה בלנהל חברת תעופה שבבעלותה ואין סיבה שהיא תנסה את זה שוב. אין כרגע מחשבה כזו. אני חושב שמה שנכון הוא לעזור בהלוואות ובערבויות מדינה. גם אם נגיע למצב של פירוק, המדינה תערוב לבנקים ולמשקיע שייכנס. המדינה לא צריכה לקחת את הנושא הזה לניהול שלה. הוכח כבר שהשוק הפרטי עושה את זה יותר טוב והמדינה צריכה להתערב בעתות משבר. חברות תעופה שמזוהות עם מדינות מהוות רשת ביטחון חשובה, הן לא צריכות שהמדינה תהיה הבעלים שלה. לא בהכרח מה שנכון בעיני ממשלת איטליה נכון גם בעינינו".

סיוע אחר שהעניקו ממשלות לחברות הוא דרך הקלות באגרות, זה משהו שאפשר היה לעשות גם פה.

"זה לא כל כך פשוט. גם רשות שדות התעופה נקלעה לקשיים בעקבות המשבר. אלפי עובדים שם הוצאו לחל"ת, טרמינל 1 נסגר לפעילות והתעבורה הנמוכה היא בעיה בהכנסות של הרשות. אנחנו דנים על האפשרות של לדחות את תשלומי האגרות בשלושה חודשים".

האם אתם בוחנים את הסיוע שממשלות אחרות העניקו לחברות התעופה שלהן?

"אנחנו בוחנים. השאיפה היא שאל על תצליח לעשות צעדים ולהוכיח שהיא ראויה להשקעה הזו של המדינה דרך מענקים ב-75% ערבויות מדינה. יש כמה חלופות ומדרגות של הלוואה. התמיכה הממשלתית במדינות אחרות משקפת את ההבנה שיש גם פה והיא שבלי סיוע ממשלתי חברות יגיעו לחדלות פירעון, שבלי סיוע של המדינות החזרה לכשירות ביום שאחרי המשבר תתחיל מאפס. זה לא שאתה מכבה את המטוסים עכשיו ומדליק אותם בעוד שנה מאותה נקודת זמן. תחום התעופה יהיה האחרון להתאושש כי גם כשיתחילו לייצר אסטרטגיית יציאה מהמשבר, אולי אפילו אחרי פסח, התעופה הישראלית תלויה בהתנהלות של מדינות אחרות.

התחום עומד להשתנות. אם אחרי ה-9.11 התחילו לעשות בדיקות ביטחוניות בנמלי תעופה, אחרי הקורונה יתחילו לעשות בדיקות רפואיות. קשה לדעת מתי השוק ייפתח מחדש. גם אם חלק מהיעדים ייפתחו בקיץ ולאחר מכן ייפתחו עוד יעדים נגיע לעונת החורף. בתעופה צריך לקחת בחשבון התאוששות ארוכה יותר בציר הזמן של המשבר". 

במשרד האוצר בחרו שלא להגיב לדברים.

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר